1 504 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
Laminat vs. Parkett
Laminat är kallt, trä är varmt. Sätt dig i bara shorts eller kallingar som mina killar gör så märker man skillnaden fort.
Vi har björkparkett i barnens sovrum, det är ljust, och so what om det blir märken.
Trägolv kan man slipa, eller så lägger man väl in ett nytt när barnen är tonnåringar.
Vi har björkparkett i barnens sovrum, det är ljust, och so what om det blir märken.
Trägolv kan man slipa, eller så lägger man väl in ett nytt när barnen är tonnåringar.
Laminat är billigare, har en slitstarkare yta. Inget underhåll. Man kan få andra mönster än trämönstrat. Inga springor mellan bräderna efter ett antal år.
Men jag förespråkar ändå parkett. Känns äkta. Enda gången då jag skulle kunna tänka mig laminat är då jag vill skoja till det med ett golv som ser ut som en lagun, men det har inte hänt ännu.
Men jag förespråkar ändå parkett. Känns äkta. Enda gången då jag skulle kunna tänka mig laminat är då jag vill skoja till det med ett golv som ser ut som en lagun, men det har inte hänt ännu.
Parkett alla gånger!
Inte vill man väl ha det som i jobbets fikarum hemma.
Köpte en lägenhet en gång med helt nylagt golv av plast parkettimitation. Parkettimitationen åkte i sopkantinen redan första veckan och ett skönt och hemtrevligt linoleumgolv lades in i stället.
Inte vill man väl ha det som i jobbets fikarum hemma.
Köpte en lägenhet en gång med helt nylagt golv av plast parkettimitation. Parkettimitationen åkte i sopkantinen redan första veckan och ett skönt och hemtrevligt linoleumgolv lades in i stället.
Röstade parkett av dessa två alternativ men min 1:a är egentligen massivt trägolv.
Det jag har emot laminat är egentligen inte så mycket utseende - många är riktigt snygga tycker jag - utan känslan, framför allt den kalla ytan.
Det jag har emot laminat är egentligen inte så mycket utseende - många är riktigt snygga tycker jag - utan känslan, framför allt den kalla ytan.
beror på var golvet ska ligga. Laminat i ett sovrum utan golvvärme är inget bra val men i ett kök eller hall är det helt ok med något mer slitstark yta. Bedömer laminat som nästbäst efter klinker .
Hade laminat i hela bottenvåning i förra hus och det var ett bra val när hund och katt lekte jakt. Lättstädat och oslitbar .... men kall (ingen golvvärme). Har man golvvärme så kan man ha vilket som, tycker jag.
Idag har vi hårdlackat gammal knarrig ekparkett som är något mindre kall men mer känslig för repor. Mattor skyddar lacken ( den stora hunden är kvar) , ger varma ytor att gå på ...och förlänger städningstiden ...
gaia
Hade laminat i hela bottenvåning i förra hus och det var ett bra val när hund och katt lekte jakt. Lättstädat och oslitbar .... men kall (ingen golvvärme). Har man golvvärme så kan man ha vilket som, tycker jag.
Idag har vi hårdlackat gammal knarrig ekparkett som är något mindre kall men mer känslig för repor. Mattor skyddar lacken ( den stora hunden är kvar) , ger varma ytor att gå på ...och förlänger städningstiden ...
gaia
Håller med dig, fast alla lackade trägolv känns lite kallare än oljade trägolv.gaia skrev:beror på var golvet ska ligga. Laminat i ett sovrum utan golvvärme är inget bra val men i ett kök eller hall är det helt ok med något mer slitstark yta. Bedömer laminat som nästbäst efter klinker .
gaia
Sedan skiljer det mycket på laminat och laminat precis om det skiljer på massiva golv.