Hej!

Vi ska lägga ca 55kvm golv i våran lägenhet och jag håller på att kolla runt och det är verkligen en djungel. Golvet ska vara i kök samt hall så hållbart måste det vara samt tåla lite fukt. Ek har vi bestämt oss för dock inte i ljusaste nyansen.

Vad ska vi ha? Skiljer rätt bra i pengar på trä och laminat. Vi har hittat laminatgolv för ca 5000kr och trägolv för ca 15000kr dvs 3 gånger mer. Vi vill inte vara dumsnåla och ta något golv som spricker vid närmsta beröring. Men vi är vilse så vad ska vi ha?

Mvh

Robin

Varför inte klinker? Parkett är ju känsligare just i hall och kök. Om ni väljer parkett så ta hårdaste varianten och tjockt så att det går att slipa om. Själv valde jag lönn till min lägenhet, men det var för känsligt, det har fått mycket märken 5 år senare. Nu visste jag att jag inte skulle bo så länge så jag valde hyfsat billigt alternativ, men om jag varit i situationen att jag skulle bo länge där så hade jag valt bättre kvalitét. Det sas att det skulle gå att slipa en gång men jag är tveksam till det.

Laminat tycker jag känns "plastigt" och kallt. Det gör ju klinker med om man inte har golvvärme, kanske inte lika mycket om det är i en lägenhet där folk bor under.

Vad ska jag välja, tja det är ju en prisfråga. Men parkett av god kvalité är mycket trevligare än den bästa laminatet. Laminat har i princip ingen prishöjande eller standardhöjande effekt när du ska sälja. Dock kan det vara ett praktiskt golv som tål mycket, men det finns fina mattor som fyller den funktionen också.

carinpeter skrev:
Varför inte klinker? Parkett är ju känsligare just i hall och kök. Om ni väljer parkett så ta hårdaste varianten och tjockt så att det går att slipa om. Själv valde jag lönn till min lägenhet, men det var för känsligt, det har fått mycket märken 5 år senare. Nu visste jag att jag inte skulle bo så länge så jag valde hyfsat billigt alternativ, men om jag varit i situationen att jag skulle bo länge där så hade jag valt bättre kvalitét. Det sas att det skulle gå att slipa en gång men jag är tveksam till det.

Laminat tycker jag känns "plastigt" och kallt. Det gör ju klinker med om man inte har golvvärme, kanske inte lika mycket om det är i en lägenhet där folk bor under.

Hej!

Klinkers är vi inte så förtjusta i så det skippar vi. Golvvärme behöver vi inte heller oroa oss för då vi bor på 10 våningen och det är 5 våningar över också så grannarna värmer våran lägenhet :)

Får ta och kika runt på alla byggvaruhandlar i helgen och be om tips där.

/R

Sen är ju laminat lite slamrigt tycker jag...

Generellt är trägolv skönare, snyggare och ger en bättre känsla för oss som märker sånt :) Men vi har ett laminatgolv i två rum i källaren, en rätt dyr modell (runt 250kr/m2 om ja minns rätt) 7-8 mm tjockt med golvvärme i frigolitskivor under, det ger en helt ok känsla både att gå på och titta på. Laminat är tåligare än parkett/trä ffa tål det kemisk åverkan bättre men tappar man tungt på det så kan det spricka, i trägolvet får Du ett jack istället vilket på sikt är snyggare, tycker jag :) Vi har både laminat och parkett men bäst trivs jag i rummen med klinkers och golvvärme men det skulle ju inte Ni ha.

Har man barn eller hund kan det vara bra med klinkers i hallen.
Laminat är kallt att gå på, särskilt på vintern.

Ska ni ha laminat så satsa på ett lite dyrare (700-1000kr/m2). För de pengarna får man oftast ett riktigt snyggt laminatgolv som ser ut som ett riktigt trägolv och är väldigt stryktåligt (betydligt mer än billig laminat). Fast känslan av laminat består.

Har köpt 3-stavig ekparkett, 14 mm och lagt på övervåningen. 199.-/m2. Slipbart 4 gånger, svenskstillverkat.
Stor skillnad mot laminat som vi lagt i andra rum.
Med det priset skulle din yta gå på ca 11000.-.
Köpte det förra veckan, v40/09, på Bauhaus i Länna. Det är ett golv och pris dom kommer ha ett bra tag. Dessutom var det väldigt lättlagt, klicksystem.

Lycka till !

1337 skrev:
Ska ni ha laminat så satsa på ett lite dyrare (700-1000kr/m2). För de pengarna får man oftast ett riktigt snyggt laminatgolv som ser ut som ett riktigt trägolv och är väldigt stryktåligt (betydligt mer än billig laminat). Fast känslan av laminat består.
Ett laminat golv för 700-1000kr/m2 :eek: :confused: finns det så dyra laminatgolv? När vi letad golv för drygt ett årsedan så var de dyraste (som vi hittade) omking 400kr.

1337 skrev:
38500 - 55000kr för ett golv känns lite väl magstarkt om det inte ingår ett kök, annars så är det perverst. :D

Vi kommer med största sannolikhet ta detta golvet> http://www.bjoorn.com/shop/product.lasso?cat=Wood&id=153N60EK50KW&t=K%C3%A4hrs%20Ek%20Corsica

Klassiskt och passar med allt. Då vi bor i en två på endast 60kvm nu så vill vi ha något neutralt så vi lätt kan sälja lyan om några år då vi vuxit ur denna.

419kr/kvm ger oss 23045kr för 55kvm vilket jag tycker är galet dyrt men bara bita i kudden för snart ska vi in med ett nytt kök också som kommer att kosta minst det trippla :)

/R

Redigerat:
Lägger laminat golv i jobbet, själv väljer jag alltid parkett. Finns snygga parkettgolv för 199:- m2 och bra kvalitet.

JLAINE skrev:
Lägger laminat golv i jobbet, själv väljer jag alltid parkett. Finns snygga parkettgolv för 199:- m2 och bra kvalitet.

Några ex på någon parkett med bra kvalle vore riktigt trevligt.

/R

Var på byggmax idag och kollade, och tittade på ett parkett golv i ek 14mm 3-stav - kort http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-13423.aspx

Vi ska lägga i kök och vardagsrum ca 50-60 m2, men känner inte för att lägga ut 20 - 30 000 på golvet. Gör man bort sig om man köper ett billigare parkettgolv?

Kör bara med golv från Byggmax, tror att märket heter Krono. Tycker att deras golv har mycket god kvalitet.

Se för sjutton till att ta med dig bärhjälp när du köper golvet. Fick själv bära 70m2 upp på tredje våningen pga brorsan var "upptagen".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.