16 251 läst · 25 svar
16k läst
25 svar
Tända vedpanna - hur?
Nej det är ju det jag säger...
Den finns redan men kostar där efter (ca 75-80000slipperman skrev:
Künzel har en panna med automatisk tändning, Den tänder en brasa då acktanken sjunkit till inställd temp (t.ex 50°) så du behöver bara kolla om pannan är tom på ved o ladda den med ny igen..
Jag tänder med gasol, Fyller hela pannan innan jag tänder, tycker inte det blir någon skildnad om man gör en liten brasa först det tar bara längre tid och blir mer omständigt, nu tänder jag på max 5min inkl sotning.
Jag använder biltemas gasolbrännare
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80634 169kr
och denna ibland http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80638 159kr
Reservgas kostar bara 10kr
Skulle iofs vilja ha en ställning med 2 brännare som man för in under veden då arbetsställningen inte blir den bästa just nu.
Jag använder biltemas gasolbrännare
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80634 169kr
och denna ibland http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80638 159kr
Reservgas kostar bara 10kr
Skulle iofs vilja ha en ställning med 2 brännare som man för in under veden då arbetsställningen inte blir den bästa just nu.
Ja, lite sorterar jag ju också, förstås, för jag brukar ta några lite klenare pinnar, med lättantänd bark på, närmast rostret. Sen tänder det långt ner i främre kortänden på pinnarna först, det ser draget till.
En massa småpinnar skulle förmodligen bli heta fortare, men så länge jag ser till att hålet i keramikrostret inte blir blockerat i början, tar det inte många minuter innan rökgastermometern skvallrar om att det är bra fräs på brasan, som det är.
En massa småpinnar skulle förmodligen bli heta fortare, men så länge jag ser till att hålet i keramikrostret inte blir blockerat i början, tar det inte många minuter innan rökgastermometern skvallrar om att det är bra fräs på brasan, som det är.
Så gör även jag! Funkar utmärkt med Calmar V33!apersson850 skrev:Jag laddar i ved, vilken som helst, till det är fullt i pannan. Veden har jag kapat cirka 500 mm lång, och vedutrymmet i pannan är 570 mm, så det blir lite plats över framtill, under luckan.
Där lägger jag några tidningssidor, tuttar på dem, sätter på rökgasfläkten, spanar lite i luckan för att kolla att inte fläktandet blåser ut lågorna i pappret. Sen är det bara att stänga luckan och låta det brinna på.
Funkar varje gång, utan knöl med tändbrasor, gasolbrännare, magiska stickor eller något annat. Den här pannan (Atmos DC 35 SF) är synnerligen enkel att starta.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 460 inlägg
Jag fick ett exemplar av en sån där scouttändningsmoj: tidningsrevorna var rullade till en rulle ca 2-3 cm i diameter och 10 cm lång och därefter doppad i paraffin.slipperman skrev:En arbetskamrat gav mig ett scouttips som man skulle kunna använda om man inte vill spänta och ha sig, men detta kräver lite förberedelser som kan passa bra så här i decembertider: 1. Ta en hel tidning och riv i smala revor. 2. Doppa revorna i paraffin/stearin och låt torka.
Dessa paraffinerade tidningsrevor skulle man kunna ha och tända med. Jag har inte provat själv, men det är tydligen ett rubust scouttips som används i regnskogs-sura sammanhang när man vill få fjutt på en brasa.
//Per
Jag testade, fyllde på med 7 vedträn utan någon preparering, tände scoutmojen och lade in den i pannan på veden. Det tog sig mycket bra och sparar tid eftersom man inte behöver hålla på att leta eller göra spänt. Året ljusstöpningsevent kommer att kompletteras med tillverkning av scoutmojar!
Är detta nåt man kan använda för att tända en kamin med också?Jag fick ett exemplar av en sån där scouttändningsmoj: tidningsrevorna var rullade till en rulle ca 2-3 cm i diameter och 10 cm lång och därefter doppad i paraffin.
Jag testade, fyllde på med 7 vedträn utan någon preparering, tände scoutmojen och lade in den i pannan på veden. Det tog sig mycket bra och sparar tid eftersom man inte behöver hålla på att leta eller göra spänt. Året ljusstöpningsevent kommer att kompletteras med tillverkning av scoutmojar!
Vi har så bra självdrag nu och inget spjäll i murstock eller på rökrör så det är
ibland svårt att tända, elden blåses ut även med lucka på vid gavel.
Blir det inte paraffin/stearin kvar i botten på eldstaden med denna tändnindsteknik?
Medlem
· Västra Götalands Län
· 460 inlägg
Nä, det är ju bara ett tunt lager med paraffin på pappret och det förbränns fullständigt.jocke@nybleus.se skrev:
Medlem
· Västra Götalands Län
· 460 inlägg
Så här i adventstider får jag bara tipsa om att göra scoutfjuttar när ni ändå håller på och stöper ljus, stoppar korv och gör övrigt julpyssel. Recept finns längst ned på denna sida. Trevlig advent!
Liknande trådar
-
Installera WC på 110-rör slätända; manschett eller stos?
Badrum -
Takbox o barnbilstol - hur många fäst-standarder?
Övrigt Off Topic -
Hjältevadshus - hur bra standard? Budget?
Hustillverkare -
Hur påverkas klimatet i huset och i vår ouppvärmda källare om vi övergår från vedpanna till luft/vatten-värmepump?
Värme allmänt -
Åldersavdrag vs standardhöjning - praxis?
Försäkringar