3 257 läst · 37 svar
3k läst
37 svar
Räddningsverkets besiktning
Jag tycker att det både är bra och dåligt med denna kontroll..
hade jag en ny modern anläggning med en ny skorsten så skulle jag antagligen tycka att det var lite onödigt.
Men nu har jag en riktigt gammal anläggning i ett riktigt gammalt hus och då är det faktiskt inte så dumt att någon kollar upp den, speciellt skorstenen.
Vår sotare gjorde en brandskyddskontroll i våras och han var verkligen nogrann. Kamera i alla skorstenskanaler, och en grundlig inspektion av hela murstocken.
Fick till och med kolla på filmen där man pekade ut ett par problemområden, inget som var tillräckligt allvarligt för att ge en anmärkning men som nog skulle kunna bli en anmärkning i framtiden.
Kändes helt OK trots att han ville ha betalt för det.
hade jag en ny modern anläggning med en ny skorsten så skulle jag antagligen tycka att det var lite onödigt.
Men nu har jag en riktigt gammal anläggning i ett riktigt gammalt hus och då är det faktiskt inte så dumt att någon kollar upp den, speciellt skorstenen.
Vår sotare gjorde en brandskyddskontroll i våras och han var verkligen nogrann. Kamera i alla skorstenskanaler, och en grundlig inspektion av hela murstocken.
Fick till och med kolla på filmen där man pekade ut ett par problemområden, inget som var tillräckligt allvarligt för att ge en anmärkning men som nog skulle kunna bli en anmärkning i framtiden.
Kändes helt OK trots att han ville ha betalt för det.
Hade en sån "kontroll" här för ca 2 år sedan....
han som var här gjorde endast en optisk kontroll som tog ca 15 minuter, berömde mig för att det var rent i pannrummet och åkte vidare till nästa.
Räkningen kom nån dag senare på över tusen kronor!
men nu slipper jag sånt, har bytt till vp..
han som var här gjorde endast en optisk kontroll som tog ca 15 minuter, berömde mig för att det var rent i pannrummet och åkte vidare till nästa.
Räkningen kom nån dag senare på över tusen kronor!
men nu slipper jag sånt, har bytt till vp..
Fy fan, man skulle ha blivit sotare! 750*3 / h. För när de gör denna kontroll skulle jag tror att de råkas samla ihop alla inom ett område. Eller som Pling nämner över 1000:- för 15 minuters jobb. Asså det är ju bättre betalt än datakonsult, advokat m.m
Jag skall ha brandskyddskontroll för tredje gången nästa vecka. Skall ta tid hur lång tid kontrollen tar.
Förra gången så fick jag nedslag på att dörren till pannrumet inte var brandklassad.Efter lite tjafs så drog jag dit en mineritskiva på den.
Det finns ju inget krav på något sådant i nya byggnormerna så det vore ju konstigt om det skulle behövas för mig. Boverket rekomenderade mig att överklaga beslutet till länsrätten då dom var helt säkra på att jag skulle få rätt..
Förra gången så fick jag nedslag på att dörren till pannrumet inte var brandklassad.Efter lite tjafs så drog jag dit en mineritskiva på den.
Det finns ju inget krav på något sådant i nya byggnormerna så det vore ju konstigt om det skulle behövas för mig. Boverket rekomenderade mig att överklaga beslutet till länsrätten då dom var helt säkra på att jag skulle få rätt..
Fattar inte varifrån alla sotare får detta med mineritskivor hit å dit...läser man innantill i BBR så gäller för panna under 60 kW samma regler som för en kamin eller vedspis i ett vanligt rum, eldstadsplan med tillräcklig bärighet, täthet mm samt avstånd till brännbart material...
Här hade jag en åttaminuters brandskyddskontroll gånger två man för nästan tre år sedan, lite tjafs om "pannrummet" som inte ens finns men hade alla föreskrifter framme på datorn så vi läste lite innantill, har sedan inte fått varesig protokoll eller räkning, dom skulle varit här i slutet av förra året igen men jag har inget hört..
Nej det är märkligt.Jag har ju dessutom alltid pannrumsdörren öppen för att få lite värme i källaren.Fotografen skrev:
Jag antar att det är ganska många som har det.Finns det någon lag som säger att man måste ha dörren stängd?
Bli energibesiktigare hos Anticimex ist, 5000 :- för MAX 45 min jobbBrannmark skrev:
Jag vat inte med säkerhet men, jag talade med en brand mästare på räddningstjänsten angående sluss mellan mitt garage och pannrum så påpekade han just det faktum att det skulle vara dörrstängare till pannrumet.Detta var en av dom vanligaste felen enl honnon att folk hängde av dörrstängaren.Och om den ska vara där så borde kravet vara att dörren är stängd.
Ett garage måste vara en brandcell så där har han nog rätt. Finns inget krav på pannrum om pannan är under 60kw.aprilia-tobbe skrev:Jag vat inte med säkerhet men, jag talade med en brand mästare på räddningstjänsten angående sluss mellan mitt garage och pannrum så påpekade han just det faktum att det skulle vara dörrstängare till pannrumet.Detta var en av dom vanligaste felen enl honnon att folk hängde av dörrstängaren.Och om den ska vara där så borde kravet vara att dörren är stängd.
Jag pratade om just öppna dörrar med boverket och det var en stor anledning till att dom hade tagit bort kravet på pannrum för små anläggningar.
Folk har ju dörren öppen i alla fall.
Om man är osäker så tycker jag att man skall ringa dom
Ok .Vi pratade om vedeldning i allmän het när han nämde detta om dörrar och inte bara utifrån garage med tilliggande pannrum. Visar väl bara att detta område inte är solklart änns från fackfolk vad som gäller.
Jag hade ett mysko samtal med en sotare när jag bytte panna.Han hävdar att jag var tvungen att ha pannrum till min panna trots att den bara ger 40kw pga att förra ägaren har benämt utrumet som pannrum på bygglovet när han byggt utrymmet.Kan tillägga att den ga pannan var på 35 kw. Sedan är det ju givet vis så att garaet måste avskiljas från pannan pga risken för explosiva gaser från en läckande bensintank.
Jag har en känsla av att sotare plockar ur både gammla och nya regelvärk lite som dom tycker.
Jag har en känsla av att sotare plockar ur både gammla och nya regelvärk lite som dom tycker.
Är man missnöjd med ett beslut av sotaren så kan man ju alltid be om ett föreläggande och sedan överklaga till länsrätten.Kostar ingenting