Åtgärd 1A är att fixa turnulatorer.

Det mesta andra står i tråden faktist, man får prova sig fram allt eftersom.
 
Har du dragbegränsre det är nästan ett måste för att nå bra resultat.

Nu är jag partisk av mitt eget köp men kwz150 har mött mina behov väldigt bra gällande dragbegränsning.
Har du frågor gällande dragbegränsning eller överförbrännings pannor så kan jag rekomendera en signal till tel nr på denna sida http://www.transtemper.se/newlook/ .
Det iaf genom ruben han som driver ovanstående sida som jag nått min kunskap inom detta med förbränning och speciellt öveförbränningspannor.

Sedan så måste du utstå att blir kallad bakåtsträvare/grottmänniska/idiot.. o.s.v av alla som köpt s.k modern panna som de måste byta keramik och fläktar i vart 3-5år.

Men det är sånt man får stå ut med när man köpt en panna som rätt eldad brinner helt rök och sot fritt utan att man måste byta reservdelar och det till ett väldigt lågt pris.

Jaja värre saker finns ju. har du några andra problem så är det bara att posta så hjälper vi andra grottmänniskor dig så gott vi kan:)
 
kricken_:Man blir inte fet av att sälja reservdelar till Viadrus :D

Glöm inte att vi är lurade, ingen kan dock berätta hur ;)

Köpte min med den dragbegränsaren som Linqvist sålde, den fungerar super för mig men den fastnar i öppet läge om det blåser för mycket (mitt fel som svetsade den på eldröret) men det är då det enda. Oftast öppnar den ytterst lite så den klarar stora drag utan att bottna.

Blålåga är inget jag tokjagar, jag kör mest med:
1. Sota.
2. Plocka spik med magnet ur askan.
3. Hiva in diverse nytt brännbart.
4. Tänd på OVANPÅ.
5. Väntar till tanken är kall (solfångaren börjar ge dåligt nu så det går ganska snabbt :( ) och återgår till punkt 1

För att sota har jag köpt en rund "tubborste" (finns på clasO) och svetsat på min borste som följde med viadrusen funkar klockrent och om man inte trycker för hårt (eller tex som jag gjorde trycka in den i förugnen medans den brinner så att härdningen for all världens väg) så håller den väldigt länge.

För att sopa ur resten av askan så kör jag med en vanlig piasava, fungerar även inne i "panntaket" men jag brukar gå på med ovanstående först.

Jag låter dragbegränsaren sköta hela bränningen, även om jag allt som oftast brukar gå ner och raka ihop glödbädden mot luckan.
 
v-g skrev:
kricken_:Man blir inte fet av att sälja reservdelar till Viadrus :D

Glöm inte att vi är lurade, ingen kan dock berätta hur ;)

.
Iofs verkar lindquist ha blåst oss på både fläkt och keramik men det verkar som att vi klarar oss bra utan.

Nej du har helt rätt alla vet att våra pannor är skit men ingen kan förklara varför vi är nöjda med dom och har minst lika bra verkgrad som en panna med modern teknik.

Jag har hoppas att det går att lösa på något sätt med en rationell vedpåfyllning med de test jag gjorde i vinter då kommer alla dessa s.k premium pannor få något att bita i.

Dock är dom redan nu chanslösa i verkgrad enda som talar för dessa pannor är att de har större vedutrymme.

Men som sagt vi är lurade.

Skulle vara intressant och se om någon av dessa experter tog sig tid att testa alla tips som står i denna tråd i en övfb panna om domen lät likt sedan när dom fick se vad riktigt bra förbränning innebär.

Men igen vi är ju lurade fast vi inte vet varför.

Konstigt att alla skall få det att verka så svårt å förbränna ett vedträ pannan är ju eg det simpla i en vedanläggning det är inte där de stora vinsterna ligger i varken bekvämlighet eller nått annat.

Men som det är nu så styr inte marknaden utan reklamen och dumma politiker.
 
:):):)
 
_ap_
kricken_ skrev:
Jag har hoppas att det går att lösa på något sätt med en rationell vedpåfyllning med de test jag gjorde i vinter då kommer alla dessa s.k premium pannor få något att bita i.

Dock är dom redan nu chanslösa i verkgrad enda som talar för dessa pannor är att de har större vedutrymme.
Menar du på allvar att du uppnåt samma verkningsgrad som för enkelhetens skull en ETA
vedpanna?

Vi kommer nästa år att testa våran pannan hos ÄFAB och jag kan här och nu lova att
bekosta samma test för din panna.
Ställer du upp?

Hur många Viadrus finns det i sverige?
1500st?, hur många sitter här på forumet och lär sig elda den rätt?
Det är uppenbarligen inte ni som har problem men 1400 av dom som köpt en Viadrus har gjort det för priset, inte för att ha något att lägga ner all sin vaken tid på för att få den att brinna rätt.

Jag tycker det är jäkligt bra att ni berättar/lär ut hur man ska använda denna panna,
det tjänar ju alla vedeldare på, skulle alla sålda Viadrus bara stå ute i byarna och ryka
skulle det vara stopp på all vedeldning och de rätt så fort.

Men snälla sitt inte och påstå att dom har samma verkningsgrad som många moderna pannor.
Att man dessutom skulle få byta fläkten efter 3år var väl åndå att ta i .. :)
 
_ap_ skrev:
Menar du på allvar att du uppnåt samma verkningsgrad som för enkelhetens skull en ETA
vedpanna?

Vi kommer nästa år att testa våran pannan hos ÄFAB och jag kan här och nu lova att
bekosta samma test för din panna.
Ställer du upp?

Hur många Viadrus finns det i sverige?
1500st?, hur många sitter här på forumet och lär sig elda den rätt?
Det är uppenbarligen inte ni som har problem men 1400 av dom som köpt en Viadrus har gjort det för priset, inte för att ha något att lägga ner all sin vaken tid på för att få den att brinna rätt.

Jag tycker det är jäkligt bra att ni berättar/lär ut hur man ska använda denna panna,
det tjänar ju alla vedeldare på, skulle alla sålda Viadrus bara stå ute i byarna och ryka
skulle det vara stopp på all vedeldning och de rätt så fort.

Men snälla sitt inte och påstå att dom har samma verkningsgrad som många moderna pannor.
Att man dessutom skulle få byta fläkten efter 3år var väl åndå att ta i .. :)
Som jag skrev ovan så är dessa modifieringar jag gjorde i vintras ett väldigt lyft för den totala verkningsgraden men så länge att inte ved påfyllning går att lösa på ett tillfredställande sätt så är de ointressanta och t.o.m jag skrotade denna ombyggnad just p.g.a detta.
Men ja mätt över bara en brasa från kall panna så skulle en eta förlora dock blir det en haltande jänmförelse iom att etan har större vedutrymme och därmed så skulle viadrusen behöva kallna innan vedpåfyllning om man inte lyckas klura ut något annat sätt att fylla ved så då försvinner vinsten i denna modifiering när du måste göra en uppstart igen.

Det som de flesta verkar ha svårt att förstå är keramik och fläktar lambda mm har kommit till för att gemeneman skall kunna nå bra resultat hela tiden där i ligger skillnaden har du väl läst dig hur du skall göra med just den panna du har så klarar du att nå i stort sett samma rersultat oavsett hur pannan/eldstaden ser ut.
Det enda som styr dina resultat är att du skall nå en hög temp det finns många sätt att nå dit.

Tyvärr så har nu viadrus slutat att intresserat sig av förbrättringar av övfb pannan när deras nya panna nu släppts då lägger dom sin energi på denna istället.
Men flera av testerna som gjordes i vinter har testas även av dom för att ev gå i produktion så grottmänninskorna på dessa forum kanske inte är helt ute och cyklar ändå.

Men att nå över 80% verkgrad även med en nästan helt omodifierad viadrus är inte svårt och då menar jag från helt kall panna med alla förluster inräknade.
Detta har nog tyvärr många moderna pannor svårt att uppnå dock så knappar alla dessa pannor in desto större tank man har när uppstarten blir en mindre och mindre procent av den totala förlusten.
 
Det jag kan tänka mig INTE fungerar är om man har dåligt drag då kommer aldrig viadrusen fungera. För mig som senast idag bara körde mitt hiva in tänd på osv rök det inte in det minsta, eller jo lite, men det var för att jag ville titta lite på elden :D

Höll samtidigt på att bygga badrum så jag glömde raka ihop (något som inte är lika viktigt när man eldar riktig ved) Nu när jag kolla in i härligheten så var det banne mig inte mycket kvar så det verkar ha brunnit på bra.

Måste ta och ställa ner draget tror jag samt försöka (orka) tillverka turbulatorer som når hela vägen bak vore fint att få upp effektiviteten.

Hur väger man ved? Ska ta och kolla noga nästa gång om jag kommer ihåg.

Edit:Vaffan tror febern börjar verka lite, menar inte alls nåt med draget jag menar kontrollera RGT gentemot drag.

För övrigt så när jag lallade förbi så var det snudd på blålåga. Synd att det förbrukades under tiden annars kunde jag kollat effektiviteten.

OBS på vägningen av ved att det är "blandved" dvs både gran, björk, tall osv.

Nu blire bastun för mig och driva ut ondskan som av en händelse har jag ju billigt varmvatten att göra av med :D
 
Redigerat:
Tubulatorer!!!!

Hej!

Har nu skaffat lite eldningserfarenhet från min viadrus 50kw som jag eldar mot 2000 liter. Om jag eldar pannan utan tubulatorer går det ett fullt inlägg + 5 göttiga vedklabbar. Resultatet blir då ca 90 grader i topp och 75-80 i botten ca 275-330 i rökgas temp.

Har byggt tubulatorer, tycker att det nu går åt två fulla inlägg för att uppnå samma resultat..

Byggde dessa av takplåt 1mm de täcker alla fyra rökgångarna rökgastempen går ner till ca 220-260 grader.

Skulle bli väldigt tacksam om någon skulle dela med sig av sina erfarenheter, gärna med mått mtrl, dimensioner mm.

Mvh Johan
 
Fyrkantsrör som är ihop svetsat i bak änden.Längd 760mm 32x32mm,med 2 på svetsade fötter en i var ände.:) Hoppas det går att se på bilder.. Gör man för tajta turbolatorer så vill det gärna ryka in när man öppnar luckan.
 
  • klöver knekt 093.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • klöver knekt 092.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tusen tack!
Ska testa och byggaliknande. Vad har du för temp, brinntid samt ackumulatorvolym mm när du eldar?

Mvh Johan
 
Mr Knekt:Är detta den slutgiltiga designen av turbulatorer som "gäller"? Ser ju enkla ut att hålla rena isf. Mina dänger jag i insidan på pannan för att aska av dem. :D
 
jw11 skrev:
Tusen tack!
Ska testa och byggaliknande. Vad har du för temp, brinntid samt ackumulatorvolym mm när du eldar?

Mvh Johan
Brukar ha en 30-40c kvar i toppen ack 3000l när ja tänder upp en ny brasa.Brukar ladda upp acken till 88-90c.Först ett fullt ilägg ved upp till övre kanten på nedre luckan,tänder med tidningspapper o stickor uppepå lasset.Sen slänga i 3 bitar åt gången tills acken är full.4-5tim tar det att ladda fullt.Eldar ja kol så brukar ja lägga i 11-12 skyfflar i botten,sen 3 vedträn o tidningsp stickor uppepå o tända.Det blir mycket aska av kolet men å andra sidan slipper man springa ut å lägga i mer än en gång.Rgt brukar ligga mellan 200-310,nån enstaka gång högre om det blåser kraftigt ute,bor för övrigt i ett blåshål nära sjön..:)
 
v-g skrev:
Mr Knekt:Är detta den slutgiltiga designen av turbulatorer som "gäller"? Ser ju enkla ut att hålla rena isf. Mina dänger jag i insidan på pannan för att aska av dem. :D
Japp,Japp slutgiltiga designen,får nog följa med ägaren ner i träfracken..:D
 
Med 750 liter acc äre ju knappt lönt att elda skiten tar ju slut när bruttan ska vaska sig. Eldar väl när det är en 20 i topp så det är till att hiva på men med INGA förbrukare så räcker det nästan med en "upp till luckare" för att fylla hela tanken. hur man än gör vägrar det räcka ett dygn :(

Vad äre för tjaffs med att man inte kan lägga i mer ved i en viadrus det har jag aldrig fattat är det om man har den ombyggd till max eller vad?

Har jag fattat det rätt så kör du (Knekt) omoddad med dessa turbisar som enda modifikation rätt uppfattat? Har du ingen dragregulator?

Själv testade jag att ställa ner draget men då dånade det ju inget härligt och det vill man ju ha. Fisbrinn det kan någon annan syssla med. Brinner det för dåligt i min får jag kvar kol som jag iofs lämnar till nästa brasa men jag vill ju ha allt brunnet.

Med min "megatank" kan man koka skiten om man hivar i några trän för mycket. Mycket energi i de rackarna :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.