Hej!
Jag har långtgående planer på att skrota de två fula 80-talsgarderoberna som står i hallen och ersätta dem med ett par väggfasta som förhoppningsvis smälter bättre in i sekelskiftesstilen. Jag är på det klara med större delen av kontruktionen, men något som gör mig lite osäker är vad som egentligen skall användas till att göra dörrarna...

Jag tänkte mig att dörrarna skulle ha utseendet av ett par (fejk-)spegeldörrar; d.v.s. en plan skiva med pålimmade trälister, som sedan målas. Frågan är dock vad denna skiva skall vara för material? Det verkar som att det är många som helt enkelt köper färdiga dörrar för att bespara sig en del besvär. I någon bok läste jag att man skulle använda sig av vanlig 16 mm MDF och sätta läkt på baksidan för att hålla skivan rak och stabil. I mitt fall skulle ju de pålimmade trälisterna på framsidan kunna fylla samma funktion - men jag tycker ändå att MDF låter lite osäkert. Är inte risken stor att skivan blir skev eller bucklig? Dörrarna skall trots allt vara ca 180 cm höga... Kan det vara bättre med plywood - och i så fall vilken typ?

J
MDF hade jag använt, de lär inte blir skeva på så liten yta.

MDF hade jag också valt. Jag hade försökt få till någon smal list på sidorna också - blir lite snyggare tror jag.

OK, MDF it is, then! Sant att sidorna på en MDF-skiva inte är så snygga, så en tunn list kunde ju vara bra. Går det istället spackla det jämst med snickerispackel? Det skall ju nämnligen sitta trälist ovanpå skivan och det ser ju snyggast ut om allt ser ut att vara i ett stycke.

Bonae skrev:
OK, MDF it is, then! Sant att sidorna på en MDF-skiva inte är så snygga, så en tunn list kunde ju vara bra. Går det istället spackla det jämst med snickerispackel? Det skall ju nämnligen sitta trälist ovanpå skivan och det ser ju snyggast ut om allt ser ut att vara i ett stycke.
Du ska naturligtvis fräsa en fals i kanten, annars kommer det att se ut som en fejkad spegeldörr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.