14 381 läst · 7 svar
14k läst
7 svar
Locher-pasta
Läste lite om att folk verkar gillar locher-pasta för att få klämringskopplingar täta. Aldrig hört talas om tidigare... vad exakt är det pastan gör? Expanderar vid kontakt med vatten eller liknande?
Hur mycket enklare är det att få en klämringskoppling säker och tät med locher-pasta? Och går det även att använda på PEX eller finns det något annat man kan använda då?
Hur mycket enklare är det att få en klämringskoppling säker och tät med locher-pasta? Och går det även att använda på PEX eller finns det något annat man kan använda då?
Oftast används pastan i kombinaion med lin, men tydligen funkar det på klämringskopplingar också: http://www.intemnabeva.se/pasta_prod.htm
Hmm,. jag vet egentligen inte varför, men jag har alltid varit hysteriskt försiktig med pasta och Pex, annat än bara på gängen och utsida klämring, aldrig så att det kommer mellan klämring och Pex..
Antingen är det något jag lärt mig, eller så är det för att jag kör mycket Q&E, å där vill man inte ha pasta..
Antingen är det något jag lärt mig, eller så är det för att jag kör mycket Q&E, å där vill man inte ha pasta..
Medlem
· Korpilombolo
· 3 344 inlägg
Jag tror den smörjande funktionen är viktigast så det inte skär ihop innan man dragit åt tillräckligt. Förmodligen skall man ha ett livsmedelsklassat fett om man tar något annat smörjmedel (i tappvattenledningar). Jag brukar alltid stryka pasta på klämringen och har hittils inte råkat ut för läckage.