Hej,

Vad jag har hört så är man som poolägare skyldig att ha poolskydd eller staket runt poolen när man ej badar, men vad gäller för övriga vattenansamlingar på tomten?

Jag har en granne som inte täcker sin pool, den ligger i samma nivå som gräsmattan. Jag har tänkt påtala detta för min granne eftersom jag har en liten som börjar få bra fart på benen. Men jag har även upptäckt att han har en naturlig damm (skreva i berget) på 1,5 x 3 meter som är ca 0,5 meter djup, vad gäller för den?

/ Enhörningen

Det finns ingen skyldighet att täcka eller sätta staket för
naturligt förekommande faror t.ex. vattendrag och stup.

Detta är riktigt fråga om ett naturligt vattendrag. det gäller en bergskreva typ som dom installerat en liten fontän i vilket gör att den ständigt är vattenfylld.

T
Fanns det en lag om att små dammar på privat mark skulle ha staket/skydd skulle varenda plaskdamm och fontän inom stadsplanerat område försvinna då dom alla är djupare än 20 cm, det finns däremot en rekommendation.
(Har du sett fullständiga staket/skydd runt stadens plaskdammar eller dammar/fontäner i parker).
Du formulerar dig på ett sådant sätt att jag anar att du och din granne kommer att få en del konflikter framöver.

http://www.lidkoping.se/download/18.71dfac7111fc8327fc0800013807/Om+bassäng-pool.pdf

• Gilla
Golden777
  • Laddar…
Har grannen staket kring tomten som är minst 90 cm högt så tror jag att det räcker.

Okej, jag får förklara mig bättre.

Det är inte så att jag är emot pooler och dammar, kan själv tänka mig att ha en damm någon gång i framtiden (men inte nu som småbarnsförälder).

Även om min granne nu börjar täcka sin pool så är dammen fortfarande en minst lika stor fara för mitt barn, där av min fråga angående dammar.

TN-Funkis -Jag är inte ovän med min granne och tror mig inte bli det framöver heller. Jag är bara nyfiken vilka regler som gäller.

Enhörningen

Om du nu är rädd för att din lilla, med all rätt, ska spring atill dammen. Varför sätter inte DU upp staket runt DIN tomt?
Har själv haft små, och har föräldrar med damm, modell skitstor, och har aldrig haft några problem. Har lärt dom att dammen går man inte till själv, ta med någon vuxen, har fungerat klockrent.
Sen anser jag väl att det är MITT ansvar som förälder/granne att se till att mina barn INTE drar över till grannen och dess damm. Är du ändå rädd trots kanske staket, erbjud DIG att betala ev när över dammen, sedan så tror jag det finns en pryl som man lägger i vattnet och den varnar om något hamnar i dammen, kolla på välsorterade dammbutiker.
Om du gör på detta sätt, så tror jag att du kommer längre, än om du börjar påpeka att din granne ska täcka sin damm, för att du har småbarn.

• Gilla
Golden777
  • Laddar…
Okey, regler för dammar och pooler finns i bygglagstiftningen och i Brottsbalkens ordningslag.

Boverkets Byggregler ger flera råd för utformningen av bassänger. Lokala bygglovsmyndigheten utövar tillsyn i samband med bygganmälan och eventuellt bygg-/marklov. Om man hårdrager detta har jag svårt att tro det är möjligt för tillsynsmyndigheten exempelvis att besluta om vitesföreläggande för befintlig anläggning.

I Ordningslagen 3 Kap §5 heter det att "Brunnar, bassänger och liknande anläggningar skall vara försedda med de säkerhetsanordningar som behövs med hänsyn till anläggningarnas belägenhet och beskaffenhet.". Polisen är tillsynsmyndighet för att detta lagrum efterlevs. Men juridiskt ansvar för brott enligt detta lagrum prövas faktiskt aldrig.

Faktiskt först när en olycka faktiskt inträffat prövas ansvar för vållande av kroppsskada eller annans död. Ekonomiskt ansvar för faktiska personskador regleras via villahemförsäkringens "drullemoment". Om ett barn under ensam lek drunknar i en halvmeterdjup fontän på granntomten kommer rätten (iallafall om barnet är mycket litet) att väga in föräldrarnas ansvar att hålla uppsikt. Detta är dock en ren gissning, och någon annan kanske orkar gräva i hovrättsdomar och utslag i HD.

Intressant fråga och åsikter i frågan.

Fråga dig själv, fanns damm och pool där innan ni flyttade dit? Om ja så är det ju ett val du har gjort som jag ser det. Man får kalkylera med sånt och du kan ju inte på något vis hävda att grannen ska ta kostnader som grundas i er föräldraoro för att barnen ska drunkna i dessa vattensamlingar. Era barn är ert ansvar.

Har själv småbarn och en jättedamm på tomten. Vi tog med barnen till dammen när vi flyttade dit och sa berättade om vad det var, hur djup dammen var och att det absolut inte var nån lekplats. Nu vet de precis vad som gäller, vår 6 åring hade kompis hemma en gång och kompisen ville gå till dammen och fånga ödlor men då sa vår dotter, "inte utan pappa". Så jag tror de har fattat. Dock har vi inte sagt att den är farlig (för det är den inte) men att man måste vara flera när man är där ifall nån råkar trilla i osv. Jag tror inte på skrämselpropaganda utan det är nog bättre att ge barnen en förklariing som de kan förstå.

För många år sedan hade vi en granne som hade samma oro som dig och han drev det så långt att han ville att vi skulle tvingas fylla igen dammen. Jag sa samma till honom. "Dammen har varit där i 200 år", den fanns innan du kom på att du ville bo här, således är det ju något du får leva med". Jag frågar mig, om man bor nära havet, sjö eller större vattendrag, ska man täcka det med? Ganska omöjligt. Enda vägen är att ha koll på barnen och berätta för dem vad som gäller. Är de för små att att förstå, då är man ansvarig, varje vaken minut. Sånt är livet som förälder.

Har man sen en vettig grannsamverkan så är det bra med ett staket. Vi gjorde en eftergift i vår grannrelation. Vi satte upp ett enkelt staket runt dammen eftersom jag sannerligen inte har lust att fiska upp nått barn ur vår damm men det var för mitt egen samvete och omsorg om barn i allmänhet men det var ju inget jag var tvungen att göra för jag anser fortfarande mig inte stå i ansvarsposition i ärendet alls.

Mitt råd. Ta ett snack med din granne, berätta lugnt och sakligt om din oro, fråga om ni kan göra något tillsammans för att få situationen bättre och mindre oroande. Han kanske inte vill ha ett staket runt sina vattendrag men sätt isf upp ett staket så dina barn inte kan springa dit alls. Jag tror det går att lösa med lite god vilja och en god samtalston. Med vänlighet kommer man långt.

Lycka till!

• Gilla
Golden777
  • Laddar…
hilife skrev:
Fråga dig själv, fanns damm och pool där innan ni flyttade dit? Om ja så är det ju ett val du har gjort som jag ser det. Man får kalkylera med sånt och du kan ju inte på något vis hävda att grannen ska ta kostnader som grundas i er föräldraoro för att barnen ska drunkna i dessa vattensamlingar.
Så kan du se det, men jag är tveksam till om det stämmer med lagstiftningen. Och det är väl ändå den som diskuteras?

När det gälleer pool så är det definitivt ett lagkrav, dammar vet jag inte vad som gäller.

För pool så räcker det såvitt jag förstår inte att ha staket runt hela tomten, man räknar med att barn skall kunna vara besökare i huset. Dvs det skall vara skydd på elelr runt poolen.

-MH- skrev:
Så kan du se det, men jag är tveksam till om det stämmer med lagstiftningen. Och det är väl ändå den som diskuteras?
Ja, så kan man se det. Vi kollade upp lite lagkrav då när vi råkade ut för detta och då fanns det inga krav på staket ed runt en damm som var så gammal. Möjligen om man anlade en ny så kunde den påverkas av nya regler. Pooler fick krav på sig att ha skydd om de var byggda efter 1975 enlig de regler vi då tog del av.

Jag inser att tråden handlar om lagkravet men jag är ju inte den enda som försöker se till det personliga ansvaret som man har som förälder. Det verkar ligga lite i tiden att man hellre skjuter över ansvar på nånannan än sig själv.

Du ser ju själv, det finns krav på pooler oavsett vem "som var där först".

Ok, jag gör ett 3:e försök att förklara vilken fråga jag vill ha svar på.

Först vill jag bara klargöra att jag inser mitt föräldraransvar, det försöker jag inte lämna över på min granne. Jag har pratat med min granne om poolskydd över poolen. Han har lovat se till att poolskyddet kommer på plats. Jag har alltså inget problem med min grannrelation, det är inte det min fråga handlar om.

Det jag försöker få svar på är: Vad är skillnaden i lagstiftningen om ett barn drunknar i en damm eller pool för markägaren? Båda är ett aktivt val av markägaren och är en lika stor fara för ett barn.

Mvh / Enhörningen

tycker det att det framgått ganska tydligt.

Pool, ansvar för ägaren att ha ett visst skydd, olyckor kan ske ändå

Damm, vattenfyllt dike, pöl, bäck, brant, stor sten, klättervänligt träd, sjö, hav osv osv.
Visst har ägaren ett ansvar för sina dödsfällor men inte lika tydligt som vid poolen utan det bedöms nog från fall till fall.

/ATW

Ps konstigt synsätt ändå, med att få andra att känna sig ansvariga för möjliga tragedier. Ds

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.