Hej undrar om det är någon som vet varför man inte får välja pivåfönster på övervåningen på älvsbyhusen?

Jag vet tyvärr inte, men det låter ju jätte konstigt! :surprised:
Ring en säljare direkt och fråga, skulle vara kul att höra den förklaringen...

// Snäckan

ja visst gör det! Måste höra till veckan. Får inte ihop det alls, eftersom man kan välja det nere.

hej
våran försäljare sa att det berodde på att vid brand var det tvungen att vara så?!
monky :-/

monky skrev:
hej
våran försäljare sa att det berodde på att vid brand var det tvungen att vara så?!
monky :-/
Är det nån ny byggnorm som tillkommit då? I vårat gamla hus så hade vi pivåfönster på ö-våningen.

Ska kolla om vi har det i det nya huset, jag tror att det e såna man kan snurra runt. Men det kanske e ok att ha såna fönster när man har ballkongdörr på ö-våning ::) Men det e inget ä-hus om det nu har nån betydelse :-/

Frågade Älvsbyhus om detta nyligen. Orsaken var montagemässiga problem och brandsäkerhet.

Vi har pivåfönster i HELA huset, även ÖP!
//Snäckan

tack för alla svaren! :)Ska kolla upp det ordentligt till veckan så jag får någon klarhet i varför och om det kanske går att fixa ändå.

Fick också svaret att det hade med brandsäkerhet att göra. Märkligt då andra husfabrikanter har sådana fönster även på öv.

Ja, det skulle vara intressant att få reda på vad som gör brandsäkerheten sämre. Jag har också pivåhängda i övervåningen och huset är 3 månader gammalt ...

Fattar inte att man inte kan få det på ö-våningen det e ju där det behövs. Lite lättare när man ska putsa dom. :( Det har inte bara ha med brandsäkerhet att göra, måste vara nått annat åxo. Det e ju som det sagts tidigare varför får man då ha det i andra hus???

Det har med fabriken att göra så sa säljaren till oss när vi kollade på älvsbyhus

Kan ju ha att göra med att man inte kan använda ett pivotfönster som utrymningsväg. Det går säkert att ha dessa fönster på ö.v om man har balkong/altandörr som kan användas som utrymningsväg istället.

Helt annan fråga:
Någon som kan beskriva hur man hänger av ett pivot-/pivåfönster. Tänkte renovera och måla och allt går ju mycket lättare om fönstret går att ta bort.

Tacksam för svar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.