Nyfiken hur många kwh ni förbrukar på sommaren?
Vi är ganska snåla... Duschar vi, stänger vi av vattnet, kör tvättmaskinen 1-2 gånger per vecka. Inge torkskåp eller torktumlare.
Vi har två hus vilket innebär 2 varmvattensberedare. En ny 100 liters och en äldre 50 liters.
Nyare kyl, frys och spis i ena huset och en äldre kyl, frys och spis i det andra huset.
Vi förbrukade
Juni, juli augusti 1145 1037 1226 kwh
Mycket eller lagomt?
Har en som hyr det andra huset och hur mycket han förbrukar vet vi inte...
Men han säger han är rädd om vattnet och inte kör tvättmaskinen så ofta.

Under vårt första år i huset (vilket även inkluderar större delen av denna sommar) så är vår snittförbrukning 8.3kWh / dygn.
Troligen något lägre på sommaren och högre på vintern.
Två vuxna ett barn.

Men då har vi givetvis inte värme och varmvatten på el.

Thomas59
Strax under 5kWh/dygn för värme+vv under perioden mitten av april till slutet september. Villa 270m2 bergvärme. Har golvvärmen på året runt. Skönt med varma golv även på sommaren.

Inkl hushållsel ligger elräkningen på strax över 1000lappen under ovanst period. Då ingår en hel del infravärme.

683 - 708 - 724 kWh för juni - juli - augusti. Inte helt rättvisande eftersom vi tillbringat några veckor i torpet också...

Två personer, ung. 160m2.

Mikael_L
TS verkar dessutom bo i västernorrland, längre norrut än de andra.
Men jag vet inte om det ska påverka någon sommarförbrukning, nätterna kan definitivt vara rätt svala hela juni. Å andra sidan så svettas man kanske mindre och därmed duschar mindre, tja vad vet jag ... :surprised:

Luleå, ett hus i två plan på totalt 300m2. Fjärrvärme. Elgolvvärme i badrum(avstängt under sommaren) Inga barn.

Juni 168 kWh, juli 230 kWh och augusti 143 kWh. Ger en snittförbrukning på ca 6,1 kWh/dygn under de tre månaderna. I april låg vi på cirka 270 kWh.

Hur lyckas man ha en sådan lite förbruknning?
Glömde nämna att vi har ett stall- 6 hästar. Men det enda vi har där är lyse och det är bara tänt någon timme per dag.
Tycker ni våran förbrukning är hög? Känns som det.
Vi är 2 personer i huset. Grannen ensam.
Huserna på 130 m2 och 80ms. Men som sagt- ingen värme på.

Har haft runt 7kwh/dygn under sommaren så Du verkar ha lite mycket tycker jag. Nu bor jag förvisso helt själv i ett stort hus men el-beredare, diskmaskin tvättmaskin och torktumare, stor kyl och stor frys. stort garage med projekt som krävt vinkelslip mm, Så elförbrukare har jag.
På vintern drar det dock iväg över 100kwh/dygn utan större bekymmer.

susannepåd skrev:
Hur lyckas man ha en sådan lite förbruknning?
Har man ingen värme på och inga barn går det inte mycket el på sommaren.

Vi gjorde av med mellan 300 och 400 kWh/månad den här sommaren (värmepump som bara värmer varmvattnet samt hushållsel). Då var vi borta en eller ett par veckor varje månad. Två vuxna och två barn.

Hej,
bor i östra stockholm. 150 m2 med luft till vatten VP. Extra VV-beredare (110 l). Tvätt, tork och diskmaskin. 1-2 personer, mestadels en person.

Juni: 1000 kWh medeltemp ute: 13 C
Juli: 708 kWh medeltemp ute: 17 C
Aug: 747 kWh medeltemp ute: 17 C

Var hemma under hela perioden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.