Ska betsa en hemmabygd tv-bänk gjord av limträskivor.

När jag stod framför betshyllan i den stora färgaffären blev jag helt förvirrad. Det fanns lackbets, oljebets och så vanlig bets. Vilken är skillnaden? Vilken bets passar bäst för ändamålet? Hur gör man när man betsar för att resultatet ska bli bra?

Finns inget rätt och fel här heller utan meren smaksak beroende på vad du vill uppnå.

Tossegubbe skrev:
Finns inget rätt och fel här heller utan meren smaksak beroende på vad du vill uppnå.
Jag var ute efter en beskrivning av hur resultatet skiljer sig åt beroende på vilken sorts bets man använder. Det jag vill uppnå är att det ska likna en riktig möbel mer än ett hemmabygge. Ytan ska åtminstone vara så slät att inte dammtrasan sugs fast.

Sommartorparn skrev:
Ska betsa en hemmabygd tv-bänk gjord av limträskivor.

När jag stod framför betshyllan i den stora färgaffären blev jag helt förvirrad. Det fanns lackbets, oljebets och så vanlig bets. Vilken är skillnaden? Vilken bets passar bäst för ändamålet? Hur gör man när man betsar för att resultatet ska bli bra?
Lackbets - som det hörs på namnet blir det en "lackhinna", inte jätteblank,
men halvblank = lättare att torka av... Tränger inte in lika mycket som...

Oljebets - som det hörs på namnet (ja, här med) är det en oljebets som tränger in i träet och färgar.
Blir en matt yta efter behandling med denna.

"Vanlig bets" - är det pulvret du menar här? Har ungefär samma egenskaper som Oljebetsen...

I ditt fall passar det bäst med Oljebetsen, tror jag.
Köp inte för mörk, utan lägg hellre på flere gånger.
Nyansen förändras en hel del allteftersom betsen torkar.

För att svara på ditt andra inägg: Ytan får du slät med hjälp av sandpapper, inte bets...

//Daniel

• Gilla
GreatLantern81
  • Laddar…
Tack för svaret!
Om man använder den 'vanliga' betsen, dvs pulvret, brukar man sedan lacka ovanpå den?

J
Det trista med att betsa just limträskivor är att et suger mer i alla limskarvar vilket kan se rätt fult ut.

Jag hade valt lackbets som inte tränger in lika mycket.

John J skrev:
Det trista med att betsa just limträskivor är att et suger mer i alla limskarvar vilket kan se rätt fult ut.

Tack för tipset! Då får det bli lackbets. ;)Brukar man måla två varv o slipa emellan? Eller bara ett varv och slipning innan?

Sommartorparn skrev:
Tack för tipset! Då får det bli lackbets. ;)Brukar man måla två varv o slipa emellan? Eller bara ett varv och slipning innan?
Det beror ju på hur mörkt du vill ha det...
Ju fler behandlingar, desto mörkare resultat.
Lite beroende på vilken nyans du valt också.

John J skrev:

Konstigt... Varför gjorde inte mina limträ det med oljebetsen? :confused:
Skillnader på limträ och limträ...

"Sommartorparn"
Jag hade testat på en undanskymd yta eller på spillbit med oljebets först.
Lackbetsen lägger sig som sagt lite "ovanpå" och den kan klibba.
Ser mycket proffsigare ut med oljebets, tycker jag.
Lackbets däremot är för hemmasnickare som vill dölja defekter å annat!

//Daniel

J
DeEss skrev:
Konstigt... Varför gjorde inte mina limträ det med oljebetsen? :confused:
Skillnader på limträ och limträ...
Tror det skiljer mycket på limträ kvalité.

Byggde faktiskt i helgen en TV bänk till svärmor och hälften av trät kom ifrån Woody och resten från Baushaus.

Det som var från Baushuas var mycket sämre kvalité på. Kändes enorm skillnad i sågen när klingan gick genom och sedan när man slipade det så var trät från Woody mycket hårdare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.