Fungerar det i praktiken att endast ha frånluft på en våning om man t.ex. har badrummet där? Min lilla badrumsfläkt skall teoretiskt kunna omsätta hela husets luft men det råder delade meningar om en fläkt på bottenvåning påverkar luftflödena på ovanvåning. Jag behöver ett visst undertryck på ovanvåning och är beredd att montera ytterligare en paxfläkt på ovanvåning men är det nödvändigt?

Det är samma luft inom hela klimatskalet och undertrycket ändras inte inbördes i huset om fläkten sitter nere eller uppe.Huvudsaken är att du får ut den mest förorenade eller fuktiga luften så nära källan som möjligt. Men har du inget kök som behöver ventileras åxå?

exberg. köket ventilleras vid behov d.v.s med en ganska kraftig fläkt vid matlagning. Köter ligger intill badrummet så jag vill inte ha en kónstantgående fäkt där. den fuktiga luften från badrum ventilleras ut effektivt med forcerad styrka vid duschning.
Anledningen till att jag inte är övertygad om ditt svar beror på att varmluft stiger upp (till ovanvåning) och huset inte är perfekt tätt o.s.v. anticimex hävdade dessutom att man inte kunde räkna två våningar som samma "skal"

Exberg. Menar du att jag sänker övertrycket/skapar undertryck på ovanvåning om jag ökar hastigheten på min paxfläkt på bottenvåning?

Hur har du med tilluft i sovrum etc?

Mvh

spelar ingen roll vart du suger ut luften.ju mer du suger ut i förhållande till luftinsläppen ju större undertryck. Att det sedan är något mindre undertryck på övervåningen än nere är en annan 5:a . Övertrycket står i propotion till trycket utomhus och ju mindre luftinsläpp och kraftigare fläkt i huset ,ju större undertryck, om det är det du eftersträvar.

exberg. jag förstår principen men i ett gammalt läckande hus (utgår från att mitt är det) är det väl svårt att ha kontroll på detta. Hade jag kunnat mäta all tillfuft och frånluft hade jag nog haft svaret men mycket av tilluften består nog av läckage från källare, fönster och dörrar + 2-3 tilluftsdon.

PX-21. Jag har just nu tilluft i vardagsrum på bottenvåning och frånluften i badrummet. ´Dimensionerna på dessa är ok iom att det läcker lite från fönster också. In och balansen tror jag blir rätt med paxfläkten på ca 60 m3/h d.v.s. reducerad hastighet. Ovanvåning håller jag på att renovera och det finns en 125 mm tilluft i sovrum och en 100 mm där det tidigare satt en paxfläkt. Fläkten satt precis vid ett element (tidigare badrum) så det känns som energislöseri med denna placering. Huset är endast på ca 65 m2 bottenvåning och 30 m2 ovanvåning.

Mina alternativ verkar vara följande:
1. Gör inget alls utan ha endast 2 tillluftsventiler på ovanvåning.
2. Endast tilluft på ovanvåning men kör paxfläkt på max alltid på bottenvåning.
3. Borra ut för frånluftsfläkt på ovanvåning och kör denna reducerad till ca 40 m3/h och pax på bottenvåning på ca 60m3/h. reducerade hastigheter gör tysta fläktar men det kostar mig några tusen och en del arbete att borra mm.
4. Fler alternativ som är enkla men garanterar att övertryck inte skapas? Vill absolut inte ha ut något fuktig luft i isoleringen eftersom jag inte kan få plasten 100% tät.

storkarp skrev:
4. Fler alternativ som är enkla men garanterar att övertryck inte skapas? Vill absolut inte ha ut något fuktig luft i isoleringen eftersom jag inte kan få plasten 100% tät.
Ahaa.!.Jag tror inte det är någon fara med övertryck när det handlar om självdrags tilluft..
Så ha gärna tilluftsventiler i varje sovrum det blir bra det..
Mvh

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.