Tja

Har precis köpt ny ytterdörr ink. karm. I dörren sitter det ett standard hus från ASSA och motsvarande slutbleck i karmen.

Jag köpte för 2 år sedan ett ASSA 2000 lås ink. slutbleck som jag nu vill sätta i den nya dörren med karm.

2000 huset passade perfekt i dörren, slutblecket passade perfekt i karmen, men...

Det standardhuset som följde med dörren sitter centrerat över slutblecket. Med ASSA 2000 så ser det ut som att slutblecket inte ska sitta centrerat mot själva huset, utan något förskjutet i höjdled.

Vad gör man nu? Vill ju inte börja fräsa upp karmen för att kunna flytta slutblecket uppåt. Borde det inte vara standard? Det är ju dessutom ASSA mot ASSA...

Finns det ett löst slutbleck att köpa till som gör att mitt ASSA 2000 lås funkar mot en centrerad placering av slutblecket.

Det befintliga slutblecket funkar inte att använda då standardhuset har en traditionell låskolv och ASSA 2000 har en lås "krok".

Tack på förhand!

/Johan

brukar man inte få med ett slutbleck när man köper ett ASSA 2000? Men du kanske har slängt de med tanke på att de e 2 år gammalt.

Jag har kvar det gamla slutblecket, men för att låskroken på ASSA 2000 ska kunna gå in i slutblecket så måste jag flytta hela slutblecket uppåt och då alltså fräsa upp den helt nya dörrkarmen.

Vill alltså ha en slutbleck med andra placeringar av hålen.

/Johan

för Evolås så skall du ha ett slutbläck med 3 hål. inte 2..

Har du möjlighet ta kort så är det lättare att se

Redigerat:
Du har förmodligen haft en gammal dör där låset var osymetriskt. Har du inte kvar detaljerna så får du skaffa en ny låsstolpe (symetrisk). Det blir att knalla iväg till låssmeden...

Jag har ett slutbleck med 3 hål, men för att det slutblecket ska passa ihop med mitt ASSA 2000 hus så måste slutblecket vara förskjutet uppåt. Det kan alltså inte ligga centrerat mot låshuset.

Jag skulle igentligen behöva ett slutbleck med 3 hål där de hålen är förskjutna lite uppåt. Jag orkar inte mäta nu, men jag tror det rör sig om ca 5 mm.

Det spelar väl ingen roll hur min gamla dörr såg ut. Jag köpte ett färdigt paket med ett ASSA 2000 och tillhörande slutbleck. Ett sånt där paket för 2400 kr...

Vad är en låsstolpe?

Hur gör jag?

/Johan

En låsstolpe sitter på låskistan. Står det "Sym" på stolpen vilket jag inte tror eftersom din dörr förmodligen var gammal. Står det "30" på stolpen år den osymetrisk och måste bytas.

B
ta metall fil om det bara är fem milimeter

Oj nu läser jag kanske illa. Du har ett 2000 lås med rak kolv. Men du har ett slutbleck för evolution. Då ska du byta slutblecket!

Jag har 2 hus och 2 slutbleck. Fick med någon standardvariant till min nya dörr med både hus och slutbleck.

Men jag vill använda mitt bättre Assa 2002 med dess tillhörande slutbleck. Men det slutblecket ska inte sitta centrerat mot huset vilket de medföljande delarna gör.

/Johan

Ta en bild.. Antigen har du fel saker, eller så är det som JPM säger att du har OSYM. Eller så är dörren felmonterad eller fel från fabrik.

Phuuu... Tack för alla hjälp!

Åkte förbi min låssmed idag. Jag hade fel stolpe på. JPM hade helt rätt. Jag fick med en symetrisk stolpe när jag köpte låset, så det var bara att skifta...

(ska jag erkänna en sak? :) Förra dörren var nog också symetriskt anpassade, men jag bytte inte stolpe för det, utan jag borrade upp karmen och flyttade upp slutblecket. Men nu har jag lärt mig... :) )

Tack!

/Johan

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.