88 919 läst · 36 svar
89k läst
36 svar
måla furutak med spärrvit?
Sida 1 av 3
Hej,
Skall måla ett furutak heltäckande vitt. Som jag fattat bör man välja en oljefärg, men varför inte spärrvit för att vara säker på att ej få kvistgenomslag? Den står ju emot nikotin så det borde ju vara bra?
Först spärrvit ett lager och sedan en lackfärg
Skall måla ett furutak heltäckande vitt. Som jag fattat bör man välja en oljefärg, men varför inte spärrvit för att vara säker på att ej få kvistgenomslag? Den står ju emot nikotin så det borde ju vara bra?
Först spärrvit ett lager och sedan en lackfärg
Målade taket i vårat kök vilket har furupanel och kan nu i efterhand ge lite tips:
1. Rengör med målartvätt (självklart)
2. Grundmåla 2 (två!) gånger med spärrgrund
3. Måla med täckfärgen
Jag gjorde missen att köra utan spärrgrund första gången, det fina
vita taket vi planerade blev gult..
Målade med spärrgrund ett lager och sedan ett täcklager och det blev superbra!
Jag använde vattenbaserad, det är ju inget slitage område som behöver extra
hållbarhet + att det blir mindre lukt och lättare att tvätta rent penslar och dylikt!
Nu så här i efterhand så skulle jag målat på spärrgrund direkt och med två lager,
ser mycket bra ut men om jag står på stege och tittar noga så ser jag ställen där det är en annan nyans med vitt..
kanske jag som ser saker för jag vet att jag fuskade lite men men.. man lär så länge man lever!
/Shadow
1. Rengör med målartvätt (självklart)
2. Grundmåla 2 (två!) gånger med spärrgrund
3. Måla med täckfärgen
Jag gjorde missen att köra utan spärrgrund första gången, det fina
vita taket vi planerade blev gult..
Målade med spärrgrund ett lager och sedan ett täcklager och det blev superbra!
Jag använde vattenbaserad, det är ju inget slitage område som behöver extra
hållbarhet + att det blir mindre lukt och lättare att tvätta rent penslar och dylikt!
Nu så här i efterhand så skulle jag målat på spärrgrund direkt och med två lager,
ser mycket bra ut men om jag står på stege och tittar noga så ser jag ställen där det är en annan nyans med vitt..
kanske jag som ser saker för jag vet att jag fuskade lite men men.. man lär så länge man lever!
/Shadow
Kom just på att det är skillnad på spärrgrund och stoppgrund..
Stoppgrund är för nikotinsanering och för kvistar..
Spärrgrund eller vanlig grundfärg med extraspärrande egenskaper som det även kallas är för vanlig grundmålning och den jag använde..
Är en jäkla skillnad i pris på dom två, tror stoppgrunden kostade 2-300kr för 1L
på våran lokala färghandel.. stoppgrunden runt 100kr.. dom rekomenderade mig den billiga om jag inte hade allvarliga problem
/Shadow
Stoppgrund är för nikotinsanering och för kvistar..
Spärrgrund eller vanlig grundfärg med extraspärrande egenskaper som det även kallas är för vanlig grundmålning och den jag använde..
Är en jäkla skillnad i pris på dom två, tror stoppgrunden kostade 2-300kr för 1L
på våran lokala färghandel.. stoppgrunden runt 100kr.. dom rekomenderade mig den billiga om jag inte hade allvarliga problem
/Shadow
Hej!
Jag har precis målat två paneltak, kan tipsa om att det går rätt smidigt o först rolla en 5-6 plankor i bredd ett par meter, och sedan ta penseln och måla i skarvarna och släta ut det som man rollat. Enbart pensel tar mycket längre tid!
Lycka till!
Jag har precis målat två paneltak, kan tipsa om att det går rätt smidigt o först rolla en 5-6 plankor i bredd ett par meter, och sedan ta penseln och måla i skarvarna och släta ut det som man rollat. Enbart pensel tar mycket längre tid!
Lycka till!
Vi målade 50 kvm panel. Först med Spärrgrund för att täcka och sedan med vanlig takfärg. Funkade klockrent att bara måla en gång tack vare spärrgrunden. Det var inte kul att vistas i huset under de två dagarna så vi sov hos svärmor och svärfar
Vi körde med vanlig vattenbaserad snickerifärg. Ett lager grundfärg och två lager täckfärg. Blev bra men ser nu att det spricker på vissa ställen i skarvarna. Antar att det skulle gjort det oavsett vilken typ av färg vi valt eftersom brädorna antagligen rör lite på sig. Vad skulle man kunnat göra för att förhindra det?
Väcker liv i en gammal tråd då jag själv håller på att leta vart man kan få tag i "Spärrgrund"
Alltså vem är det som tillverkar "Spärrgrund"?
Jag ska måla ett furutak från 1972
Skulle vara evigt tacksam om någon vet fabrikatet
Alltså vem är det som tillverkar "Spärrgrund"?
Jag ska måla ett furutak från 1972
Skulle vara evigt tacksam om någon vet fabrikatet
Shadow skrev:Målade taket i vårat kök vilket har furupanel och kan nu i efterhand ge lite tips:
1. Rengör med målartvätt (självklart)
2. Grundmåla 2 (två!) gånger med spärrgrund
3. Måla med täckfärgen
Jag gjorde missen att köra utan spärrgrund första gången, det fina
vita taket vi planerade blev gult..
Målade med spärrgrund ett lager och sedan ett täcklager och det blev superbra!
Jag använde vattenbaserad, det är ju inget slitage område som behöver extra
hållbarhet + att det blir mindre lukt och lättare att tvätta rent penslar och dylikt!
Nu så här i efterhand så skulle jag målat på spärrgrund direkt och med två lager,
ser mycket bra ut men om jag står på stege och tittar noga så ser jag ställen där det är en annan nyans med vitt..
kanske jag som ser saker för jag vet att jag fuskade lite men men.. man lär så länge man lever!
/Shadow
Du kan ju också lacka kvistarna med någon lämplig lack..... Syrran säger shellack, men jag vet inte hur det är jämfört med moderna lacker....
Å andra sidan är det väl ett jäkla jobb om man ska lacka alla kvistar i ett helt tak , men kanske ett alternativ om man inte får tag på rätt färg.
Å andra sidan är det väl ett jäkla jobb om man ska lacka alla kvistar i ett helt tak , men kanske ett alternativ om man inte får tag på rätt färg.
Man kanske först kan använda sigma renova som sprärr. Sedan 1 lager vanlig grundfärg och sedan 1 lager täckfärg med glans.
Undra om det skulle bli bra.
Undra om det skulle bli bra.
Redigerat:
Många har rekommenderat sigma renova träprimer som tydligen skall spärra kvistarna bra, dvs att man slipper pensla kvistlack först. Vet tyvärr inte hur bra endast nordsjö häftgrund funkar för detta.
shell-lacken är det bästa alternativet samt att det ger en hel drös med ångor som tar bort de stackars cellerna som är kvar ovanför nacknivån,
Shellack ska göras utomhus och inte i ett bebott hus där stora/små samt ev gravida drar på sig bestående men för livet...... Använd de vattenburna systemen som färghandlaren rekommenderar, följ anvisningen,går det åt skogen så kräver ni ny färg gratis, det funkar för alla som har lite go i sig att stå på sig!
Ingen shellack inomhus....
Mitt råd!
"badrumsbyggare"
Ps
Shellack tycker jag personligen är det bästa alternativet, problemet är att det ångar av sig under för lång tid!
Shellack ska göras utomhus och inte i ett bebott hus där stora/små samt ev gravida drar på sig bestående men för livet...... Använd de vattenburna systemen som färghandlaren rekommenderar, följ anvisningen,går det åt skogen så kräver ni ny färg gratis, det funkar för alla som har lite go i sig att stå på sig!
Ingen shellack inomhus....
Mitt råd!
"badrumsbyggare"
Ps
Shellack tycker jag personligen är det bästa alternativet, problemet är att det ångar av sig under för lång tid!
Jag använde schellack på alla kvistar på vägg och i tak (många!) när jag målade om sommarstugan invändigt för ett par år sen. Som jag kommer ihåg det luktade det riktigt starkt av den avdunstande spriten, men det försvann lika snabbt igen. Jag köpte shellack-flingor som jag löste i rödsprit - funkade klockrent, men sörj för god ventilation om du kör på den metoden!
Pratar vi takpanel inomhus, dvs ett trätak som skall målas matt vit så kör med Sigma Renova.
Vi använder den som standard på jobbet när det gäller harts (kvistar etc) eller niktionskador.
Syftet är detsamma.
Renovan behöver inte målas över, om man skall ha ett MATT tak.
Det är en vit takfärg med spärrande egenskaper, dvs ingen färdigfärg behövs.
Måla 2-3ggr, beroende på hur det täcker.
Låt torka 1 dygn mellan varje varv för att låta färgen "härda", som Renovan faktiskt skall göra för att fungera.
Schellack, oljefärg etc kan man lika gärna glömma numera, förutsatt att man inte håller på med snickerier.
Då krävs lite annan finish på grejorna, och då är Sigma Renova inget bra alternativ.
Finns även andra märken än just Sigma - Nordsjö och Flügger har väl sina egna, kanske även Beckers/Alcro.
Själv har jag bara erfarenhet av Sigma, därför rekommenderar jag den.
Vi använder den som standard på jobbet när det gäller harts (kvistar etc) eller niktionskador.
Syftet är detsamma.
Renovan behöver inte målas över, om man skall ha ett MATT tak.
Det är en vit takfärg med spärrande egenskaper, dvs ingen färdigfärg behövs.
Måla 2-3ggr, beroende på hur det täcker.
Låt torka 1 dygn mellan varje varv för att låta färgen "härda", som Renovan faktiskt skall göra för att fungera.
Schellack, oljefärg etc kan man lika gärna glömma numera, förutsatt att man inte håller på med snickerier.
Då krävs lite annan finish på grejorna, och då är Sigma Renova inget bra alternativ.
Finns även andra märken än just Sigma - Nordsjö och Flügger har väl sina egna, kanske även Beckers/Alcro.
Själv har jag bara erfarenhet av Sigma, därför rekommenderar jag den.