888 läst · 1 svar
888 läst
1 svar
Totalentrepenad och agenter?
Vi är just i färd med att ta in prisförfrågningar från ett antal leverantörer. Ett av våra kriterier är att vi vill ha totalentrepenad.
I stort sett alla leverantörer vi har varit i kontakt med hävdar att de har totalentrepenad. Jag har inte lusläst hela forumet än, men jag har sett många inlägg som räknar upp ett fåtal leverantörer som verkligen har totalentrepenad. Det gör mig misstänksam mot de leverantörer som till oss sagt att de har totalentreprenad men som inte återfinns i era uppräkningar...
En av hustillverkarna avslutade sitt mail med:
Med vänliga hälsningar
xxx
yyyy AB (agent för zzzz-hus AB i Uppsala län och Stockholm norr)
Denne person har gett oss en offert med totalentrepenad. Uppenbarligen jobbar inte säljaren på husföretaget i fråga. Om en "agent" ger en totalentrepenadsoffert, är det mellan honom/hans företag och oss, eller har han mandat att ingå ett avtal mellan husföretaget i fråga och oss? Givetvis skall vi fråga säljaren, men jag känner att jag ändå vill ha svar härifrån också. Jag litar inte många sekunder på säljare, de har en förmåga att säga precis det man vill höra...
I stort sett alla leverantörer vi har varit i kontakt med hävdar att de har totalentrepenad. Jag har inte lusläst hela forumet än, men jag har sett många inlägg som räknar upp ett fåtal leverantörer som verkligen har totalentrepenad. Det gör mig misstänksam mot de leverantörer som till oss sagt att de har totalentreprenad men som inte återfinns i era uppräkningar...
Med vänliga hälsningar
xxx
Denne person har gett oss en offert med totalentrepenad. Uppenbarligen jobbar inte säljaren på husföretaget i fråga. Om en "agent" ger en totalentrepenadsoffert, är det mellan honom/hans företag och oss, eller har han mandat att ingå ett avtal mellan husföretaget i fråga och oss? Givetvis skall vi fråga säljaren, men jag känner att jag ändå vill ha svar härifrån också. Jag litar inte många sekunder på säljare, de har en förmåga att säga precis det man vill höra...
Uttrycket totalentreprenad är populärt eftersom många efterfrågar det och missbrukas därför av många tillverkare/säljare som vill försöka ge sken av att erbjuda det. Vi råkade ut för precis detta. Vi blev lovade ett kontrakt, dvs totalentreprenad men helt plötsligt skulle det skrivas ett kontrakt på materialleveransen från hustillverkaren och ett kontrakt med säljarens företag om att bygga huset.mian_72 skrev:I stort sett alla leverantörer vi har varit i kontakt med hävdar att de har totalentrepenad. Jag har inte lusläst hela forumet än, men jag har sett många inlägg som räknar upp ett fåtal leverantörer som verkligen har totalentrepenad. Det gör mig misstänksam mot de leverantörer som till oss sagt att de har totalentreprenad men som inte återfinns i era uppräkningar...
Med vänliga hälsningar
xxx
Precis som ni skriver så ska ni ha som utgångspunkt att inte lita en sekund på en säljare utan kolla upp exakt vad som gäller. Är ni det minsta osäkra så kontakta husföretaget centralt och fråga om de erbjuder totalentreprenad med endast ETT kontrakt med just husföretaget. Sen behöver inte ett kontrakt på totalentreprenad betyda ett problemfritt byggande men det är i alla fall klart vem man ska jaga om det går snett. Utöver det så gäller det naturligtvis att kolla upp husföretaget, säljaren och hantverkarna som ska bygga huset för att få en uppfattning om de verkar seriösa.
Liknande trådar
-
Totalentrepenad badrumsrenovering 7kvm, 330 000 utan inredning, rimligt?
Badrum -
Vattenskada totalentrepenad
Hustillverkare -
Totalentrepenad ABS 18 och vite
Juridik -
Erfarenheter att köpa Boro fritidshus totalentrepenad i stokholm
Fritidshus -
Svenska leverantörer/agenter av verktyg för proffsbutik
Verktyg, Maskiner & Fordon