Jag kör ut 45 gradigt vatten till radiatorerna och returen är på 30g är det normalt?
Jag har 2st acc tankar på tot 1500 L, eldar upp dom till 90grader och efter 12 til 14 timmar så är dom tomma, borde dom inte räcka längre??
Huset är på 125kvm och 15 meters kulvert från pannrummet till huset.
Mvh Jan
Jag har 2st acc tankar på tot 1500 L, eldar upp dom till 90grader och efter 12 til 14 timmar så är dom tomma, borde dom inte räcka längre??
Huset är på 125kvm och 15 meters kulvert från pannrummet till huset.
Mvh Jan
Hur dant shuntar du ut vattnet på framledning? Konstant 45c eller har du shuntautomatik? Min 3000l ack brukar räcka ca 48h den här årstiden.22c på nedre plan o 20 uppe. 165m2 bostad.Brukar klara mig med 30c i framledningstemp. Har du välisolerade acktankar?
Låter som om elementen är strypta av antingen en ventil eller av termostaterna.
Det bästa när man har ack-tankar är väl att låta elementen var helt öppna så att så låg temperatur som möjligt kan skickas ut. Dvs högt flöde genom elementen vilket i sin tur ger hög retur på vattnet...
Det bästa när man har ack-tankar är väl att låta elementen var helt öppna så att så låg temperatur som möjligt kan skickas ut. Dvs högt flöde genom elementen vilket i sin tur ger hög retur på vattnet...
Brukar inte alltid vara synliga tror jag. Kan dock inte detta så bra själv. Vet bara att det ska/brukar finnas strypning. Märke/modell på radiatorer/koppel? Någon VVS:are kan säkert hjälpa dig
Edit: se t ex Danfoss radiatorkoppel. Där verkar flödet justeras med en ventil bakom plastkåpan på termostatet. Tror jag
Edit: se t ex Danfoss radiatorkoppel. Där verkar flödet justeras med en ventil bakom plastkåpan på termostatet. Tror jag
Redigerat:
Vore kul om du kunde ställa upp framledningen till säg 55 grader (dvs slå av shuntautomatiken), och sedan sätta *alla* radiatortermostater på ca 20 grader, så kunde vi se vad det ger för resultat.
Ta en bild på radiatorerna så kanske vi kan hitta en skruv att strypa dem med? Hur gamla är termostatventilerna?
Ta en bild på radiatorerna så kanske vi kan hitta en skruv att strypa dem med? Hur gamla är termostatventilerna?
Du har nog returventiler enl nedan om det är ett äldre hus, det är vanligt
Men det är inte enkelt att gissa att man ska skruva av "hatten" på dem för att kunna justera dem med en insex-nyckel
Så här ser dom ut och sitter längst ned på elementet, beroende på modell du har
den där hatten är avtagbar utan att det börjar läcka
/R
Men det är inte enkelt att gissa att man ska skruva av "hatten" på dem för att kunna justera dem med en insex-nyckel
Så här ser dom ut och sitter längst ned på elementet, beroende på modell du har
den där hatten är avtagbar utan att det börjar läcka
/R