Jag har satt upp en isokern block-skorsten själv. Nu måste jag slamma den så att den ser lite snyggare ut.
Hur gör man, använder man vanligt puts/murbruk och målar på det sen?
Nån som har några erfarenheter eller kunskaper å dela med sig?
Hur gör man, använder man vanligt puts/murbruk och målar på det sen?
Nån som har några erfarenheter eller kunskaper å dela med sig?
När jag satte upp min skorsten blev det en del lim över, som jag sedan använde att putsa den med - ett tunt lager och det gick inte alls åt mycket. Min svåger har en likadan och slammade den med kalk, och det verkade väldigt omständigt, många lager, och inte blev det riktigt bra heller. Om jag själv skulle måla på putsen skulle jag nog ta vit limfärg, som har grym täckförmåga och lätt att måla på puts med.
Ovan nock satte jag på en plåthuv för att skydda mot regn.
Ovan nock satte jag på en plåthuv för att skydda mot regn.
Ta vanlig putbruk C
Finns också färgat bruk att köpa.
Hur du aplicerar det är en smak o designsak.
Enklast är, på med gummihandskar och ta bruket i handen och dra ut en bit i taget.
Sedan kan du antingen använda ett verktyg, borste eller handen för att jämna till allt med olika resultat.
Invändigt går fint med vanligt sandspackel (bredspackla) och sedan en strukturfärg (eller färg med en regäl skopa spackel i).
Lycka till
Finns också färgat bruk att köpa.
Hur du aplicerar det är en smak o designsak.
Enklast är, på med gummihandskar och ta bruket i handen och dra ut en bit i taget.
Sedan kan du antingen använda ett verktyg, borste eller handen för att jämna till allt med olika resultat.
Invändigt går fint med vanligt sandspackel (bredspackla) och sedan en strukturfärg (eller färg med en regäl skopa spackel i).
Lycka till
Ett tips till,
Om du målar så se till att använda "riktig" silikatfärg!
Exempelvis från Sto
Det finns flera på marknaden som kallas silikatfärger men som inte är det.
Silikatfärgen andas och sitter sedan kvar i många år oavsett regn o fukt och den är också lätt att bättra på om det behövs.
Jag har inte använt silikatfärg på skorsten, men flera gånger på grundmurar med gott resultat. Dock får det inte sitta kvar färgrester från plast eller oljefärger under sedan tidigare målningar
Om du målar så se till att använda "riktig" silikatfärg!
Exempelvis från Sto
Det finns flera på marknaden som kallas silikatfärger men som inte är det.
Silikatfärgen andas och sitter sedan kvar i många år oavsett regn o fukt och den är också lätt att bättra på om det behövs.
Jag har inte använt silikatfärg på skorsten, men flera gånger på grundmurar med gott resultat. Dock får det inte sitta kvar färgrester från plast eller oljefärger under sedan tidigare målningar