Har börjat titta lite på larm efter att det varit en del inbrott i området och vi snart tillhör en minoritet som inte har larm = tjuven väljer oss istället för de larmade grannarna.

Har hittat följande som verkar intressanta för en nybörjare på området:

Wisdom:

http://vikinglarm.se/?product_id=210

och Powermax+ (eller PRO)

http://www.protexus.se/powermax+.htm

Det som är viktigt för mig är:

- Funktion! Det skall inte vara en massa strul och falsklarm mm, utan man skall kunna lita på att det funkar.
- Avser inte ansluta mig till någon väktartjänst i början, men vill gärna att larmet medger detta i framtiden.
- Vi har katter så larmets husdjurssäkra sensorer måste funka till 100%
- Möjlighet att larma på delar av huset när man sover, och det verkar dessa bägge larm ha, eller?
- Bra utbyggnadsmöjligheter för framtida behov.
- Seriös och etablerade tillverkare. Återförsäljare kommer och går, men själva tillverkaren bör vara OK.

Nån som har erfarenhet av dessa bägge larm och om något av dem inte lever upp till mina krav?

Andra tips till en nybörjare? =)

Vi har ett Powermax +. Köpte direkt från Trygga Hem. Ringde och bad dom skicka hem en offert. Fick då med ett "mässerbjudande". När larmet kom var det redan konfigurerat så det var bara att sätta upp prylarna. Funkar kanonbra. Har inte haft ett falsklarm. Vi har katt och vi köpte därför husdjursanpassade prylar. Funkar helbra. Finns både volym och skalskydd. Du kan själv programmera vilka enheter som ska ingå i t.ex. skalskyddet. Bra om man har katt som kanske ska släppas in på natten. Då kan man välja bort en dörr eller fönster och ända ha skalskydd på resten. Bygga ut? Ja det finns hur mycket som helst att bygga ut med. Trygga Hem har funnits länge och är enligt mig väldigt seriösa. Det kostar så klart en slant. Det drar iväg när man börjar plussa på grundpaketet. Ett tips är att köpa från England om du kan leva med att det är på Engelska. Det är mycket förmånliga priser jämfört med Sverige. Se till att köpa ett på nya larmfrekvensen 868 bara. Säljs många där på gamla 433 frekvensen. Vi kopplade först till våra mobiler. Nu har vi anslutit oss till Falk larmcentral. Kostar ca 800:- om året. Då ingår inga fria utryckningar men man kan ju välja att dom ska ringa upp ett antal mobilnummer först innan dom rycker ut. Eller välja att dom inte ska rycka ut om man nu vill ha det så, men då faller ju lite av idén med larmcentral. Om du ska ansluta till larmcentral måste du ta dit en godkänd larmfirma som går igenom din anläggning och skriver lite intyg mm. Kostar ca 600 kr. Det är oftast ett krav från de seriösa larmcentralerna typ Securitas, Falk mm.

Redigerat:
Tack för info!

Tycker själv att Powermax känns mest "seriöst" på någt sätt... 800 om året är ju inte farligt för väktartjänsten, trodde det var mycket dyrare.

ZeroX66 skrev:
Vad tror man om detta då
[länk]

Letar efter ett larm till en lokal som har lite värdefulla saker i sig.

/Micke
Gör en sökning på Det företaget här på byggahus så tror jag nog du avstår.. Min trovärdighet är inte hög, finns en del saker som höjer varningens finger

Okej det var väl för bra att vara ok då. Vad rekommenderas då om man vill ha ett GSM larm till en bra peng. Behöver egentligen bara en IR och uppringare.

Powermax är väl det system som är vanligast. Ingår i bl a Sector Alarm, G4S och Trygga hems larmpaket.

Powermax köper du enkelt från England där Securitywarehouse är klart billigast. Vill du inte handla därifrån utan föredrar en svensk leverantör med svenskt tal i panelen och svensk bruksanvisning skulle jag rekommendera www.larmat.se. Du får full tillgång till alla menyer, kan koppla larmet till egen mobiltelefon och även till valfri larmcentral.

Fast hos larmat.se så blir det ju nästan 7000kr för ett larm. Jag skall larma en dörr bara :)

Kanske enklast att kontakta Larmat.se direkt för en offert. I annat fall får du köpa lösa delar hos Sec.warehouse som kommer att kosta ca 4500 kr inkl frakt. Mycket billigare blir det nog inte om du nu inte skall köpa på Clas Ohlsson.

Ja jag kan testa att be om en offert. Det är ju den där gsm prylen som kostar annars är det ju inte så farligt pris. CO har väl ingen sån va?

ZeroX66 skrev:
Vad tror man om detta då
[länk]

Letar efter ett larm till en lokal som har lite värdefulla saker i sig.

/Micke

Antenner som sticker ut från larm prylar känns lite fel, antennen på mobil telefonen försvann för 10 år sedan...

Powermax+ eller liknande utökat med en gsm-sändare finns hos svenska återförsäljare för 5500-6000kr.

Jag skulle personligen avstå från de billiga GSM-larmen för två-tre tusenlappar av flera skäl.
Bl.a. så använder de 433mhz bandet för radiokommunikationen vilket är en frekvens där mycket annan utrustning sänder.
Dagens standard är 868mhz vilken är avlyst för larm och säkerhetsutr.

Avsaknad av systemövervakning :eek: man får m.a.o inte indikation om en specifik enhet tappat kontakten med huvudenheten, ingen störningsövervakning eller varning för lågt batteri o.s.v. I regel är det bara 1års batteri tid på enheterna mot 2-3 år på larm som Powermax och likvärdiga larm.

Användarvänligheten är sämre då det saknas en klartext display (LCD) Inga menyer för inställningar och ingen röstmodul med svenskt tal. Inge testlägen där man kan kontrollera signalstyrka på varje enhet.
Listan kan göras lång.

Kontentan är att man får vad man betalar för, som alltid.
Sen skall man givetvis inte betala för mycket.

Om man ändå vill ha ett billigt GSM-larm kan man själv beställa ett direkt från Kina
för 50-70 US dollar.

Lycka till med ditt larmköp.

Larmat.se blev lite för mycket för en sån här enkel sak som att larma en dörr bara. Jag förstår vad du menar och har fattat att det är ju gsm prylen som drar iväg. Troligen så säljer man inte så många sådana ännu och därav priserna.
8000 tycker jag är för mycket för ett sådant larm. 5000 är mer rimligt, men där hamnar man ju inte.

Tack för redovisningen... :)

Det blev ett Powermax+ från England och har väl kommit halvvägs i installationen ungefär.

Måste säga att det är rätt enkelt att montera, och det mesta behöver man inte ens läsa instruktionerna för att fatta, men dessa är väldigt bra när man väl behöver kolla upp nåt.

Köpte en GSM-modul som jag nu ska koppla in och frågan är, kan man använda samma transformator till både panelen OCH GSM-modulen, för att minimera antalet sladdar? Tänker mig en enkel "Y-koppling" där man har en inkommande sladd som sedan delas upp i två, en till varje förbrukare.

Utan att vara elektriker så tror jag inte det är någon bra ide. Strömmen kommer inte att räcka till , men det beror ju på vad transformatorn ger och vad enheterna drar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.