Hallå alla!

Har precis köpt ett fritidshus på 130 m2. Det är ett gammalt torp, troligtvis från 1800 talets mitt. Torpet är i stora behov av renovering.

Väggarna är väldigt skeva och jag har tänkt att räta upp dom genom att regla upp ytterväggarna och samtidigt byta ut dom gamla ledningarna och få lite extra isolering. Under en fasadrenovering på mitten av 80-talet tilläggsisolerade man och även vindpapp monterades.
ytterväggarna är uppbyggda i följande ordning: Träfasad, isolering, vindpapp, spontade brädor och slutligen tretexskivor.

Min fråga är hur jag ska gå tillväga när jag reglar upp och tilläggsisolerar för att inte kondens ska uppstå i ytterväggarna?

Har tänkt mig antingen panel eller gips invändigt.

Har hört flera bud från snickare. Vissa säger ålderbeständig plast, nån har sagt vindpapp innanför panelen och en annan sa att ja inte behöver nånting av det.

Nån som vet?

Mvh
Tarantino

Redigerat:
Generellt: permanentboende = plast.
Skall du kallställa eller bara ha låg underhålslvärme periodvis - skippa plasten för att undvika fuktskador !

Men om det dessutom är ett 1800-tals torp så skulle iaf jag akta mig för att dra in plast i fasaden !

/K

Jag skulle också passa mig för att dra in plast, undantaget duschrum om sådant finns. Då behövs iofs också en bra ventilering i form av fläkt.
Rent principiellt skulle jag själv riva bort fasadbrädorna (ev återvinna dem om skicket tillåter), på med nya reglar utanför befintlig isolering och sedan vindpapp för att skydda isoleringen från drag eftersom det minskar isoleringsförmågan. Sedan på med ytterligare reglar för att skapa ventilation bakom panelen för att sist panela, gärna med den återvunna panelen. Tänk på att du kan få problem om du t.ex. har fjällpanel som kommer att vara för kort efter extraisolering.

Tack för svaren.

Fasaden har jag inte för avsikt att röra då den består av både liggande och stående spontad panel (ser ut som pärlspont men självklart betydligt grövre) och är därför kostsam och tidskrävande att ersätta.

Plast är jag också rädd för att blanda in i ett gammalt torp och det kommer stå på 12 graders underhållsvärme vissa perioder på vintern.

Kan jag därmed tilläggsisolera invändigt utan att det ställer till problem.

Ska oxå göra ett nytt badrum. Ska jag plasta alla väggar i badrummet? Plast i badrummets tak oxå? Torpet har ett gammalt innertak av grova plankor som jag har för avsikt att behålla.

/Tarantino

Jag skulle inte plastat i badrummet heller men det beror lite på konstruktionen som du har tänkt dig.

Om du inte lägger in ngt tätskikt så kanske det kan vara en ide, men annars skall ju våtrumstapteten eller tätskiktet bakom kaklet ta fukten - och i det fallet är plast närmast dumt eftersom du riskerar att spärra in fukt mellan två diffusionstäta skikt !

Dessutom: skall du inte bo permanent i stugan så kommer fuktbelastningen inte bli lika stor som i en villa, det gäller ju även dusch/badrum...
Om innertaket är grova plank bör dessa klara sig bara dom får torka ut mellan varven...

Tilläggsisolering invändigt bör funka, men jag är inte ngn expert på det området - det beror lite på typ av isolering samt tjocklek. Man skall nog akta sig för för mkt isolering i en så gammal stuga.
Även om man kallställer och tillåter fuktvandring så kan för mkt och vissa typer av isolering ändå ge fuktskador - beroende på olika faktorer. (men som sagt plast invändigt skall man inte ha om man skall kallställa/underhållsvärma under 10-12 grader)

Har för mig att jag läst att upp till 170mm mineralull kan man ha utan plast i väggarna, som ett riktmärke...kommer inte ihåg var dock :(

/K

Badrummet kommer att bli helkaklat med tätskikt bakom. Det låter faktisk som helt rätt att inte plasta bakom. Har faktisk sett det på ett hus från Fiskarhedenvillan. Där monterade man plast, glesade väggarna, klädde med gips och därefter en svetsad plastmatta och därefter kakel. Eventuell fukt mellan skikten kan ju inte komma nånstans på så vis.

Väggarna är isolerade med 95 isolering just nu och min tanke är att lägga på 70 alt 95 mm mer. Har inte hört att gränsen utan plast går vid 170 mm. Någon annan som hört det?

tarantino1 skrev:
Badrummet kommer att bli helkaklat med tätskikt bakom. Det låter faktisk som helt rätt att inte plasta bakom. Har faktisk sett det på ett hus från Fiskarhedenvillan. Där monterade man plast, glesade väggarna, klädde med gips och därefter en svetsad plastmatta och därefter kakel. Eventuell fukt mellan skikten kan ju inte komma nånstans på så vis.

Väggarna är isolerade med 95 isolering just nu och min tanke är att lägga på 70 alt 95 mm mer. Har inte hört att gränsen utan plast går vid 170 mm. Någon annan som hört det?
Det var inte ngn absolut gräns - mer som ett riktvärde. Det handlar om vart kondensationspunkten beräknas ligga vid en viss inner- och yttermedeltemperatur samt huruvida man kan tänka sig att konstruktionen tillåter fuktvandring i tillräcklig utsträckning- skall se om jag hittar ngn länk

Det finns ju dock annan isolering än mineralull, tex stenull, cellulosa, eller ekofiber som skall tillåta fuktvandring bättre...

Edit:
http://www.byggahus.se/forum/byggma...a-konstruktion-eller-en-riskkonstruktion.html inlägg #29 diskuteras litegrann om principerna för fuktvandring - letar vidare på riktvärden...

Edit2: Får nog backa på punkten om tjocklek. Såg i en annan tråd om ngn som isolerat med 20 cm stenull utan plast utan problem, kollat efter ett par år...
Om du söker på plast i vägg, eller plast sommarstug på forumet så ser du många trådar om ämnet iaf...

/K

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.