Vi bor på en herrgård från mitten på 1800-talet. Huset byggdes upp igen 1895 efter en eldsvåda. Köket låg en gång i tiden i vår källare, som till hälften ligger under mark och till hälften över. När köket flyttades upp i huset har jag ingen aning om. När jag var liten hade vi ett litet kök med 50-talsluckor och en serveringsgång (dock ingen flådig, utan även den i 50-talsstil) mellan köket och matsalen. På den tiden åt vi i rummet som låg i anslutning till köket. 1980-81 revs väggen mellan serveringsgången och köket och vi fick ett stort kök som vi fortfarande har i samma skick. Nu ska köket renoveras och arkitekten har ritat ett underbart kök med pärlspont upp till ca 1800mm. Takhöjden i köket är ca 2900mm och ca 100-150mm högre i rummet vi kommer att äta i. Kökstaket sänktes något antagligen pga skillnader mellan serveringsgången och det gamla köket. Idag sitter det en vanlig träpanel som vi bara hade tänkt måla. Alltså ingen stuckatur. I blivande (gamla) matrummet är det stuckatur. Köksinredningen kommer att gå upp till taket och vara vitt med överfalsade spegelförsedda luckor samt vitrin. Kommer det att se dumt ut med hög panel (dock inte ända upp i taket) i pärlspont till stuckaturerna?
Hoppas på lite respons i denna fråga!
Hoppas på lite respons i denna fråga!
Det känns som om att man skulle vilja skilja på matrummet och köket. Det är ju ändå en herrgård. Om det blir ett underbart kök med pärlspånt så blir kanske matrummet ännu finare om det skiljer sig lite från köket, dessutom är takhöjden högre. Stuckaturen talar nog också för ett annat alternativ än pärlspånt, även om den är charmig. Hur ser det ut i rummen intill? Det kanske finns en annan panel som man kan inspireras av. Har du nån bild?
Matrummet och köket är och kommer att vara skilda rum, men vi kommer att öppna upp något och ha vitrinskåp och platsbyggda sittbänkar längs med ena hela ena ytterväggen som löper genom de båda rummen. En moderniserad serveringsgång skulle jag kalla den. Därför hade det varit så snyggt med kontinuiteten.
Bifogar ritningarna så att ni kan få en uppfattning av det hela och tar gärna emot mycket feedback, positiv som negativ!
Bifogar ritningarna så att ni kan få en uppfattning av det hela och tar gärna emot mycket feedback, positiv som negativ!
Klockrent! Eftersom ni ska behålla takstuck bör ni hålla samma listverk och väggspeglar som i övriga sällskapsrum. INTE pärlspont.
Om stuckaturen varit i sämre skick skulle man kunnat försvara att ni sänkt matsalstaket som i köket, och hävdat helheten som ett enda stort lantkök med personalmatsal. Sannolikt gömmer sig stuckatur ovanför kökets nyare undertak från tiden innan ekonomin flyttat upp från källaren.
Om stuckaturen varit i sämre skick skulle man kunnat försvara att ni sänkt matsalstaket som i köket, och hävdat helheten som ett enda stort lantkök med personalmatsal. Sannolikt gömmer sig stuckatur ovanför kökets nyare undertak från tiden innan ekonomin flyttat upp från källaren.
Det finns inga paneler i övriga rum.
Det finns ingen stuckatur under kökets tak. För länge sen har detta rum varit damsalongen (sägs det) och då fanns antagligen stuckatur. Sen delades rummet i serveringsgång och litet 50-talskök och då rök antagligen stuckaturerna. Anledningen till dagens bastutak var väl att man tyckte det var snyggt med träpanel samt ett lätt sätt att få jämnt mellan de två tidigare rummen. Jag ska ta ner lite för att verkligen kolla vad som finns bakom.
Skulle det vara OK med panel med speglar? Hur skulle man kunna lösa det bakom de höga vitrinskåpen isf?
Tack för alla synpunkter! Hoppas på fler!
Det finns ingen stuckatur under kökets tak. För länge sen har detta rum varit damsalongen (sägs det) och då fanns antagligen stuckatur. Sen delades rummet i serveringsgång och litet 50-talskök och då rök antagligen stuckaturerna. Anledningen till dagens bastutak var väl att man tyckte det var snyggt med träpanel samt ett lätt sätt att få jämnt mellan de två tidigare rummen. Jag ska ta ner lite för att verkligen kolla vad som finns bakom.
Skulle det vara OK med panel med speglar? Hur skulle man kunna lösa det bakom de höga vitrinskåpen isf?
Tack för alla synpunkter! Hoppas på fler!
Pärlspont var gängse på vägg och tak i ekonomiutrymmen fram till tidiga mellankrigstiden. Sedan föreskrev modet stora, samlade väggytor och rena linjer utan speglar och krusiduller.
För att undvika missförstånd menade jag att ni bör undvika pärlspont i hörnrummet. Av respekt för stuckaturen i matrummet (om den nu verkligen är värd att spara) så blir det mycket bättre att behålla och hävda karaktären av sällskapsrum. Härma detaljerna i de andra salarna! Men I köket passar pärlspont förträffligt!
För att undvika missförstånd menade jag att ni bör undvika pärlspont i hörnrummet. Av respekt för stuckaturen i matrummet (om den nu verkligen är värd att spara) så blir det mycket bättre att behålla och hävda karaktären av sällskapsrum. Härma detaljerna i de andra salarna! Men I köket passar pärlspont förträffligt!
Detta hade varit enkelt om det inte hade varit för att övergången mellan dessa båda rum kommer att vara "flytande". Vitrinskåpet i mitten kommer att vara det skåp som sas står mellan dessa båda rum, lite känsla av serveringsgång. Suck, vet inte hur vi ska få till det!billy_baver skrev:För att undvika missförstånd menade jag att ni bör undvika pärlspont i hörnrummet. Av respekt för stuckaturen i matrummet (om den nu verkligen är värd att spara) så blir det mycket bättre att behålla och hävda karaktären av sällskapsrum. Härma detaljerna i de andra salarna! Men I köket passar pärlspont förträffligt!
Sorry! Då var det istället jag som missförstod. Inser att jag kastade en alltför flyktig bild på väggelevationerna. Med DEN premissen skulle jag valt alternativ B; kök integrerat personalmatsal. Regla upp ett undertak (utan att skada stuckaturen för eventuellt framtida behov) och smacka på samma ytskikt i matrum som i köksdelen.
håller med föregående talare, jag tror att det blir mycket bättre som en enhet med samma tak och golv, eftersom den fantastiska bänken går längs hela väggen. Så otroligt charmigt det ser ut med sittplatser i fönstren!
Då får man en känsla av arbetskök genomgående. Så kan ni sitta i köket och äta och låtsas att ni är tjänstefolket.
Då får man en känsla av arbetskök genomgående. Så kan ni sitta i köket och äta och låtsas att ni är tjänstefolket.