Hej!
Är det någon som vet varför det är så mycket dyrare med handdukstorkar för el än vatten? Jag har hittat en ursnygg handdukstork till badrummet. Den är på erbjudande i november och kostar därför halva priset mot en för eldriven. Den eldrivna är dessutom nästan 10 cm bredare vilket gör att vi måste flytta dörren för att få in den i badrummet.

Kan man på något använda den vattendrivna istället och omvandla den till eldriven? Inte för pga priset utan för att slippa flytta dörren.

C
Finns vattendrivna med elpatron i, så att man kan köra den även när man inte har värmen igång på sommaren.

Eldrivna innehåller elpatron och en massa olja och en termostat, en vattenburen är ett krokigt rör bara.

Hmmm.... Kan man köpa en vattendriven med elpatron och sedan bara skippa att koppla in vattnet och köra den på elpatronen året om?

C
Nja, elpatronen värmer vattnet, så nej.

Går det att fylla på torken med vatten då?

Jodå, visst kan man använda vattenburna med bara elpatron.

Kolla in www.e-badrum.se de har ett ganska stort sortiment av olika bredder på torkar som kan användas som bara el, bara vatten, eller kombination. Har inte köpt där själv, men planerar att göra det då vi vill ha en bredare än "normalt".

/Elin

Men går det att använda vattenburna hadukstorkar fast man inte har vattenburen värme? Alltså, kan man fylla på handdukstorken med vatten och sedan koppla in en elpatron till detta?

Finns nog inget som klår en Jula/Biltema/rusta handukstork i pris kostar väl en 250 spänn eller nåt.

Billigaste vattenburna jag hittat kostar minst en 13-1500:- och då behövs ändå en del kopplingar och termostater.

Iofs kan man ju enkelt bocka ett kromat rör och få samma funktion, då till meterpris :)

A
Klart att du kan köpa en handdukstork för varmvatten och sen värma den med en elpatron utan att koppla in den på värmesystemet. Eldrivna handdukstorkar värms oftast genom 1. en värmekabel i ett rör. 2. en elpatron värmer upp olja i ett rör. 3. en elpatron värmer upp vatten i ett rör.

Tillverkarna brukar säga att det går bra med vanligt kranvatten i de vattenburna , men jag skulle rekommendera dig att köpa avjoniserat renat vatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.