Har köpt ett hus som jag börjat renovera. När jag började nysta i eldosorna så märkte jag att den gröngula jorden var stömförande, i halva huset var det så. Kan man hävda att det är ett dolt fel?. huset är byggt 64

Hej! jag har för mig att just elfel kan räknas som dolda fel. tycker att du ska kontakta mäklaren och diskutera detta. Är det felaktiga installationer kan den som utfört dessa bli ersättningsskyldig. tyvärr kan det vara svårt att bevisa vem som utfört installationen, man kan ju ha "glömt" vem som gjort installationen.

/ fasen

Det är väl vad jag förstår ANLÄGGNINGS innehavaren som är ansvarig för att anläggningen är riktig.

Inann man drar den här diskussionen längre så vore det kanske bra med lite mer information.

På vilket sätt är elen felaktig, har du spänning ut på jordade apparater? Eller är det "bara" så att någon hempulare har använt gulgrön som fasledare?

Vad gäller dolda fel så har jag uppfattat det så att om där finns ett elfel som BARA går att upptäcka eller MISSTÄNKA om man är utbildad elektriker, så kan det gå som dolt fel. Undersökningsplikten innebär att man skall undersöka huste som "duktig" lekman. Att då ex. öppna centralen för att titta hur det ser ut får man som lekman inte göra och ingår därför inte i undersökningsplikten. Om det däremot finns tecken på att elanläggningen är felaktig eller illa underhållen, så måste man göra en fördjupad undersökning med expert.

Dvs har du en elsinatllation som på ytan ser tipptopp ut, även för en elektriker, men där man hittar ex. felkopplingar som inte visar sig genom att något inte fungerar, då kan det vara ett dolt fel. Ser du däremot trasiga eluttag (sprickor elller liknande), fult dragna kablar etc. Då är det tecken på att elen kanske inte är helt OK, då ingår det i din undersökningsplikt att ta in en elektriker som undersöker elen. På samma sätt så ingår det i undersökningsplikten att kolla elen med expert om huset är så gammalt att man kan misstänka att elen inte är OK.

Tack för svaren! Problemet är nu löst, tidigare ägaren står för omdragningen av elen då mäklaren sa att han uppfattade eldragningarna som dolt fel.

Vår besiktinigsman berättade att El och VVS är undantagna från jordabalksbesiktningen. Vilket är ruggigt märkligt! det är ju där felen ofta är!
En annna sak som är rätt skoj när det gäller besiktningen och dolda fel! Om firman som ex gjort om ett badrum gått i konkurs, vem står då för garantin?

är det ett dolt fel (och du hör till de få som lyckas få det klassat som ett dolt fel) så är säljaren av huset ansvarig. Sedan är det upp till säljaren att i sin tur försöka få ersättmning av den firma som gjort jobbet eller ev. av den som sålt huset till honom.

erik123 skrev:
Tack för svaren! Problemet är nu löst, tidigare ägaren står för omdragningen av elen då mäklaren sa att han uppfattade eldragningarna som dolt fel.
Det är bara att gratulera. Det fel du beskrev skulle ju kunna handla om icke fackmannamässig installation som säljaren kanske var orolig över att det skulle gå att bevisa att han gjort det själv. I det läget finns det ju en viss (liten) risk att säljaren skulle kunnat få ett åtal mot sig också. Så det kan ju vara en anledning att säljaren var såpass medgörlig.

Elfel är normalt inte dolt fel, det hör till saker som kan besiktas innan köp, så något lurt är det nog.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.