4 944 läst · 3 svar
5k läst
3 svar
Mätvärden fukthalt
Har just mätt fuktigheten i huset innan isoleringen kommer på plats. Det ser bra ut men mäter jag i innerhörnen där reglarna möts som ett T, får jag mycket högre mätvärden. Jag har också testat att rikta mätmaskinen mot spikar vilket får mätvärdena att skena.
Min fråga är:
* Kan det bero på spikarna i regelkorsningarna eller
* har maskinen svårigheter att mäta i regelkorsningarna eller
* Är fukthalten helt enkelt högre där reglarna möts?
mvh
David
Min fråga är:
* Kan det bero på spikarna i regelkorsningarna eller
* har maskinen svårigheter att mäta i regelkorsningarna eller
* Är fukthalten helt enkelt högre där reglarna möts?
mvh
David
Trä vädrar väl ut fukten via ändarna; därför får du högre värden där. Du borde i så fall ha dessa förhöjda värden överallt där det finns ändträ.
En spik tränger djupare in i trät än din mätgrunka och transporterar ut fukt via kapilläreffekten i mellanrummet mellan spik och spikhål.
Frågor på det? 8)
Äh, skoja bara...men jag tror på den teorin.
Vad tror expertpanelen?
En spik tränger djupare in i trät än din mätgrunka och transporterar ut fukt via kapilläreffekten i mellanrummet mellan spik och spikhål.
Frågor på det? 8)
Äh, skoja bara...men jag tror på den teorin.
Vad tror expertpanelen?
Jag tror delvis på din teori. Dock ger mätinstrumentet högre värden på kompakta material såsom metall, glas etc. Därför var min ursprungliga teori att eftersom reglarna spikades fast i ändarna gav mätverktyget högre värden eftersom det då fanns en högre grad metall i ändarna.
Fast det kan kanske finnas en högre fuktighet i ändarna också. Vad tror ni?
mvh
David
Fast det kan kanske finnas en högre fuktighet i ändarna också. Vad tror ni?
mvh
David
Trä både suger upp och avger fukt betydligt lättare i ändträ. Därför borde fukthalten vara LÄGRE där om inte omgivande fuktigheten är extremt hög. Det normala är ju att trät har en hög fukthalt då det sågas och därefter torkar ut succesivt.
Vad jag har förstått så mäter fuktmätarna fuktigheten indirekt genom att mäta motståndet mellan de små stiften, och då metall leder ström bättre än trä blir det felvärden om metall finns i närheten. Strunta i dessa värden, de har ingen relevans. Dessutom blir värdena korrekta endast för fuktmätning i material som apparaten är avsedd för. Står det att den mäter fukthalten i trä så gör den inte automatiskt det på ett korrekt sätt i plast, glas, isolering osv. Att du fick ett högt "fuktinnehåll" då du mäter på glas exemplifierar detta.
Vad jag har förstått så mäter fuktmätarna fuktigheten indirekt genom att mäta motståndet mellan de små stiften, och då metall leder ström bättre än trä blir det felvärden om metall finns i närheten. Strunta i dessa värden, de har ingen relevans. Dessutom blir värdena korrekta endast för fuktmätning i material som apparaten är avsedd för. Står det att den mäter fukthalten i trä så gör den inte automatiskt det på ett korrekt sätt i plast, glas, isolering osv. Att du fick ett högt "fuktinnehåll" då du mäter på glas exemplifierar detta.
Produkter som diskuteras i tråden