17 276 läst · 46 svar
17k läst
46 svar
Lurad av advokaten
Ett sett att få fart på det hela ,kan vara att nämna ansvariga individer vid namn.
Hade själv ett case med en tvättmaskin som strulade o företaget vägrade supporta via garantin.
Jag skrev om detta i ett forum och inkluderade ansvariga personers namn.
Efetr 4 dagar hade jag en utbytesmaskin på plats o allt var frid i fröjd.
Hade själv ett case med en tvättmaskin som strulade o företaget vägrade supporta via garantin.
Jag skrev om detta i ett forum och inkluderade ansvariga personers namn.
Efetr 4 dagar hade jag en utbytesmaskin på plats o allt var frid i fröjd.
Jag hade en tvist med en firma jag anlitat som skickade en saltad räkning + hot om betalning. Jag skickade ett brev till denne där jag förklarade att jag inte tänker betala mera än vad som anses skäligt. Denne svarade då med att först skicka en påminnelse på resterande beloppet och därefter kom det från intrum justitia inkasso. Hur ska de veta att jag bestridit en faktura? Han lär ju knappast tala om det för dem.hempularen skrev:
/henrik
När man som företagare skickar en faktura till inkasso så finns en kryssruta "jag lovar att min kund inte bestridit fakturan, om fordran är tvistig kontakta oss före registrering".
Även om fordran är bestriden så kan dom skicka ett inkassokrav, skillnaden är att dom inte kan lämna in det till kronofogden för indrivning utan måste lämna det till tingsrätten för prövning om kunden inte betalar efter inkassokravet.
Även om fordran är bestriden så kan dom skicka ett inkassokrav, skillnaden är att dom inte kan lämna in det till kronofogden för indrivning utan måste lämna det till tingsrätten för prövning om kunden inte betalar efter inkassokravet.
Skriv ttill Justita att fodran är tvistig, och bifoga kopia av ditt brev till firman.hen_rik79 skrev:
Du lär inte höra mer av dem efter det.
Szture skrev:OK, det var ju dubbelt så mycket, men hur många timmar har du nu lagt ner på detta? Om du räknar med hantverkarpris på 300 spänn (i vart fall i Stockholm) så om du har lagt ner 5 timmar motsvarar det 1.500 spänn som du kunde använt till att renovera huset t ex.
Min poäng är att det är bättre att pröjsa än att bråka om småsummor. Det enda du kan vinna på detta är om de tröttnat och inte vill driva ärendeet vidare. I domstolen tror jag inte du har chans att vinna, och kommer du dit så har du lagt ner ytterligare några timmar.
Men den stora frågan då är väl hur mkt dom har lagt ned !?
Om dom debiterar 1250 kr/h för en jur kand, och det är en sådan som sköter ärendet så förlorar dom ju 1250kr för varje h dom måste lägga ned, medans andersmc "bara" "förlorar" 300 kr
/K
Efterforskningar visade att mitt inlägg var felaktigt, jag raderar det.
Redigerat:
Jag har med intresse läst denna tråd och funnit att den dog ut utan att man fick reda på vad som hände till slut. Det skulle vara intressant om andersmc skriver vad som blev slutresultat.
En annan sak som jag kom på under genomläsningen var att jag inte vet hur man bestrider en faktura?
En annan sak som jag kom på under genomläsningen var att jag inte vet hur man bestrider en faktura?
Jo, det är lätt för att det har inte hänt någonting. Jag förmodar att advokatbyrån har lagt det bakom sig.Kurtivan skrev:
Fast det är rätt intressant att läsa reportage i den lokala reklamtidningen (ni vet en sån där med ett reportage om ett företag på ena sidan och en stor annons för samma företag på andra sidan) om det ökande problemet med bluff-fakturor. Och advokatbyrån i fråga rekommenderar att man vänder sig till dem för att få hjälp om man fått en felaktig faktura! Och jag tänker att naturligtvis, det där med bluff-fakturor är ju ett område de behärskar.
Kom att tänka på ytterligare en sak i fallet. Jag besökte för ett tag sen en bekant, som också låtit Centrumadvokaterna skriva ett testamente åt sig. Jag fick läsa det. Nu hade jag inte de båda handlingarna sida vid sida, men jag kunde i alla fall se att de var väldigt, väldigt lika. Så det där fruktansvärt komplicerade testamentet de skrev åt mig verkar väldigt mycket vara skrivet efter en mall.
Ja, det är klart att de använder en mall och bara justerar det som är specifikt för ditt ärende. Dock fakturerar de troligtvis tiden det tog att upprätta mallen till varje enskild kund. Många jurister är experter på att vrida och vända på hur man suger ut varenda krona.andersmc skrev:
Off topic:
Jag sålde en vara på Blocket till en person som visade sig vara jurist. Jag var hygglig och skickade varan i förskott innan jag fått betalt och sedan brakade stormen lös. Juristen var helt nöjd med varan som var i perfekt skick men han hade kommit på att priset som vi kommit överens om var i dyraste laget. Jag fick skriftligt ett långt brev med massa juridiska termer. Jag hade att välja på följande:
1. Antingen få betalt 75 % av vad vi kom överens om. (Notera att jag även stod för fraketn samt att priset från början var skäligt samt att flera andra var beredda att köpa till det priset)
2. Eller så kunde juristen skicka tillbaka varan mot att jag stod för hans frakt samt att jag även skulle betala hans juristarvode för de tre timmar det tagit att hämta ut paketet, skicka brevet till mig samt skicka tillbaka paketet. Bara för att han var jurist ville han alltså debitera mig hans vanliga arvode utan att jag hade anlitat honom.
Jag orkade inte bråka och valde alternativ 1 vilket jag ångrar lite. Han varit kul att driva detta till sin spets!