Jag har målat -inte med just Biltemas färg, men med motsvarande. Jag la två lager basfärg, flingor, och sedan två lager klarlack.
Det kunde räckt med två lager basfärg, men jag ville ha den högre slitstyrkan på det.

Jag målade garagegolvet med Biltemas epoxifärg och rollade färgen i två lager med torktid mellan rollningarna. Tycker dock att ett tredje lager inte skulle skada. Detta för att få en bättre täckning. Men visst det klarar sig ju med två lager om man har ett någorlunda slätt golv, vilket jag inte har.

rollade också två lager, gjorde det för ca 1 år sedan. funkar mycket bra och motståndskraftigt mot mekaniskt nötning och olja, glykol. Jag mekar mycket med bil och drar en 45kg domkraft utan några märken över den.

nordsjö nuretan olja som jag har haft på en annan plats i garaget var inte lika bra mot mekanisk nötning.

/benny

Jag målade med den på 4m2 för 3 år sedan. Nu när jag skulle plkattsätta hela källaren gick inte färgen att få bort med Festool saneringsfräs som jag hyrt för dyra pengar. Det tog inte det minsta, blev möjligen lite repigt bara. Fick åka till harald nyborg och köpa en diamant-slipkopp för att få bort det.
Inte minsta tendens till släpp eller blåsor nånstans.

F
somelvis skrev:
Jag målade med den på 4m2 för 3 år sedan. Nu när jag skulle plkattsätta hela källaren gick inte färgen att få bort med Festool saneringsfräs som jag hyrt för dyra pengar. Det tog inte det minsta, blev möjligen lite repigt bara. Fick åka till harald nyborg och köpa en diamant-slipkopp för att få bort det.
Inte minsta tendens till släpp eller blåsor nånstans.

Om den nu satt så bra, varför lägga jobb och pengar på att ta bort den innan plattsättning?

fsn skrev:
Om den nu satt så bra, varför lägga jobb och pengar på att ta bort den innan plattsättning?
Förmdligen för att få en öppen yta så att ev fukt kan stiga upp genom fogarna sedan. Sedan kanske inte alla fixbruk funkar med blanka målade ytor.

F
JLAINE skrev:
Förmdligen för att få en öppen yta så att ev fukt kan stiga upp genom fogarna sedan. Sedan kanske inte alla fixbruk funkar med blanka målade ytor.

Hmmm...... Inga bubblor, inget färgsläpp öht. Dvs att öppna upp för att släppa fukt köper jag inte. Sen att fixet biter sämre på en blankmålad yta kanske. Jag skulle ha chansat.

Jag hade också satt direkt på den målade ytan, kanske att jag snabbt ruggat upp ytan med slipmaskinen. Med ett bra fix så kan man ju sätta kakel på kakel så tror att blankheten på ytan är det minsta problemet.

Vet om att många vill ta bort ev färg innan just för fuktvandringan, men även för att färgen blir som en "matta" vilket gör att den kanske kan lossna i värsta fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.