10 699 läst · 6 svar
11k läst
6 svar
Hur skarva liggande panel?
I en annan tråd visar jag hur den stående panelen på gavelsnibben bytts av en belåten amatör.
Nu har det blivit dags för panelen på huseta ena långsida. Den spikades upp 1962 och har nog gjort sitt. Jag tänker inte tilläggsisolera, utan avser att endast byta virket till samma typ.
Väggen är 11 m lång och virket måste skarvas. Bilden visar hur Skånska Cementgjuteriet utförde detta moment, och det vill jag undvika. Regeln bakom skarvarna är 45 mm och det torde vara omöjligt att undvina sprickor i ändträt.
Och då frågar jag Er på forumet om vad Ni anser om följande.....
Skissen visar en skarv. Kapningen är noggrant utförd och på baksidan av panelbrädorna sammanbinder en kort plankbit. Cirka 30 cm lång och 15 mm tjock. Den får plats genom att masoniten bakom skärs ut och lämnar ett hål för "biten". Metoden har flera fördelar - man undviker skruvning nära ändträd - mindre spill eftersom skarvning kan ske där det passar - flera skruvar.....
Sett från utsidan syns en tät skarv och kanske 8 lämpliga skruvar.
Vad anser nu Ni som sysslar med sånt här? Vädjar om Era synpunkter.
per
Nu har det blivit dags för panelen på huseta ena långsida. Den spikades upp 1962 och har nog gjort sitt. Jag tänker inte tilläggsisolera, utan avser att endast byta virket till samma typ.
Väggen är 11 m lång och virket måste skarvas. Bilden visar hur Skånska Cementgjuteriet utförde detta moment, och det vill jag undvika. Regeln bakom skarvarna är 45 mm och det torde vara omöjligt att undvina sprickor i ändträt.
Och då frågar jag Er på forumet om vad Ni anser om följande.....
Skissen visar en skarv. Kapningen är noggrant utförd och på baksidan av panelbrädorna sammanbinder en kort plankbit. Cirka 30 cm lång och 15 mm tjock. Den får plats genom att masoniten bakom skärs ut och lämnar ett hål för "biten". Metoden har flera fördelar - man undviker skruvning nära ändträd - mindre spill eftersom skarvning kan ske där det passar - flera skruvar.....
Sett från utsidan syns en tät skarv och kanske 8 lämpliga skruvar.
Vad anser nu Ni som sysslar med sånt här? Vädjar om Era synpunkter.
per
Är det inte enklare att klappa på en 4-tums bräda på de befintliga reglarna så får du ju mer marginal att skruva en bit från änden, du får en bra luftspalt och du slipper göra hål i masoniten som du beskrev? Lite mer jobb kring fönster o dylikt blir det men det känns det som att det kan vara värt.
Jag tar över efter mlkjhr...
Var tror du om att göra en "ansiktslyftning" på kåken???
| |-------------------| | |--------------------| | |---------------------| |
| |-------------------| | |--------------------| | |---------------------| |
| |-------------------| | |--------------------| | |---------------------| |
| |-------------------| | |--------------------| | |---------------------| |
| |-------------------| | |--------------------| | |---------------------| |
(Schematisk skiss...)
Knutbrädor längst ut. Gör två lodräta rader med valfri typ av panel så att du får tre "fack" som är lika långa. På detta sätt slipper du ha några skarvar.
Var tror du om att göra en "ansiktslyftning" på kåken???
| |-------------------| | |--------------------| | |---------------------| |
| |-------------------| | |--------------------| | |---------------------| |
| |-------------------| | |--------------------| | |---------------------| |
| |-------------------| | |--------------------| | |---------------------| |
| |-------------------| | |--------------------| | |---------------------| |
(Schematisk skiss...)
Knutbrädor längst ut. Gör två lodräta rader med valfri typ av panel så att du får tre "fack" som är lika långa. På detta sätt slipper du ha några skarvar.
Tack för svar
Inlägg 2 - jag har funderat på samma sak, att åstadkomma en större skruvyta. Dock inte genom att lägga en 21 mm bräda utanpå regeln utan genom att bredda regeln. Men då måste jag ta bort all masonit. Jag vill inte flytta ut väggen 21 mm eftersom det upptill sitter en dropplåt och eftersom jag i så fall måste tillverka nya smygar kring fönstren.
Inlägg 3 - Att borra är alltid bra och virket spricker inte förrän skruvens koniska huvud tränger in, om man har otur.
Inlägg 4 - jag har alltid använt genomsynlig lasyr, Nordsjö 509 blandad med lika del ofärgad. Kanske skulle jag enbart behöva lasera om väggen varpå den står sig ytterligare några år.
Inlägg 5 - i mitt fall passar inte Ditt förslag eftersom jag gärna vill behålla husets ursprungliga utseende med liggande fjällpanel längs hela gatusidan.
Hoppas att det kommer fler synpunkter!
per
Inlägg 2 - jag har funderat på samma sak, att åstadkomma en större skruvyta. Dock inte genom att lägga en 21 mm bräda utanpå regeln utan genom att bredda regeln. Men då måste jag ta bort all masonit. Jag vill inte flytta ut väggen 21 mm eftersom det upptill sitter en dropplåt och eftersom jag i så fall måste tillverka nya smygar kring fönstren.
Inlägg 3 - Att borra är alltid bra och virket spricker inte förrän skruvens koniska huvud tränger in, om man har otur.
Inlägg 4 - jag har alltid använt genomsynlig lasyr, Nordsjö 509 blandad med lika del ofärgad. Kanske skulle jag enbart behöva lasera om väggen varpå den står sig ytterligare några år.
Inlägg 5 - i mitt fall passar inte Ditt förslag eftersom jag gärna vill behålla husets ursprungliga utseende med liggande fjällpanel längs hela gatusidan.
Hoppas att det kommer fler synpunkter!
per
Investera i en fräs och fingerskarva! Betalar sej snabbt och blir näst intill osynligt efter slutbehandling!
Johan
Johan