Hej,

Fick en dewalt DC732KL (3700kr ) i present. Blev givetvis överlycklig då jag endast använt skräpiga rusta och ÖoB dragare genom åren.
Men då vi bor i radhusoch jag mest fixar med småsaker hit och dit så tyckte jag det var väldigt overkill. Rik är jag inte heller så jag tänkte faktiskt byta den mot en lite smidigare och billigare variant.

Har kollat på AEG BS 12 C IQ eller Makita DF330DWE.

Är det någon större skillnad på dessa? Lutar åt AEG:n endast för att den verkar starkare/snabbare... eller?

Använder den som sagt mest till mindre saker men jag vill ändå ha lite kraft och hastighet när man väl ska göra lite tyngre arbete (borra i metall eller altanbygge). De verkar ha rätt liknande spec men AEG maskinen har ändå kraftigare batteri 12V 1.5Ah mot makitans 10.8V 1.3Ah.

Någon som har koll på dessa?

johanzz
Välj den dyraste av dom båda och sälj den.
Sedan bjuder du frugan på en trerätters och en spaweekend och för resterande pengar köper du en Bosch eller Makita som gör jobbet precis lika bra.

Gå inte på snacket med att utan Festool och alla tilbehör så går det inte att finsnickra eller montera kök....jag kommer åt överallt med mina hilti maskiner.

Redigerat av moderator:
Jag tycker du skall behålla dewalten.
Jag har den lilla makitan som du menar och den funkar till en dags skruvande av lättare slag.När det skall skruvas med lite mer motstånd eller borras så tappar den kraft markant snabbare än dom större modellerna.

Hmm, ok. Tycker makitan ser så otroligt smidig ut, men är lite orolig att man kommer att lessna på den om den inte orkar med klokt som du skriver. Den ska trots allt vara min enda skruvdragare. Håller på mycket med elektronik så där lär den nog passa, dock även en hel del borrning i metalchassin så där vet jag inte... Har haft en 220V borrmaskin för ändamålet tidigare men hatar kabeln.

Men är det mer drag i AEG BS12 tror ni? Den är inte mycket större än makitan.

De er ca likeverdige når det kommer til styrke. Makitaen har 2 gir. Det er kanskje en fordel for deg som bare skal ha en maskin.

Personlig har jeg AEG, men det er i tillegg til en del andre batteriskrutrekkere. Men jeg synes også AEG er en solid maskin, og liker veldig godt hvordan den er og spesielt chucken.

Men til ditt bruk tror jeg Makitaen er en mer verdig erstatter pga 2 gir.

H
har du en Dewalt och dessutom fått som present ska du klart behålla den.

jag har en aeg BS12C och den är riktigt bra, har nu byggt en ingång på huset med den och enda jag ångrar med den maskinen är att jag inte köpte den tidigare. den drar ju 5x110 lätt som en plätt så styrkan är det ingen brist på. Jag har faktiskt inte använt min 14.4v hitachi sedan jag köpte aeg:n.
Om man ska jämföra styrka med en annan maskin så kan jag säga att den är nästan lika stark som PSR14.4 li-2 trots mycket lägre angivet moment.

Jag har Makitan och är helnöjd med den. Jag greppar den först nästan oavsett vad jag skall göra, den täcker in det allra mesta jag behöver en laddbar maskin till, men som enda maskin skulle jag inte välja den, jag har en 18V Makita också plus nätdriven maskin. Jag ser denna typen av dragare som ett väldigt smidigt och trevligt komplement till den större skruvdragaren. Även att det gått mot det att jag använder denna maskin mest. Så min rekommendation blir, skall du bara ha en maskin behåll DeWalten.

Tack för svaren!
Lutar nog åt att jag behåller dewalten ändå... Vi kommer troligen köpa hus inom några år och då lär den nog bli användbar i alla projekt man kommer att få. För man kan väl räkna med att man kan ha en sån här maskin ett antal år utan att den pajjar eller att batterierna dör (om den bara används då och då).

Är det någon som vet om de här nano batterierna är extra bra jämfört med övriga tillverkare?

Batteriene vil ikke vare evig. lite brukter ikke alltid bra for batteriene heller.

Skal batteriene vare, må de oppbevares riktig (temperatur, luftfuktighet og bli brukt og ladet litt innimellom).

Laddade batterier, och mer regel än undantag.

+ Välbalanserad
+ Stark, dragit i 6 x 140 hava dagen på ett batteri

-Väl stark kanske. Hade Momentinställningen på 2 av 20. När jag drog 6 x 140. Får återkomma när jag provat att skruva lite gips.
- 18V är tyngre än än lättvikts 12 V.

Bromma Järn verkar visst ta en tusenlapp till för den idag.
-Verkar som om jag hade lite flyt för en gångs skull.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.