3 018 läst · 14 svar
3k läst
14 svar
Nya strömbrytare och vägguttag, elko plus ?
Vi skall sätta in nya strömbrytare och vägguttag m.m, och jag har kikat runt lite och har fastnat för Elko plus, det enda är att jag bara monterat vanlig väggdosor, ej 1,5 dosor som krävs för dubbeltvägguttag... men det finns en förhöjningsram på 10 m.m, någon som kan säga något om elko plus och förhöjningsramar?
Enda anledningen man väljer Elko Plus är just för att få in dem 10 mm extra vilket kräver desssa speciella dosor. Välj något annat istället så slipper du hålla på att böka med förhöjningsramar.
Merten M-Plan är väl jämförbara? + att de är för vanliga dosor.
Vägguttagens design är dock inverterade jämfört med strömbrytarna, många har kommenterat dem som snygga.
Vägguttagens design är dock inverterade jämfört med strömbrytarna, många har kommenterat dem som snygga.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Som jag fattat det är dosorna för ELKO+ lite djupare för att få in grejerna, men om jag har dosor för dubbelgips, räcker inte dessa? Eller är det en helt annan typ av dosa?
Njae, dosorna är 1,5 stora om man jämför med en vanlig dosa som då får representera storlek 1. Dosorna är alltså ovala istället för runda. Om du nu pratar om tvåvägsuttagen och dess infällnad i väggen? Brytare och dylikt får plats i en vanlig dosa.pbengtsson skrev:
Jag menade vanliga (2-vägs) vägguttag. Det jag hörde om ELKO+ var att de krävde mer djup för att inte exponera stiften i de kontakter man sätter i.
Liknande trådar
-
Hur koppla ström till vägguttag från strömbrytare
El -
Bryta strömmen på vägguttag med strömbrytare?
El -
Jag ska byta ut en del strömbrytare i huset ock då passa på att sätta in nya kontakter då för då kan man ju köpa dom här som båda delarna sitter ihop
El -
Nya Schneider vägguttag
El -
Strömbrytare och vägguttag i rätt (s0500n) vita nyans?
Belysning