v-g skrev:
Vad äre för tjaffs med att man inte kan lägga i mer ved i en viadrus det har jag aldrig fattat är det om man har den ombyggd till max eller vad?



:D
Lägger du i fullt än gång till på glödbädden som redan finns i botten på pannan,så kommer det ryka utav bara fan för den som bryr sig,sen brinner hela inlägget på en gång med skapligt hög rgt som följd.:)
 
v-g skrev:
Har jag fattat det rätt så kör du (Knekt) omoddad med dessa turbisar som enda modifikation rätt uppfattat? Har du ingen dragregulator?

:D
Japp! Endast en draglucka på skorsten monterad + långa turbulatorer.Ingen dragregulator på panna monterad.brukar alltid ha sekundär luften fullt öppen o en 2cm öppet på primär luckan.
 
Har du kollat upp effektiviteten på sistens? Jag kollade och enligt beräkningen låg jag enbart på c:a 55% totalt alltså från start till mål. Kanske missade några kWh i slutet men säg 60% som bäst den gången. :(

Funderar på om veden inte är så bra som den borde, fått den av en kompis o den är nog aningen för sur då den legat i princip rätt på backen regnade också på den precis innan jag fick tag. Vägde så det borde ju vara ganska säkert vad jag la i. Kort är den också så man får ju inte tätt som sig bör.

Funderar på den dära fläkten på luckan för att tvinga in mer sekundär men fick inget enhälligt svar om det kylde för mycket av den som testade.

Jag brukar leka med tryckluften in i pannan och jädrar vad det drar på, men i längden så är jag osäker. Men brinner det surt någon gång så i med lite tryckluft så tar det sig rejält samt att man blåser bort askan som ofta samlas på veden. Kartong är ju ett otyg att bli av med.

Måste också ta och flytta RGT mätaren, den sitter efter dragluckan, samt få upp accvolymen (och isolera BRA) så man vågar dra på fullt ös :D
 
Nej! Med ved har ja inte kollat på länge.Med kol gick det åt 39,2kg för att värma 3000l 59c,med den förbrukningen jag hade då i våras..:) Numera sjungar ja bara Eldarvalsen o skyfflar in kol......
 
Tjenis! Så här ser panna ut efter en prima kol brasa...:D
 
  • klöver knekt 094.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • klöver knekt 096.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nuru hare hänt, jag har tagit mig i kragen varvat upp vinkelslipen ut i mörkret och kapa med gnistregnet som belysning, nu ska ni få se resultatet!

Bild 1: Sotig panna efter senaste brännet (tanten som eldat i miljödödaren) Ser slappt ut mellan turbulatorer och flänsar eller hur (originalturbulatorer). Sånt här går ju inte på en precisionspjäs såsom detta.

Bild 2: "Laserskuren" trp20 från ett rasat skärmtak som fanns på gården för 10 år sen(legat på backen sen dess ;) ). Poppnitat lite sporadisk är de också. De yttre är något högre då de facken är högre.

Bild 3: Precisionsturbulatorer monterade.

Resultat: Mindre drag, mera inryk när man står med luckan öppen. RGT blir kanske lite väl låg :D såpass att jag fick skruva ner rökgastermostaten för att den ska slå till laddomaten. Verkar dock som effektiviteten ökat något jämfört med originalskräpet. :)

Blev bra med tanke på nerlagt arbete :D
 
  • turbulatorer_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • turbulatorer_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • turbulatorer_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jahaja återkommer lite med feedback på mina dunderturbulatorer. Under eldning fungerar de prima och ger lagom drag genom pannan. När det väl har tagit sig så har jag blålåga i åtminstone den halvan av pannan som är mot luckan. Bara längst in som det är gulflammigt.

Idag lekte jag lite med en 120mm fläkt i sekundären och det ser ut som att det blir en fin virvel inne i pannan, dock räcker det ändå inte för att slippa den innersta gullågan.

Så då funderar jag (som om jag inte har mer än 10ggr för mycket projekt redan) på att göra en lättare plåt som täcker inre delen av panrumstaket och för extra oseriösitet tänkte jag bara göra krokar så plåten egentligen bara hänger i taket.

Till detta skulle jag vilja göra ett sekundärluftintag-DeLuxe i form av ett rör i pannrumstaket bara hängande (och kanske ihopsvetsat med) som "plåten". För att då få in någon luft i detta rör gör man ett litet dockningsrör som fästes på luckan och gör att det går att lassa i ved utan allt för stora problem. Men är det i taket luften borde komma ut eller ska luften neråt mot glöden? En fläkt är isf nätan ett måste med detta rör tror jag, eller?

Troligen måste jag justera ihop mina turbisar något för att de inte ska dämpa upp flödet så mycket, räcker ju iofs med att stampa på dem när de ligger på golvet.

Är jag ute i galen tunna ni som gjort en del av dessa modifikationer? :rolleyes:

Har för övrigt snart eldat upp en hel köksinredning i pannan. Värmer gott de gamla skåpsluckorna och gångjärnen tar man enkelt efteråt med magneten :D
 
knekten skrev:
Nej! Med ved har ja inte kollat på länge.Med kol gick det åt 39,2kg för att värma 3000l 59c,med den förbrukningen jag hade då i våras..:) Numera sjungar ja bara Eldarvalsen o skyfflar in kol......
Intressant ... !! ;)

Var köper du kolen?
Vilket energiinnehåll har den?
Vad får du betala per ton alt. kubik?
Hur levereras den, hur är den förpackad?
Fraktkostnad som tillkommer?

TELL US MORE, TELL US ALL THERE IS TO KNOW :D

/R
 
rog_ohl skrev:
Intressant ... !! ;)

Var köper du kolen?
Vilket energiinnehåll har den?
Vad får du betala per ton alt. kubik?
Hur levereras den, hur är den förpackad?
Fraktkostnad som tillkommer?

TELL US MORE, TELL US ALL THERE IS TO KNOW :D

/R
Kolla in separat tråd "Elda med brunkol i Viadrus"...:)
 
knekten skrev:
Kolla in separat tråd "Elda med brunkol i Viadrus"...:)
Har läst den tråden tidigare, det slutade med som det mest verkade på diskussion och ide stadiet, att någon skred till verkar och tog upp idéen som primärt bränsle för sin uppvärmning framgick inte riktigt :rolleyes:

Var man köper och vad man betalar presenterades aldrig då, så nu är det dags att vi får veta sanningen ! :p

Du kan gärna svara i den "gamla" tråden för fortsatt diskussion där ;)

/R
 
C
Tänkte gå ner och fjutta på en brasa i vår omodifierade viadrus 50kW nu. Har haft problem att få fart på brasan ordentligt, några konkreta tips ("gör-så-här!") om hur jag ska gå tillväga för att få ordentlig fyr snabbt?
 
Torr ved o ett sjujäkla drag i skorsten...:)
 
C
knekten skrev:
Torr ved o ett sjujäkla drag i skorsten...:)
Har dessvärre inget av det.. :(
 
Diesel fungerar bra ;)

Gärna nåt tunt i träväg ovanpå.

Man kan lägga in det sista tunna efter att man stoppat in tidningen och mjölkförpackningarna så att detta tunna kommer ovanpå och tänds bra.

Igår blev det en pulka som tänne här :D (Närå den åkte in när det redan brann ;) ) Det tillsammans med en fd köksinredning och tanken blev full.

Dags att gå och hiva in dagens skåpluckor :D
 
Menar du ett bra sätt att få fyr på? I såna fall läste jag om ett trick för ett par år sedan, har själv inte provat men jag tvivlar inte på att det fungerar. Rulla eller knögla ihop lite tidningspapper till en lång korv, knyt sedan ett snöre på mitten. Förhoppningsvis har du sparat alla gamla stearin ljusstumpar som blivit över genom åren, dessa smälter du ner för att doppa din knögliga tidningskorv i. Häng upp med snöret och låt torka.
Uppfinnarens tips var att låta frugan och barnen ha detta som ett julpyssel så kan du ha en hel korg med fjuttar liggande när du måste gå ner i pannrummet och tända den hemska pannan:D.
Brinner bra och kraftigt en längre stund tills brasan har tagit sig enligt utsago.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.