9 314 läst · 10 svar
9k läst
10 svar
Hörntomt - bra eller mindre bra?
Hoppas detta är någorlunda rätt forum för denna fråga:
Vi tittar just nu på tomt och har olika funderingar kring en hörntomt.
Placeringen i sig är bra då det blir eftermiddags och kvällssol mot naturområde.
Utsikten från uteplats blir således mot äng och skog.
Men hur är det rent generellt? Är det bättre eller sämre med hörntomt? Lättare eller svårare men planlösningar? Staket och häckgräns mot hörn, är det en liten eller stor begränsning?
Hur resonerar ni som bygger hörntomt idag?
Många frågor
Vi tittar just nu på tomt och har olika funderingar kring en hörntomt.
Placeringen i sig är bra då det blir eftermiddags och kvällssol mot naturområde.
Utsikten från uteplats blir således mot äng och skog.
Men hur är det rent generellt? Är det bättre eller sämre med hörntomt? Lättare eller svårare men planlösningar? Staket och häckgräns mot hörn, är det en liten eller stor begränsning?
Hur resonerar ni som bygger hörntomt idag?
Många frågor
Vi upptäckte lite sent i våran byggprocess att våran hörntomt hade prickad mark dvs markyta som inte får bebyggas. Det varierar nog stort hur det är med det på olika tomter. Vi hade 6 meter in från ena sidan och 8 meter in från den andra som huset inte fick inkräkta på. För oss innebar det 150 kvm mindre yta att bygga på. Det kan vara något att tänka på och det syns på nybyggnadskartan från komunen.
Hej! Läser till Planarkitekt samt ritar en del byggnadsmässigt... Mitt svar till dig är att det alltid är en fördel med hörntomter gentemot inträngda tomter. Visst har du prickmarken, men den har man ju oavsett.. Oftast är den prickade marken placerad så att det hjälper husets placering till sin fördel.
Vad det sedan gäller husets plan så är det bara fördelar med hörntomter. Då har man ju fler "fria" sidor på huset så att man slipper ta så mycket hänsyn till insyn från grannar och själva levnadsmönstret inuti huset.
Hör gärna av dig om du undrar nåt mer.. Men som sagt. Bara positivt med hörntomt, och har du sedan funnit en hörntomt där du har kvällssolen mot fri vy så är det bara att gratulera..
Vad det sedan gäller husets plan så är det bara fördelar med hörntomter. Då har man ju fler "fria" sidor på huset så att man slipper ta så mycket hänsyn till insyn från grannar och själva levnadsmönstret inuti huset.
Hör gärna av dig om du undrar nåt mer.. Men som sagt. Bara positivt med hörntomt, och har du sedan funnit en hörntomt där du har kvällssolen mot fri vy så är det bara att gratulera..
Ja hundägare ....vilket djävla släkte. Det är tydligen helt OK att låta hundar pissa på postlådor och soptunnor osv.Vi har stora problem med detta och vet inte hur vi skall komma runt problemet. Jag kan inte begripa hur man som hundägare kan anse att det är ok att låta sin hund stanna pissa på någon annans postlåda och själv stå och se på när hunden utför sina behov utan att göra något åt saken. Jag ser ingen skillnad på urin från en hund eller urin från en människa. Frågan är vad som skulle hända om jag ställer mig och pissar på hundägares postlådor. Blir man polisanmäld då!!!...
Kolla också så attt kommunen inte har tänkt att exploatera din skog i någon nära framtid. I så fall kan skogen förvandlas till gata och hörntomt mot gator vet jag inte om jag skulle se som någon fördel jämfört med en inträngd.
Det beror väl liite på hur denna hörntomt är belägen skulle jag säga.
Finns såklart fördelar och nackdelar med allt beroende på hur man väljer att se det.
Hörntomt = en fri del som du kan göra som du vill med utan att fråga grannen
nackdel:= ingen granne att dela kostnaden med när du planterar häck eller sätter staket/plank...
Fri insyn från gående, körande osv Alla traktens vovvar kommer kissa på din fria tomtgräns ;-)
Vad gäller solen så är det ju klart skönt att slippa ha i åtanke på vad för slags hus grannen kommer att bygga som eventuellt kan ta er kvällssol..
Det är hugget som stucket!
Vi har själv tittat på ett nybyggnadsområde med små tomter och där hörntomterna oftast är något större just för att uppväga nackdelen med att ligga ytterst och vara ett titt-objekt...Men på 400 kvm kanske man iaf vill ha lite "frihet" och inte känna sig inklämd. Tänk efter hur ni TROR att ni skulle vilja ha det.
Finns uppenbara fördelar med att ha en "inklämd" tomt, "bara" grannarna (några få) som har insyn, man får oftast lite gratis skyddat läge tack vare grannens hus eller garage...
Ja det beror mycket på vad för slags hus ni tänker bygga, hur ni är som personer och tomtens beskaffenhet. En störande grejj till jag kom att tänka på är kvällstid då bilarna har lyktorna på, som hörnhus har man hela tiden etxra ljuskällor kommande...Är er hörntomt nu liggande på ett sådant sätt att ingen väg går förbi ja då kan det ju kvitta, då hade jag kanske valt just hörntomten.
Hur ser det ut i framtiden? Kommer fler hus att byggas i närheten, kommer en väg att dras förbi er hörntomt? väl värt att tänka på för som sagt, det finns uppenbara fördelar med att bo "mittemellan" också.
mvh
får man fråga vart i Skåne ni tittar?
Finns såklart fördelar och nackdelar med allt beroende på hur man väljer att se det.
Hörntomt = en fri del som du kan göra som du vill med utan att fråga grannen
nackdel:= ingen granne att dela kostnaden med när du planterar häck eller sätter staket/plank...
Fri insyn från gående, körande osv Alla traktens vovvar kommer kissa på din fria tomtgräns ;-)
Vad gäller solen så är det ju klart skönt att slippa ha i åtanke på vad för slags hus grannen kommer att bygga som eventuellt kan ta er kvällssol..
Det är hugget som stucket!
Vi har själv tittat på ett nybyggnadsområde med små tomter och där hörntomterna oftast är något större just för att uppväga nackdelen med att ligga ytterst och vara ett titt-objekt...Men på 400 kvm kanske man iaf vill ha lite "frihet" och inte känna sig inklämd. Tänk efter hur ni TROR att ni skulle vilja ha det.
Finns uppenbara fördelar med att ha en "inklämd" tomt, "bara" grannarna (några få) som har insyn, man får oftast lite gratis skyddat läge tack vare grannens hus eller garage...
Ja det beror mycket på vad för slags hus ni tänker bygga, hur ni är som personer och tomtens beskaffenhet. En störande grejj till jag kom att tänka på är kvällstid då bilarna har lyktorna på, som hörnhus har man hela tiden etxra ljuskällor kommande...Är er hörntomt nu liggande på ett sådant sätt att ingen väg går förbi ja då kan det ju kvitta, då hade jag kanske valt just hörntomten.
Hur ser det ut i framtiden? Kommer fler hus att byggas i närheten, kommer en väg att dras förbi er hörntomt? väl värt att tänka på för som sagt, det finns uppenbara fördelar med att bo "mittemellan" också.
mvh
får man fråga vart i Skåne ni tittar?
Liknande trådar
-
Hur ska jag tänka; besiktning m. dolda-fel försäkring eller inte?
Köpa & Sälja hus -
Mini-ftx eller frånluftventil
Ventilation -
Linoljemåla denna spegeldörr - skrapa trärent eller inte?
Byggnadsvård -
Sättningsskada - pålning eller geopolymer?
Byggnadsfysik -
Tips på gersåg - Makita, DeWalt eller Bosch?
Verktyg, Maskiner & Fordon