Håller på med en renovering av vår undervåning i en suterängvilla byggd på 70-talet. I samband med detta så vill jag utnyttja ett bergrum (oinredd del av undervåning med berg i dagen). Min tanke är att inreda denna delen av undervåningen till badrum, tvättstuga och förråd. I badrummet finns möjligheten att ha synligt berg på en begränsad del. Min plan är att ha synligt berg vid den del där jag planerar dusch i kombination med ångbastu och en liten skrubb med vinkällare. Utmaningen är att få till en vettig anslutningen mellan nygjuten platta och berget. Finns ju en viss risk att det kan tränga in vatten från sprickor i berget. Hur bör jag göra så eventuellt vatten kan dräneras samtidigt som jag får en bra isolering mot marken.

Tänk på att berget kommer alltid att vara kallt.
När man har denna lösning kommer det ibland vatten ur sprickor i berget - man måste ordna till det på golvet så vattnet samlas upp och leds till en brunn.
Isolering mot marken får du genoma isolera under btgplattan.

Tror inte riktigt på idèn. Förutom redan nämnda problem, kondens hela tiden. Mögel och mossa kommer att börja växa. Uppvärmningskostnaden ökar. Det finns stenliknande material att köpa alternativt be en duktig murare göra en stenkopia i cement på en isolerad vägg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.