Hej!

Tänkte höra med er om kostnader för att lägga om eternit till tegelliknande plåttak, gammal papp och läkt tas bort, eternit saneras exkl. hyra av arbestcontainer och deponi.

Själv så har jag fått offert nu på arbetet och material för omläggning av min villa.
Villan är en vinkelvilla med valmat tak, taklutning 28 grader, boyta 140km.

Material 117kkr
Arbete 74 exkl ROT-avdraget

Har tidigare ett referensarbete att jämföra med där ett likande arbete fast större hus gav ett pris på 1000kr per takkvm.

Har ni gjort något liknande arbete och vilken kostnad landade ni på isf?

Tacksam för svar!
Mvh
Daniel

Låter inte klokt. Jag håller själv på att byta tak. Jag hade också eternit men dessutom spåntak under. Har rivit bort rubbet. Eftersom det inte var råspont under spånet har jag även fått byta där. Mitt tak är c:a 10,4 m långt och 6,1 m till nock alltså i runda svängar 127 m2. Om jag förstått rätt i ditt fall, beträffande material, så har du fått offert på takpapp, strö- och bärläkt samt plåttak. Förmodligen även plåtdetaljer, vindskivebeslag, fotplåt, under-/översbeslag till skorsten.
I mitt fall gick det åt 14 rullar underlagspapp Macoflex (YAP2200) 3969:-
265 lm ströläkt 25 x 38 798:-
392,6 lm bärläkt 34 x 70 3131:-
Plåttak 12728:- Summa så långt 20626:- eller c:a 160:-/m2
Priserna inkl. moms.
Till detta skall kostnaden för fotplåtar, vindskivebeslag samt under-/överbeslag till skorstenen läggas till. Har inte fått faktura på det ännu så jag vet inte vad det hamnar på. Skillnaden till dina 117 kkr är dock enorm. Har jag missat något? Även om jag plussar på kostnaden för råsponten c:a 9400:- så verkar det som du betalar 3 gånger så mycket som jag för materialet. Verkar sjukt eller ingår de 74 kkr i 117 kkr?

74 ingår inte i 117, 117 är material inkl. plåtdetaljer runt köksfläkt, braskamin, snörasskydd, stege, vinklar/nockar. Det är ett valmat tak. Enligt uppmätning 245 kvm plåt.

Jag tyckte det lät dyrt själv.

Men en annan som kom med offert hade en materialkostnad på 80 kkr, en viss skillnad. Dock ej inkl. snöras och stege, men säg att det då landar på 90 kkr.
Men tyvärr så kunde inte han göra jobbet nu på studs.

Är i behov av att göra jobbet innan snön då jag upptäckt fuktskada och att taket är i allmänt dåligt skick.

:(

Har du inte möjlighet att provisoriskt täcka de skadade partierna och därigenom vänta till våren? Plastpresenning med reglar? Eller är eterniten så skör att den inte går att gå på eller är taket så dåligt att du får plasta in allt?

Har täckt provisoriskt de skadade partierna från juli till nu i väntan på offerter.
Samt lagt silikon i befintliga sprickor som jag hittat lite här och där. Vet inte om jag vågar vänta tills våren, för att riskera ytterligare skador. Taket är under all kritik.

Men man kanske skulle kunna anlita någon att säkerställa att det blir tätt. Hmm, lite svår sits man har. Har accepterat muntligt offert, men han kommer inte igång med jobbet. Kanske kan avsäga jobbet pga det.

Mina funderingar är många, men ett är säkert. Jag måste få taket helt tätt. Gör jag jobbet nu så kommer jag inte att behöva göra något på ca 30år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.