954 läst · 4 svar
954 läst
4 svar
Felaktigt gjord dränering?
Skulle gräva för att få blottlägga telefonkabeln och märkte till min stora förvåning att plastmattan bara sträcker sig 30-40cm ner och därefter ligger frigolitskivorna oskyddade
Tack och lov inte blött under den biten jag kom ner, ca 20cm till
Var det andra regler en runt 20 år sedan, när dräneringen ska vara gjord.
Vad är det som gäller, tycker själv det här är något att ta upp mot säljarna men inte helt säkert hur rättsläget är.
Det står klart och tydligt i köpekontraktet att dränering är gjord och när det gjordes, såvitt jag vet har de ansvar gentemot mig som köpare mot dyliga fel som kommer fram.
Tack och lov inte blött under den biten jag kom ner, ca 20cm till
Var det andra regler en runt 20 år sedan, när dräneringen ska vara gjord.
Vad är det som gäller, tycker själv det här är något att ta upp mot säljarna men inte helt säkert hur rättsläget är.
Det står klart och tydligt i köpekontraktet att dränering är gjord och när det gjordes, såvitt jag vet har de ansvar gentemot mig som köpare mot dyliga fel som kommer fram.
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Vad är det för plastmatta du talar om, och vad är det för typ av frigolit?
Är det Isodrän eller liknande (En porös skiva med ihoplimmade frigolitkulor), Eller en kompakt skiva?
Vad ligger det för material mot skivan, lera, grus eller singel?
Det är inte alls säkert att det är något fel i utförandet, det beror helt på vilket system man har använt.
Är det Isodrän eller liknande (En porös skiva med ihoplimmade frigolitkulor), Eller en kompakt skiva?
Vad ligger det för material mot skivan, lera, grus eller singel?
Det är inte alls säkert att det är något fel i utförandet, det beror helt på vilket system man har använt.
Lite mer information skulle underlätta. Har du källare, krypgrund eller platta på mark? Vad menar du med plastmatta och frigolitskivor (är det Platon-matta på utsidan(??) av stående markisolerskivor?)
Hur som helst kan man väl knappast räkna dessa till själva dräneringen (om det nu inte är Isodränskivor, men är det 20 år sen är det knappast troligt, de fanns väl inte då?), den borde ligga djupare ner och utgöras av dräneringsrör lagda i ett kapillärbrytande lager av singel eller dylikt.
Gräv djupare så hittar du nog dräneringen, den som gräver den skall finna!
Hur som helst kan man väl knappast räkna dessa till själva dräneringen (om det nu inte är Isodränskivor, men är det 20 år sen är det knappast troligt, de fanns väl inte då?), den borde ligga djupare ner och utgöras av dräneringsrör lagda i ett kapillärbrytande lager av singel eller dylikt.
Gräv djupare så hittar du nog dräneringen, den som gräver den skall finna!
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Tror att isodrän kom i början på 90 talet, om inte tidigare.
Tack för svaren, nu har jag gått ut igen och kollat lite mer och ser att jag hade fel..
"Plasten" jag menade är troligen geoplex, eller liknande
Det är tilläggsisolerat utanför denna med vad som ser ut att vara cellplast, rätt eller fel så står det i besiktningsprotokollet så det kan jag inte klaga på.
MEN, det jag såg var en bit geoplex (el dyl) som var lagd omlott ovanpå resten -i min bestörtning såg jag inte fuktspärren innanför.
Falskt alarm, lessen. Pinsamt men samtidigt är jag väldigt glad att jag hade fel.
"Plasten" jag menade är troligen geoplex, eller liknande
Det är tilläggsisolerat utanför denna med vad som ser ut att vara cellplast, rätt eller fel så står det i besiktningsprotokollet så det kan jag inte klaga på.
MEN, det jag såg var en bit geoplex (el dyl) som var lagd omlott ovanpå resten -i min bestörtning såg jag inte fuktspärren innanför.
Falskt alarm, lessen. Pinsamt men samtidigt är jag väldigt glad att jag hade fel.