Letar nu hus och tomt, har hittat en tomt som A-hus säljer och jag gissar att man då måste välja ett hus ur deras sortiment. Basic 181 passar oss bra, men vad är det som gör att det huset kostar runt 6-800,000:- mer än liknande från Smålandsvillan eller Björklidenhus?

I byggsats kostar Basic 181: 1,015,000:-
I prisexempel nästan nyckelfärdigt exklusive tomt, avgifter m.m: 1,959,100:-

Vad gör A-hus för nästan en miljon kronor?

A-hus brukar ligga rätt mycket högre utan att jag lyckats hitta någon egentlig anledning. Ingår inte övervåningen i A-Hus för 1,9 MSEK? Det står ju "färdigbyggt" samtidigt som övervåningen är tillval....lite otydlig info på hemsidan.

Smålandsvillan skall du dock inte riktigt jämföra prismässigt med Björklidenhus och A-hus.

A-hus tillsammans med eksjöhus,anebyhus,sävsjöhus + ett antal andra tillverkare använder platta på mark med golvvärme och gör en stor del av arbetet på plats, medan smålandsvillan,hjältevadshus,älvsbyhus och ett par till använder sig av torpargrund eller en liknande konstruktion och levererar hela huset, inrett och klart med diskmaskin, tvättmaskin installerad och klar , tapeter är uppsatta i fabrik med mera. Vad jag vet så är det bara hjältevadshus som kan erbjuda golvvärme som tillval av dessa.

Eftersom dessa tillverkare kan göra mestadelen av arbetet i fabrik medans t ex a-hus är tvungna att ha hantverkare ute på plats mycket längre tid så blir a-hus dyrare. Sen får man gå in på vad man får för de extra pengarna i konstruktionen av huset, men det är något du får kolla med de berörda säljarna. Smålandsvillan har t ex inte med priset för grunden på hemsidan vilket lägger på ca 200-250.000 på huset direkt. Jag har pratat med ett antal olika säljare och har fått känslan när man går in på de tekniska detaljerna i huskonstruktionen att man får vad man betalar för i t ex isolerade innerväggar som standard, råspont i taket med mera.

Vi har fått kalkyler på hus med samma storlek från både smålandsvillan & a-hus, och när vi var klara med smålandsvillan så hade vi tillval för runt 250.00, med a-hus hade vi tillval för ca 50.000. slutpriset skillde inte jättemycket.

Björklidenhus är nog de som håller ner priset trots att de har platta på mark med golvvärme, men jag vet inte om de sparar in det på något annat.

Jag tror på att man får vad man betalar för. Om vi bygger kommer vi nog att söka oss till en tillverkare som lägger ner lika mycket energi på det man inte ser som på det estetiska.

kungkokos skrev:
A-hus brukar ligga rätt mycket högre utan att jag lyckats hitta någon egentlig anledning. Ingår inte övervåningen i A-Hus för 1,9 MSEK? Det står ju "färdigbyggt" samtidigt som övervåningen är tillval....lite otydlig info på hemsidan.

Smålandsvillan skall du dock inte riktigt jämföra prismässigt med Björklidenhus och A-hus.

Beroende på vad man väljer för hus så¨tycker jag inte att det skiljer så mycket i slutändan.

Jämför du den som hette basic 2 som nu heter basic 122, så fick vi då ett pris på 1650.000 nyckelfärdigt, medans villa nybro 1-plans 119kvm från smålandsvillan kostar 1 352 500 ovan grund, sen ca 200.000 för grunden om jag inte minns fel.

ca 100.000 skillnad,men vill du ha kakel/klinkers i badrum hos smv så får du hosta upp ca 40.000 till. 60.000 skillnad. tvättmaskin ingår inte heller i smv men då börjar vi gå in på smådetaljer.

Jag har fått känslan av att a-hus har en bättre konstruktion än smålandsvillan efter att ha haft besök av båda säljarna. Sen kommer jag inte ihåg vad det är som skiljer då ingen av dessa tillverkare är intressanta för oss längre.

kungkokos skrev:

.

Håller inte med om att a-hus skulle ligga högre jämfört med hustillverkare som använder sig att motsvarande standard som text Eksjöhus, Myresjö, LB-hus m.fl. Tvärtom är deras Basic-serie mycket prisvärd även om den stuckit iväg någr hundratusen sedan vi byggde.

Smålansvillan kan - som nämndes ovan - inte jämföras då de har lägre standard (ej råspont, golvvärme m.m).

Däremot är det ju intressant att ett A-hus Basic på ca 180 kvm kostar 500 tkr mer än motsvarande Björkildenhus som också har oniredd övervåning, platta, råspont m.m. Björklidenhus har säkert bra hus och är värda en närmare granskning, min erfarnhet av dem är dock att de är extremt dyra på sina tillval och att viss uppenbara saker, som tex isolerade inneväggar, inte är standard.

Man får inte alltid var man betalar för i husbyggen. Detta erfar jag i min prisjämförelse av hustillverkare när vi skulle bygga. Noggranna jämförelser i en excelkalkyl jämfört med leveransdeklarationer (14 bolag från början ledde till 8 nogrannt granskade). A-hus var en av de tillverkade som oförklarligt stack ut som dyra. Dock tittade vi inte på "budgetserierna" från de olika tilvlerkarna då.

Budgetserierna är de enda som vi (knappt) har råd med, två heltidsarbetande kommun/statsanställda. Välfärdslandet Sverige 2009.

platon1980 skrev:
Budgetserierna är de enda som vi (knappt) har råd med, två heltidsarbetande kommun/statsanställda. Välfärdslandet Sverige 2009.
Ett välfärdsland har väl inte som fokus att folk ska ha råd med nya hus?
Hade du bott i ett land men en inte lika uttalad välfärdspolicy så hade du garanterat haft ett lägre skattetryck.

Ponera att ditt drömhus hade kostat 20% mindre och att t.ex. endast 20% av era löner hade gått till stat/kommun/landsting, då kanske ni hade kunnat gått upp några steg i hus...

Men det är ju typiskt svenskt att skylla på staten att man inte har råd.
Vi är två landstings/statsanställda där den ena är föräldraledig, vi har precis byggt nyproduktion i Stockholm och klagar inte det minsta över vår situation.

Allt beror på hur man valt att leva sina liv. Vissa kan ha otur, men hallå, det är väl ingen mänsklig rättighet att bygga nyproduktion?

Varför börjar du gaffla om staten och skatter? Det var ett enkelt konstaterande att vi inte har råd med annat än budget och Sverige är ju ett välfärdsland även utanför de statliga verksamheterna. Poängen är att när jag växte upp bodde alla i hus som ville, de som inte bodde i nya hus arbetade som lokalvårdare och de som bodde i lägenhet hade skilda föräldrar.

Kanske förtydliga; Vi är båda vanliga knegare på golvnivå, om du Nanorch har råd med nytt hus i Stockholm förutsätter jag att du och din andra halva har en helt annan position.

Nu slutar vi gaffla om Staten och Skatter, det suger juh.

Jag har kollat på Trivselhus, Götenehus och A-hus. Det lutar starkt åt ett A-hus Basic efter att vi kollade upp konstruktion mm med min vän som är byggnadskonstruktör. Han var imponerad av A-hus.

Var lite kul att se deras nya vägg som dom hade på utställningen. Nu snackar vi schysst isolering! Tjock som attan. Sen toppar dom det med fönster som har u-värde 1.0 och den fetaste värmepumpen. Gör en ordentlig uppställning med vad det är du får för pengarna så tror jag att A-hus ligger bra till prismässigt.

Är det någon som har erfarenhet av A-hustillverkarens serie Dalarö? Det är det huset som planeringsmässigt passar oss bäst. Eller förslag på andra hus. Vårt krav är att "master bedroom" delen ska vara separerad från barnens sovrum, samt INTE ligga vägg i vägg med köket. Har tonårsbarn som ni kanske märker:) OCH det måste vara 1plan. Tips ngn??

Hej AsaW,

Kolla Eksjöhus Sandliden. Verkligt smart planlösning. Funkar inte med min tomt, tyvärr.

varför skiljer piserna på en skoda och en mercedes ??? detta måste va ett tydligt svar.
a hus har en bra standrad likaså eksjöhus,lb hus , trivselhus,myrsjöhus m,f,l men smålandsvillan,finndomo samt älvsbyhus tillhör kategori skoda.

Säljer de via mäklare med ett av deras hus på tomten? För när jag köpte min tomt så var det likandant att jag skulle välja ett hus från en speciell hustillverkare, men jag ringde mäklaren och sa att jag endast var intresserad om jag fick köpa den och välja ett annat hus och det fick jag, till skambud tillochmed :D

nybyggd skrev:
varför skiljer piserna på en skoda och en mercedes ??? detta måste va ett tydligt svar.
a hus har en bra standrad likaså eksjöhus,lb hus , trivselhus,myrsjöhus m,f,l men smålandsvillan,finndomo samt älvsbyhus tillhör kategori skoda.
Precis som kungkokos påpekat så ska man jämföra de olika tillverkarna utifrån vad man är ute efter och då är min erfarenhet precis som kungkokos att det är skillnader i pris för jämförbar standard.

Det finns säkert en hel rad anledningar varför exempelvis priset för en skoda och en mercedes skiljer sig åt, men det viktiga är vad kunden efterfrågar och om prisskillnaden är relevant utifrån de kraven. Är det dubbelt så dyrt att köpa en mercedes när man är nöjd med det skodan erbjuder och man jämfört det man anser vara viktigt är det bara korkat att köpa en mercedes.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.