Har galvat rör till kallvattnet i köket jag bygger om. Måste dra om det som bilden visar. Hittar ingen enkel lösning på att skarva på vanliga kopparrör på järnröret. Har sökt på forumet men bara hittat Uniflex som inte är OK till tappvatten.
Kan det gå att vrida det horisontella röret så att den gängade vinkeln pekar neråt i hörnan? Då lossar man ju röret 1/4 varv, läckagerisk? Rören är sen -56, så det kanske inte går att vrida dem utan värme. Kanske bättre att gänga av helt och på med nytt lin?
Röret är för övrigt 21 mm ytterdiameter.
Fegisvarianten är ju att kapa röret och ta hem en rörmokare som gängar nya gängor.

• DSC07037_640.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Satt och kollade runt på Riknaby rör och hittade nippelrör och 90°-böjar m.m i galvat stål. Så om T-kopplingen jag har inte är pressad kan man ju gå på den med en 90°-böj om det finns plats att skruva på den, alternativt ett nippelrör först.

Ta dit en rörmokare, det kommer att går fortare och du behöver inte oroa dig för läckagerisken. Att koppla ihop Cu -och Fe-rör gör att du får korosion om du gör fel.

Det är ju inte optimalt med järn och koppar i samma system, men om man tar en mässingsdel emellan så har man väl gjort vad man kan? Jag kan ju i och för sig bygga med endast stålrör hela vägen till blandaren.

Vet inte om jag missuppfattar men tar du inte loss det horisontella järnröret från det T du har på det vertikala och börjar om med dragning av koppar därifrån?

C
Kapa järnröret.
Gänga ur det med en stor rörtång ur T-kopplingen.
Skruva i en övergång i T-kopplingen av mässing.
Skruva i en klämringskoppling till ditt kopparrör.
Dra ditt förbannade rör. ;)

Kurtivan:
Jo, jag kom på det i mitt andra inlägg. Ibland tar det en stund :) Ska bara kolla så det inte är ett pressat T-kors.

cheetah1:
Tack för den förbannade arbetsbeskrivningen :)

Röret är som sagt 21 mm ytterdiameter, borde betyda R15 och att en 4218 från Rinkaby Rör är en bra början på pusslet.

Det rolig är att kopparröret till varmvattnet är 16 mm, så det blir en specialare där också... Spännande med gamla hus.

Det finns vanliga raka skarvar som är 15 i ena sidan och 16 i den andra.

Kapade av järnröret igår för att plugga det sålänge. Ingen kul syn, väldigt mycket skit inuti röret, liksom geggigt. Känns inte så kul att ha det till dricksvatten, så vi byter alla rör i huset.

cheeta1, gör man som du beskriver blir det galvaniska strömningar ändå, blir det mer eller mindre hur man än gör, men bäst är att istället för att sätta en mässingövergång med yttergänga i t-röret som du beskriver så sätter man istället en sexkantnippel först och sen en mässingövergång med innegänga på det, en del som går in i en annan del i vattnets riktning bör vara av samma material, annars växer det igen runt runt förminskingen som blir. hursom hellst en galvledning från 56 kan vara i hur uset skick som hellst på sina ställen så jag skulle defintivt byta den hela vägen från mätaren

Sågade bort de gamla rören igår och såhär såg det ut när jag skruvade ur röret efter vattenmätaren... Hur fan kan man ha stålrör som vattenledning? Kopparrören som varit till varmvattnet var hur fina som helst (men byts ändå såklart).
447200983348Ab113.jpg

Det är ett lika stort mysterium som att bubblan blev en av världens mest sålda bilmodell och att PC/Windows nästan har monopol på datorsidan.

Protte

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.