Det är lätt att ge tips om bra och dyra verktyg och maskiner. Det är lite mer utmanande att hitta sådana som är bra och billiga då det brukar vara lite som lotteri när man handlar billigt. Mest nitlotter...

Har ni några tips i denna anda för alla hemmapulare, husbyggare, hantverkare(?) och verktygsnarkomaner på forumet?

Jag kan i alla fall bidra med ett tips:
Snörslå för 40 Kr. Fungerar kanon så länge du inte kliver på den.
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-28546.aspx

H
Ha ha. Snickarna kommer att vika sig av skratt åt det här initiativet!
Kan bidra med Rawling blad till tigersåg som inköpts på Rusta. Tänkte mig kvalitet i samma klass som "hårdmetallborrarna" från Kina men här var det bättre upp.
Sågade ned en hel oljetank med 5-6 blad av den här sorten.
Köpte egentligen bladen för att röja bland grenarna på några buskar.

Biltemas blocknycklar & ringnycklar har jag ägt hyfsat länge och de har hållit för ganska mycket misshandel. Tycker annars att billiga dito är grova och ojämna i materialet så de blir svåra att arbeta med.

Kul tråd, bra tanke faktiskt, det måste ju finnas nåt billigt å bra där ute...eller? :D
En kort fråga bara, hur tänker vi oss billiga? Exempel: måttband. Jag köpte efter tips ett Hultafors 5m (det röda/grå med bältesclip), 179 har jag för mig att jag pröjsa. Det är relativt lite pengar och jag skulle säga billigt i förhållande till nyttan jag haft av det. Men det är också dyrt i förhållande till billiga måttband.

Eller ska jag ta upp COTech bordssågen jag köpte, som för 1995 är väldigt billigt för att vara en bordssåg, och jag är väldigt nöjd med den (i förhållande till priset). Men 2000 spänn kanske ses som lite mer ändå och inte riktigt platsar bland billiga tips, trots att den är billig för "sin typ" av verktyg?

Jag lutar åt att det blir tips rörande verktyg/saker som är billiga med hänsyn till sin kategori, aka jämfört med vad motsvarande proffspryl kostar. Fast sen kanske man kan få tipsa om "småsakerna" som varit riktigt bra också, det som kanske bara kostar nån hundralapp eller så?

Själv är jag mycket glad att jag efter olika tips på forumet gick över till måttbandet (bye bye tumstocken), skaffade mig en stiftpenna för 2mm blyertsstift (bye bye snickarpennan) och en stämkniv istället för den den vanliga morakniven. Småsaker, reltivt billiga, men ack vilken nytta de har skänkt.

Ok måste erkänna att det inträffat två ggr i livet hitintills att en billig sak verkligen visat sig vara billig längden.
Måttbanden på Swedol (gulsvarta) Dom håller lika länge som en talmeter men kostar ca 30kr/st istället för 250kr.
En Ferm borrhammare som håller samma klass som en likadan Dewaltmaskin efter vad vi kunnat avgöra efter ngt års hård användning och den kostade 700kr istället för 3000.

Förutom detta har jag alltid upplevt att kvalitetsprylen varit billigare i längden.

Håller med om Biltemas stora hyls o blocknyckelsats. Alltså den för strax över 1000kr inte den billigaste.

Har jobbat en hel del med Biltemas via kompisar medan jag själv har kamasa kitt och andra släktingar bahco. Ser inte någon särskild anledning att betala mer än Biltemas.

Elhyvel köpte jag i panik från biltema när min var utlånad och den funkar ypperligt för pengarna. Alltså den vanliga blåa för nån hundring, ruskigt billig om man inte har alltför höga krav

/Lorant

B
säger bara överskottlagret, och billiga kaker å bullar.
skit bra att ha billig fika ju.
och fika inte som vi byggare bara, blir inget gjort då. ;-)

Milkshaken
Har läst en del tester och dom senaste åren så har dom sagt att Rustas maskiner är bäst i lågprisklassen... och jag kan hålla med om detta ...
Sen som andra skrivit att Biltemas hyls, block och allmänna verktyg är riktigt bra..

Jag har ett gäng billiga verktyg som har varit bra:

Biltema rätskivor utan libell - billiga och bra.

Biltemas kopior av besseys snabbtving - mycket bra, och desutom var de billiga när jag köpte dem, nu har biltema dock dubblat priset på dem:(

230mm diamantkapklingor från Netto, 23kr st, helt otroligt kvalitet, har hållt mycket längre än HNs för 169. Det mest prisvärda verktyg jag någonsin har köpt.

Slipkloss från Rusta eller motsvarnade, kostade 19 kr och är utmärkt. Kommer ej ihåg vad den heter, ska ta en bild på den.

Dead blow hammer från Jula, inte jättebilliga fast klart billigare än "märkesvarianterna" - otrligt tevlig att jobba med.

En spetsig radiotång från biltema med fjäder - köpt för 30 år sedan eller så, den bästa tång av den typen jag provat, inräknat dyra bahco och knipex.

Greppa 7,5m måttbandfrån ÖB eller Rusta, värt klart mer än de 19kr jag betalade. Fint till trädäcksbygge etc.

Jag fyller på efterhand som jag kommer på.

EDIT: 149kr digitalt skjutmått från Lidl. Har blivt en favorit som fungerar utmärkt. Inga problem med repeterbarheten.

EDIT: Biltemas kraftigaste pallbockar (röd/blåa) är riktigt bra, speciellt i förhållande till sitt pris!

Redigerat:
Best Tool 50m måttband, inte ens en hundring styck, perfekt ha flera så man kan korsmäta på tomten för att positionera saker.

Daniel_N skrev:
Jag har ett gäng billiga verktyg som har varit bra:
230mm diamantkapklingor från Netto, 23kr st, helt otroligt kvalitet, har hållt mycket längre än HNs för 169. Det mest prisvärda verktyg jag någonsin har köpt.
Netto ja, ett helt sett med SDS-borr för under hundralappen vad jag minns. Bra kvalité. Tyvärr finns Netto inte kvar i stan.

mrVoodoo skrev:
Jag lutar åt att det blir tips rörande verktyg/saker som är billiga med hänsyn till sin kategori, aka jämfört med vad motsvarande proffspryl kostar. Fast sen kanske man kan få tipsa om "småsakerna" som varit riktigt bra också, det som kanske bara kostar nån hundralapp eller så?
Jo, något åt det hållet tänkte jag mig. Förhoppningsvis kan man lära sig något/sparar en slant eller helt enkelt bara få ännu trängre i verkstaden...

mrVoodoo skrev:
... och en stämkniv istället för den den vanliga morakniven. Småsaker, reltivt billiga, men ack vilken nytta de har skänkt.
Får verkligen instämma ang. stämkniv. Alltid till hands vilket stämjärnen sällan är.

Biltemas "finsnickarsåg" 16-408. Den bästa såg jag haft, 159 kronor och har hållt länge för att vara en fogsvans. Har en Bacho superior som trots över dubbla priset inte ens hållit skärpan i ett halvår (sågat regelvirke, inga spik eller spånskivor). Biltemasågen har inte tappat skärpan på mer än tre gånger så lång tid och ändå har jag sågat en hel del masonit med den.

B
va lite fel ställe med kaker.(kaker vertyg för att man ska orka me)

något som är bra är 20kr rulle och trågset.(inget att måla vardagsrum med men garage och källare funkar det kanon till).
10 kroners 5-56 burkar fin fint när man ska borra i metall( den ska ha kvar lilla röda röret).

byggare henke skrev:
va lite fel ställe med kaker.(kaker vertyg för att man ska orka me)
Njae, kan vara bra med lite kakor ibland. Speciellt när man har klantat sig med sina dyra verktyg och behöver börja om. Då kan lite paus sitta fint:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.