Hej! Installerade en Laddomat21 i förra veckan. Värmesystemet består av en 90-tals Baxi 40kw + 3 m3 ackumulator. Kör sedan i våras Baxis Eurofire 30kw, som ett uppehåll i vedeldandet. Märker till min besvikelse att det efter installation av laddomaten inte förekommer någon skiktning i ackumulatorn alls, vare sig under laddning eller vid urladdning. Termometrarna på tank i topp och botten, samtliga tre i Laddomaten och visaren på panna visar i stort på samma gradantal, möjligen med tre-fyra graders skillnad. Patronen är i och cirkulationspumpen kopplad liksom förr via pannans styrenhet dvs skall stänga av vid fallande temp. Visserligen sker inget större effektuttag ur systemet såhär års. Å andra sidan hade fram till bytet från gamla termiska ventilen och trasiga cirkulationspumpen en klar skiktning ändå. Tacksam för idéer och synpunkter!
 
puia skrev:
Patronen är i och cirkulationspumpen kopplad liksom förr via pannans styrenhet dvs skall stänga av vid fallande temp.
Pumpen på laddomaten ska bara gå när det brinner, så det är nog bättre att styra den med en rökgastermostat.
 
Tack för svaret Hocke! Beställde en Laddomat rökgastermostat på Rinkabyrör i eftermiddags. Återkommer då den är installerad och "provkörd".
MVH
Puia
 
Vilka grader är det mätarna visar då?

Vilken temp är brännartermostaten ställd på?

Är det en 79graders termostat i laddomaten?


Det skall inte spela nån roll att laddomaten går hela tiden...

MVH
 
giantvalley skrev:
Vilka grader är det mätarna visar då?

Vilken temp är brännartermostaten ställd på?

Är det en 79graders termostat i laddomaten?


Det skall inte spela nån roll att laddomaten går hela tiden...

MVH
Nu med rökrörstermostaten installerad ser man åtminstone under eldning att termostaterna sitter på olika ställen! Men skiktningen jämnas ut rätt snart efter att brännaren har laddat ackumulatorn klart. Visserligen var skiktningen inte skarp från början heller men det var ändå varmare upptill under såväl upp- som under urladdningsfaserna. Har nämligen ingen slavtank i boningshuset, shuntautomatiken sitter, misstänker jag inte helt optimalt, i boningshuset och returen ansluter rätt högt på ackumulatorn. Nu ser det ungerfär ut som följer:
-Brännaren jobbar upp panntemperaturen till 80grader-->cirkulationspumpen har nu slagit på och ventilen öppnar--->Tanken laddas fullt till 80grader uppifrån och ned-->Brännaren ställs i viloläge---> hela tanken laddas ur närmast samtidigt i topp som i botten möjligen med fem graders skillnad ned mot 50grader varpå brännaren slår på igen. Under tiden sjunker panntermometern från 90grader mot 50 grader lika fort/långsamt som tanken. Så idén med att värmen inte skulle försvinna ut i skorstenen ser ut att gå förlorad.
Laddomatpatronen är således en 78/79graders. Har även testat den bipackade 72gradiga iofs före termostatinstallationen men kunde konstatera ungefär samma förlopp under brännarvilolägen..
 
Har du möjligtvis ett kopplingsschema?
 
Om returen sitter högt så förstörs skiktningen ganska snabbt. Det kalla returvattnet vill neråt i tanken (kallt vatten är tyngre än varmt vatten) och då skapas en omrörning av vattnet i tanken och allt får samma temp. Returen bör därför sitta så lågt som möjligt.
 
Det du kan göra är att flytta "stopptermostaten" till brännaren strax ovanför där returen går in.
Du får iofs fler start och stopp, men skiktningen blir bättre och pannan kommer självcirkulera in värme i tanken tills värmen ligger på samma nivå som tanken.
Fast kör du med pellets så är det inte lika viktigt med skiktning.
 
Redigerat:
puia skrev:
Nu med rökrörstermostaten installerad ser man åtminstone under eldning att termostaterna sitter på olika ställen! Men skiktningen jämnas ut rätt snart efter att brännaren har laddat ackumulatorn klart. Visserligen var skiktningen inte skarp från början heller men det var ändå varmare upptill under såväl upp- som under urladdningsfaserna. Har nämligen ingen slavtank i boningshuset, shuntautomatiken sitter, misstänker jag inte helt optimalt, i boningshuset och returen ansluter rätt högt på ackumulatorn. Nu ser det ungerfär ut som följer:
-Brännaren jobbar upp panntemperaturen till 80grader-->cirkulationspumpen har nu slagit på och ventilen öppnar--->Tanken laddas fullt till 80grader uppifrån och ned-->Brännaren ställs i viloläge---> hela tanken laddas ur närmast samtidigt i topp som i botten möjligen med fem graders skillnad ned mot 50grader varpå brännaren slår på igen. Under tiden sjunker panntermometern från 90grader mot 50 grader lika fort/långsamt som tanken. Så idén med att värmen inte skulle försvinna ut i skorstenen ser ut att gå förlorad.
Laddomatpatronen är således en 78/79graders. Har även testat den bipackade 72gradiga iofs före termostatinstallationen men kunde konstatera ungefär samma förlopp under brännarvilolägen..
Det låter som om du blandar runt vattnet i din tank på ett sånt sätt så att skiktningen förstörs.
Antagligen ligger inte det felet i laddkretsen, utan jag tror snarare att cirkulationspumpen till radiatorerna/kulverten förstör.
Prova, på skoj, att stänga av pumpen till radiatorerna/kulverten för att se vad som då händer med temperaturerna i tanken.
Om det då visar sig att skiktningen är bra i tanken så vet du var felet ligger.
Jag tror att du måste lägga krut på att justera ner flödet på ditt uttag ur tanken om du vill ha en bättre skiktning.
 
Tack Roke för tipset! Returen från kulverten var visst het! Spårade problemet till en radiatorslinga (av tre st i boningshuset) som inte fick något varmvatten alls. Efter lite improviserad injustering, genom ökad fart på cirkulationspumpen efter shunten ( i boningshuset), strypning av radiatorerna före aktuella slingan och slutligen strypning av returen till kulverten har jag äntligen fått ljummen retur till tanken. Har ingen aning om ni skulle rekommenderat ovanstående men det ser ut att såhär långt fungera i alla fall... Skiktningen blev till och med bättre än innan uppgraderingen av laddkretsen. Mycket kvar att lära sig om värmesystemet och saker och ting är ofta, tyvärr mer komplicerat än man först tror, och ibland förstås tvärtom ; )
Pannan är dock fortfarande lika varm som tanktoppen under urladdningsfasen : /
 
Det är rätt. Bara skruva och testa, man lär sig mycket på så vis.
En grundregel, om det handlar om skiktad akumulering, är att det ska gå lugnt till med uttag och retur.
Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.