är det hur varmt den värmer varmvattnet? eller är det värmen för huset? (om det är för huset så har du fastkondensering)
oavsett vilket ser jag ingen anlidning till att inte värma till 55 grder eller mer

Det är hur varm VPn skall värma vattnet. Husets gamla panna som den är dockad mot har nog inte mycket intelligens.

Hur högt vågar man sätta vpn att värma vattnet då? Max på vår är 55 grader.. men hur bra verkningsgraden är vid dom temperaturerna har jag svårt att bedöma..

då går altså din värmepump med fastkondensering (fast tempratur den värmer mot) det ger inte den högsta verkningsgraden, så brukar det bara vara på 20-30 år gamla system.

kolla med instalatören eller värmepumpstilverkaren om din pump kan gå med flytandekondensering, kan den det så bygg om systmet

På vilka grunder kunde det avgöras att den kör med fastkondensering?

Jag misstänker att verkingsgraden vid 55 grader är högre än 1, så det är ju inte någon hel förlust att köra dit upp. Minst 50 grader bör du i alla fall ha den på, men 55 gör väl ingen skada. Detta då underförstått att den då kör utan eltillskott.

Troligtvis har du en inställning för att tillfälligt höja vattentempen med några veckors intervall. Detta då med elpatronen. Kolla upp dessa inställningar också. Det är för att ta död på eventuella bakterier.

CarMan skrev:
då går altså din värmepump med fastkondensering (fast tempratur den värmer mot) det ger inte den högsta verkningsgraden, så brukar det bara vara på 20-30 år gamla system.

kolla med instalatören eller värmepumpstilverkaren om din pump kan gå med flytandekondensering, kan den det så bygg om systmet
CarMan, vilka system går med fast kondesering, min numera avlidna Osby-Wölund från 1980 gick med flytande.
(fast kondensering och sedan shunta ut radiatorvatten är ju bara dumt)

Protte

Tack för alla svar.

Om vi nu antar att jag har fast kondensering (vilket verkar stämma enligt de beskrivningar jag läst).
Skall jag då låta shunten (som jag antar är den där svarta vridknappen under elpanna beskriven ovan) stå i "auto"-läge så shuntningen sker enligt huskurvan på elpannan? Eller är det fortfarande fullt öppet som gäller hela året?

Värmepunpen är ju bara 5 år gammal men verkar ju inte direkt vara jättevanlig här i Sverige. Vet inte om det är lönt/möjligt att bygga om till flytande kondensering. Börjar bli lite trött på hela värmesystemet efter smällen med kompressorn. Suck.

du ska ha den på auto, men det är inte säkert att du idag har rätt kurva, så lite justeringar kan behövas

Kan du se vad värmepumpen igentligen värmer?

kör man med fast kondensering så ska man värma en akumulator & därifrån schunta ut värme.
jag får en känsla av att du inte har nån behållare /akumulator. du värmer det vatten som för tilfälet paserar schunten. om så är fallet så kan det ju int funka specialt bra.

Vattnet ute från värmepumpen går in i pannan underfrån och det kommer tillbaka ut underfrån och tillbaka till värmepumpen. Antar att det växlas av värme inne i el-pannan? Tidigare ägare kan ju knappast ha "hackat" sin Nibe panna så det fanns antagligen möjlighet att docka en extern värmekälla redan från början?

hek skrev:
Vattnet ute från värmepumpen går in i pannan underfrån och det kommer tillbaka ut underfrån och tillbaka till värmepumpen. Antar att det växlas av värme inne i el-pannan? Tidigare ägare kan ju knappast ha "hackat" sin Nibe panna så det fanns antagligen möjlighet att docka en extern värmekälla redan från början?

Problemet är väll att man bar kan göra så om man kör med flytande kondnsering.
med fast kondensering måste du värma upp en behållare med vatten. (annars får du dessa extremt korta gångtider)

Låter ju inte alls bra.

Vad ringer man för "hantverkare" som kan kolla igenom vårt värmesystem. Det verkar ju helt galet installerat. Helst vill jag inte ha någon märkesbunden leverantör, utan någon som kan göra en oberoende rekommendation.

Har nu haft en kille hemma som tittat på våra förutsättningar.
Han rekommenderade en s.k. värmepumpstank från tpiab:

http://www.tpiab.com/Varmepumpstank.htm

Vi skall mao slänga ut gamla elpannan och ställa denna i garaget. Finns möjlighet att utrusta den med solslingor och den har villastyrning från thermomatic.

Enda nackdelen är priset. Listpriset låg på 48000 (utan solslinga). Tycker det låter väldigt dyrt. En tekniktank på 500 liter verkar ju inte kosta mer än ca 15000 med lite lull-lull om man kollar runt på nätet. Villastyrning 3-4 tusen. Pumpar några tusen extra.

Vad säger expertisen här?

En luft/vatten värmepump dockat mot en solslinga !?
ja om du vil värma om miljön så kan du göra så, men det mycke pengar att lägga ut ! varmvatten från värmepumpen är så bligt att återbetalningstiden på solvärmen blir bor åt 70 år !

men han har rätt i att du behöver jobba mot en tank för att få fast kondensering att fungera !
då har ni altså konstaterat att pumpen inte kan jobba med flytande kondensering?

kan man inte köpa en Nibe VPA 300/200 ? det är viserligen en tank framtagen för att vara varmvattenbererade till en värmepump, men yttermanteln har ju 4 utag, så man borde ju kunna koppla 2 mot värmepumpen & 2 mot radiatoresystemet ??? eller funkar inte den tanken?

jag gav 13000:- för min för några år sedan...

Jamen, då går det väl lika bra med en vanlig ackumulator tank?
Om du nu inte skall koppla in någon annan värme källa som ger varmare vatten än pumpen.

Skulle väl då också gå att köra med sol (om man vill det). Bara man ser till så pumpen inte går om det blir väldigt varmt i tanken. Vilken den inte borde göra, för den värmer ju inte om det är tillräckligt varmt.

Tar man en stor tank så borde man väl kunna låta solen värma nedre delen och VP den övre. För att alltid få lite nytta av solenergin... kanske, jag kan inte detta om ack och sol igentligen. Så se detta som lite ideer som kan diskuteras.

ja, en pump med fast kondnsering ska jobba mot en vanlig acktank, o då helst en med inbyggd bereare så man kan få varmvatten också

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.