4 791 läst · 12 svar
5k läst
12 svar
Klar eller matt glas i spottar i kökstak
Ska montera 10 st infällda spottar i mitt kökstak. Har tittat på hidealite's modeller t ex 1206, 1202 m fl. Det är 12 v, 20 w halogen. Det finns modeller med både klart och matt glas, vad är fördelarna/nackdelarna med de två glastyperna.
Bör man ha klart eller mattglas i kökstak, eller spelar det ingen roll?
Köket är ca 4,5 x 2,5 meter utformat som ett paralellkök. Takhöjden är 2,40 m.
Det finns ingen annan takbelysning i köket däremot finns spottar under överskåp som lyser upp arbetsytan.
Vad rekommenderar ni och varför?
Bör man ha klart eller mattglas i kökstak, eller spelar det ingen roll?
Köket är ca 4,5 x 2,5 meter utformat som ett paralellkök. Takhöjden är 2,40 m.
Det finns ingen annan takbelysning i köket däremot finns spottar under överskåp som lyser upp arbetsytan.
Vad rekommenderar ni och varför?
Klart glas så klart.
Det är ju kristall klart...
Matt dämpar för mycket om man skall ha det som allmän belysning..
Det är ju kristall klart...
Matt dämpar för mycket om man skall ha det som allmän belysning..
Aj då, är det verkligen så kristallklartel_richard skrev:
Var själv inne på matt glas för att jag trodde att det skulle sprida ljuset lite mer (inte bli så fokuserat) samt minska risken för bländning (dessa typ möbelspottar är ju inte så djup så var annars rädd för bländningsrisk).
Samtidigt har jag varit rädd för att 20 w spottar inte skulle ge tillräckligt med ljus och det är ju klart att det vore logiskt att det matta glaset dämpar ljuset ytterliggare.
Usch då, hade hoppats på att jag skulle bli rekommenderad att ta matta glas, då de flesta modeller jag tittat på endast har matt glas.
Har du egen erfarenhet av takspottar med matt glas?
petersv: Hoppas att du har fel. Jag har dock sett exempel på takspottar som jag tyckte fungerade bra. Var dock lite större grejor än de spottar jag tittat på (har endast 4-5 cm yta ovanför innertaket där de ska monteras). Sen är det kart smaken kan ju skilja sig åt en hel del fårn person till person.
petersv har tveklöst rätt, spottar i tak är dålig allmänbelysning och kräver dessutom flera gånger så stor effekt som "vanlig" belysning för att få samma ljusnivå
(= energislöseri). På en yta på 11m2 klarar man sig med 75 watts lampa om man har en "vanlig" armatur 10 st 20 Watt är 200 Watt och även om man dimmrar kommer dom att dra minst dubbelt så mycket ström.
Om man ska ha infällda spottar tycker jag att man i alla fall ska sätta takdosor så att man senare kan använd "vanliga" armaturer.
(= energislöseri). På en yta på 11m2 klarar man sig med 75 watts lampa om man har en "vanlig" armatur 10 st 20 Watt är 200 Watt och även om man dimmrar kommer dom att dra minst dubbelt så mycket ström.
Om man ska ha infällda spottar tycker jag att man i alla fall ska sätta takdosor så att man senare kan använd "vanliga" armaturer.
Du har helt rätt, Spotlights är till för punktbelysning, precis som namnet anger! Trådförfattaren avser Downlights och vår köksbelysning består av bordslampa, pendellampor i fönster, bänkbelysning med halogenlampor och Downlights som allmänbelysning.petersv skrev:
Min uppfattning är att Downlights ger ett hyfsat allmänljus som fungerar bra för att ge ombonad stämning i köket men mindre bra som arbetsbelysning, t. ex. vid städning. Det gäller att placera dem rätt så att man undviker skuggor.
Downlighs är en bra lösning om man vill skapa allmänljus t, ex, i vardagsrummet men har problem med diskret placering av armaturer. Jag tänker själv sänka taket i vardagsrummet och montera 30-40 downlights i taket.
Peter33 skrev:Aj då, är det verkligen så kristallklart
Var själv inne på matt glas för att jag trodde att det skulle sprida ljuset lite mer (inte bli så fokuserat) samt minska risken för bländning (dessa typ möbelspottar är ju inte så djup så var annars rädd för bländningsrisk).
Samtidigt har jag varit rädd för att 20 w spottar inte skulle ge tillräckligt med ljus och det är ju klart att det vore logiskt att det matta glaset dämpar ljuset ytterliggare.
Usch då, hade hoppats på att jag skulle bli rekommenderad att ta matta glas, då de flesta modeller jag tittat på endast har matt glas.
Har du egen erfarenhet av takspottar med matt glas?
petersv: Hoppas att du har fel. Jag har dock sett exempel på takspottar som jag tyckte fungerade bra. Var dock lite större grejor än de spottar jag tittat på (har endast 4-5 cm yta ovanför innertaket där de ska monteras). Sen är det kart smaken kan ju skilja sig åt en hel del fårn person till person.
Ja, bor man i stockholm och jobbat med el i snart 15 år, då har man erfarenhet av spottar.
Jag tycker att klart glas är bättre, men självklart kompletterar man med en dimmer.
Ska man vara energi snål, så städar man på helgerna eller när man är ledig och det är ljust, sedan har man en bords lampa med en energi lampa stående i ena hörnet. 9 watt för hela rummet.
Klart glas ger mer ljus.
Annars blir det billigare med en tradionell taklampa.
stilofunk: Du har helt rätt det är downlights jag menar inte spotlight, det var slarvigt uttryckt.
Valet angående downlight eller vanlig belysning är redan gjort. Taket är på plats och hål är borrade för downlights och el draget. Så det är för sent att ändra sig angående downlights eller inte. Nu handlar det bara om vilken modell av downlights man ska köra på.
Måste kanske leta efter downlight med klarglas då.
Jag hade tänkt mig Hide a lite modell 1206 (http://www.hidealite.se/svenska/dow...63011-1206m-mk-inkl-20w-2m-k-amp-mg-ip44.html) men den finns bara med mattglas. Någon som kan tipsa om en liknande downlight med klart glas? Utrymmet mellan undertak och övertak är endast ca 4,5 cm. Vore bra om den finns i borstat stål.
Valet angående downlight eller vanlig belysning är redan gjort. Taket är på plats och hål är borrade för downlights och el draget. Så det är för sent att ändra sig angående downlights eller inte. Nu handlar det bara om vilken modell av downlights man ska köra på.
Måste kanske leta efter downlight med klarglas då.
Jag hade tänkt mig Hide a lite modell 1206 (http://www.hidealite.se/svenska/dow...63011-1206m-mk-inkl-20w-2m-k-amp-mg-ip44.html) men den finns bara med mattglas. Någon som kan tipsa om en liknande downlight med klart glas? Utrymmet mellan undertak och övertak är endast ca 4,5 cm. Vore bra om den finns i borstat stål.
Min reflektion är att de få gånger jag sett Downlights med matt glas har jag uppfattat dem som mer störande och jag tror att jag vet varför!
Ett matt glas bryter ljusstrålarna och man flyttar spridningspunkten, från glödtråden 2-3 cm ovanför undersidan av undertaket, till glasskivan som ligger i nivå med undersidan av undertaket. Man får större spridningsvinkel på ljuset som lättare kan träffa ögat.
Ett matt glas bryter ljusstrålarna och man flyttar spridningspunkten, från glödtråden 2-3 cm ovanför undersidan av undertaket, till glasskivan som ligger i nivå med undersidan av undertaket. Man får större spridningsvinkel på ljuset som lättare kan träffa ögat.
http://www.hidealite.se/svenska/dow...67068-1204bs-inkl-20/w-2m-k-amp-klarglas.html
denna ska du ha, punkt slut.
denna ska du ha, punkt slut.
Har faktiskt kollat på dessa men gillar egentligen Hide a lite 1206 bättre (http://www.hidealite.se/svenska/dow...63014-1206m-bs-inkl-20w-2m-k-amp-mg-ip44.html). Tyckte de var snyggare, kändes gedignare samt att det var smidigare att skruva av glaset vid behov av att byta lampa. Tyvärr finns de bara med matt glas. Annars hade det passat bra med 1206 i borstat stål. Mitt kök är vitt med svarta bänkytor och rostfria vitvaror.el_richard skrev:
Ett alternativ är ju att ta de du rekommenderar. Kan ju i så fall endera köra dem i vitt (http://www.hidealite.se/svenska/dow...467060-1204v-inkl-20/w-2m-k-amp-klarglas.html) eller i borstad stål (http://www.hidealite.se/svenska/dow...67068-1204bs-inkl-20/w-2m-k-amp-klarglas.html) . Tar man dem i vitt så blir dom väldigt diskreta mot det vita taket men såg en i butik och tyckte den såg lite tråkig ut . Har inte sett varianten i borstad stål "live". Vilken tycker du ser bäst ut?
Kan du annars rekommendera någon annan downlight som liknar 1206 modellen men med klart glas?
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Jag har (tror jag) 1206 modellen som bänkbelysning i köket. Att skruva av glaset på den är definitivt inte enkelt. Det går någorlunda bra om man håller hela armaturen i handen.
Om du fäller in dem i ett gipstak så komme hela armaturen att följa med när du skall ta bort glaset, gipset blir då skadat och du får svårt att få dit lampan igen.
Varje gång jag skall byta glödlampa (6 st armaturer har förbrukat dygt 10 glödlampor på 2 år). så kommr hela armaturen ut. Det gör inget efterssom den sitter infälld i trä. Men om den lossnar ur gipstaket så kommer hålet snabbt att bli utslitet.
Om du fäller in dem i ett gipstak så komme hela armaturen att följa med när du skall ta bort glaset, gipset blir då skadat och du får svårt att få dit lampan igen.
Varje gång jag skall byta glödlampa (6 st armaturer har förbrukat dygt 10 glödlampor på 2 år). så kommr hela armaturen ut. Det gör inget efterssom den sitter infälld i trä. Men om den lossnar ur gipstaket så kommer hålet snabbt att bli utslitet.
Det låter ju inte bra. Hur ska det då bli med 1204 modellen som jag upplever är ännu svårare att få loss glaset på?hempularen skrev:Jag har (tror jag) 1206 modellen som bänkbelysning i köket. Att skruva av glaset på den är definitivt inte enkelt. Det går någorlunda bra om man håller hela armaturen i handen.
Låter ju inte heller bra att det går åt så mycket glödlampor. Är det dålig kvalitet på Hide a lite downlightsen eller har du haft otur?
Hur upplever du ljuset från 1206:erna som har mattglas. Tycker du att det blir bättre att satsa på klart glas?
Finns det någon annan downlight som är bättre och där jag kan byta lampa utan att behöva riskera att förstöra gipstaket?
Liknande trådar
-
Hjälp med planering av uteplats eller tips på enklare variant? (gäller för gräsmatta med en del lutning)
Altan & Uteplats -
Finns det en perfekt fönster/dörrleverantör som klarar alla mått och modeller?
Fönster & Dörrar -
Klar eller mattlackad trappa?
Golv -
Byggmax parkett klar- eller mattlackade?
Golv -
Mattlack eller klarlack på parkett
Golv