T&H skrev:
Men hur kommer järnrören till elementen att må med tiden, för där är det ju koppar ut från Eco-elen ----> järnrör till elementen --->cirkulation tillbaka in i elpannan där det är koppar? Eller blir det skillnad om vattnet är uppärmt? Antar att det har att gör med att man får en spontan anod och en katod på fel ställen.
Järnet rostar tills det är slut på syre i vattnet. Sedan är vattnet "dött" och systemet mår gott till nästa gång man fyller på vatten och det kommer in syre igen. Det är därför man ska undvika att byta vatten i elementen.

mulpac skrev:
Järnet rostar tills det är slut på syre i vattnet. Sedan är vattnet "dött" och systemet mår gott till nästa gång man fyller på vatten och det kommer in syre igen. Det är därför man ska undvika att byta vatten i elementen.
Aha, det är så det fungerar.

Nu är det klart. Känner mig lite mallig att jag vågade mig på dettta för mig nya.
:)
Kopplade även dit en extra utgrening avsedd för min backup-toa. Det blir ju i så fall kopparrör där, men det var väl ok så länge det kom efter järnröret. Kändes lite småkul att använda lin till gängtätning, typ: 1800-talet var över för länge sedan men still going strong

• nykoppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.