PrinsValium skrev:
Jag slarvar alldeles för mycket med ögonskydd. ...
Jag har faktiskt nån sorts skada (tror jag) på vänster öga som jag inte vet när och hur den uppstått. Som ett litet korvigt dammkorn på linsen typ. Jag lägger oftast inte märke till det förutom när jag blir trött. då kan det vara väldigt irriterande. Har ingen aning om det är nåt skräp som flugit in såpass hårt att det repat eller om det är något som legat och gnagt eller om det är något helt annat som hänt men det får en ju att tänka till lite mer iaf.
 
PrinsValium skrev:
Jag har faktiskt nån sorts skada (tror jag) på vänster öga som jag inte vet när och hur den uppstått. Som ett litet korvigt dammkorn på linsen typ. Jag lägger oftast inte märke till det förutom när jag blir trött. då kan det vara väldigt irriterande. Har ingen aning om det är nåt skräp som flugit in såpass hårt att det repat eller om det är något som legat och gnagt eller om det är något helt annat som hänt men det får en ju att tänka till lite mer iaf.
Jag hade något liknande i ögat som jag fick efter att ha slipat puts. Blev så irriterad till slut att jag gick till en ögonläkare som "skrapade" rent. Var väl inte skönt direkt men det tog bara någon minut och sedan var problemet borta.
 
Jo, ett par olyckar har man väl varit inblandad i, men inget allvarligt. Men det är onekligen vinkelslipen som ligger i täten. JAg skulle nog precis som daniel klassificera vinkelslipen som ett av de farligaste verktygen.

Bägge mina olyckor inträffade givetvis när jag var lite små-irriterad och hade väldigt bråttom, inget bra utgångsläge när man ska jobba med vinkelslipen. Och de här olyckorna är 100% ren dumdristighet.

#1 Jag skulle kapa av en metallbit på en kylanordning för flytande kväve till datorn, var stressad då resultaten skulle lämnas in endast ett par timmar senare. Kapningen går bra, men bråttom bråttom slänger jag i princip bara ifrån mig vinkelslipen, men slänger den på något knepigt vis via benet, innan den stannat. Det fräser till genom jeansen och luktar bränt kött. Ett 5 cm långt jack i låret som är alldeles svett och brännt. Gillar inte lukten av brännt kött när det kommer från en själv..... blev ett trevligt ärr också. Dumt, onödigt och korkat....

#2 Gör rent ett gäng spacklar, ganska många, med en grovrengörare på vinkelslipen. Har återigen bråttom och efter ett tag går det fort som tusan, så fort att jag inte riktigt har koll på var jag har handen som håller i spackeln (att bara hålla i spackeln med handen och köra rent med vinkelslipen i den andra känns dumdristigt bara det....) vilket resulterar i att jag i en lite hastig rörelse kör grovrengöraren rakt i tummen med ett ganska stort (men snyggt) urtag i tummen som resultat. En rund fin urgröpning ungefär som om något tagit en tugga i tummen.... har dock växt ut och är knappt synbart idag, lite ärr undantaget.

Har dock aldrig gjort mig illa, eller varit med om kast när jag använt vinkelslipen under kontrollerade former, vilket jag alltid gör idag.

Får väl nästan ta med en till kanske, som är lite pinsam men varför inte :surprised:

#3 Höll på att spika golvet på loft i ett stall, 3-tums spik och det var ju en jävla massa. Tyvärr ägde jag då ingen spikpistol eller kompressor även om det hade varit läge att införskaffa en då. Det var ca 150 kvadrat att spika 28mm spontat på. I brist på nöje när jag spikat en hel del så tävlade jag väl lite med mig själv hur fort man kunde drämma fast en bräda och hur fort man kunde dra i spiken. Två slag per spik borde väl gå eller? Men en lite längre riktigt drivande hammare så gick det också efter lite övning (det gick ju ett par lådor spik så övning fick man ju...) Glad i hågen bankar jag på och tar ju in ganska rejält när jag slår. Kommer till en bräda som skall sitta mot ett stödben till takstolarna, lite tajt men det går säkert bra att drämma på som vanligt tänker man .... jodå, slaget sitter som en smäck på vänstra långfingrets yttersta led. Ser nästan lite skrämmande ut med blod och lite köttstänk i en cirkel på ett par decimeter runt fingret. Att benet i fingret höll är nästan mer än jag kan förstå. Det är väl läkt någorlunda, leden är lite stel med ett ganska fult ärr mitt på leden, men fingret fungerar iaf :) Summa sumarum? Det måste inte ha en sladd eller vara vasst och taggigt för att man ska kunna göra illa sig en hel del....
 
Redigerat:
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
PrinsValium skrev:
Jag slarvar alldeles för mycket med ögonskydd. Hörselskydd är det inte lika illa med, dom sitter liksom inte lika mycket i vägen. Farliga maskiner har jag dock fått en sund dos respekt för efter ett par alldeles för nära träffar.
Kanske kan du få tag på bättre skyddsglasögon? När man väl hittar ett par sitt sitter riktigt bra så märker man inte att de är där tycker jag.
 
Pagno skrev:
kan skriva hela sidor om olyckstillbud, händer tyvärr alltför ofta inom branschen...
Gör gärna det, det är ju lite tanken med tråden - att om vi läser om andras klnatigheter och olyckstillbud så kanske vi kan lyckas undvika några av dem själva.
 
sandhall skrev:
Angående kast med kraftfulla borrmaskiner så har ju många proffsmaskiner säkerhetskoppling just för att undvika detta. Kan vara värt de extra pengarna kan jag tycka. Ponera att ni får ett rejält kast när ni står 4 meter upp på en stege. Orkar ni stå kvar då?
Exakt vad som hände mig, en nedväxlad Hitachi nätansluten borrmaskin med 500v som maxvarv, kan tugga på bra, knallade upp på en stege ca 4m upp och skulle borra hål på en H balk, halvvägs in med högerarmen ordentligt ansträngd genom borrningen, borren fastnade, borrmaskinen vred runt sig, bröt av två ben i handen mitt i handflatan, hade sinnesnärvaro att hålla mig kvar på H balken med vänsterarmen och långsamt ner med högerhanden obrukbar.

Visade sig att jag fick två spiralbrott på lång och ringfingrets ben inne i handflatan.

Gips i 3 veckor och detta hände på min första månad på jobbet, klart man blev stämplad som klen.
Bryta två ben genom att lattja med en borrmaskin.....
 
Ibland är jag glad att jag/vi inte har motorsåg, vinkelslip, cirkelsåg och andra potentiella "självmordsredskap"... själv har jag lyckats få till rejält blodflöde utan att ens blanda in något verktyg, klantig som man är :D
 
Har för vana att kräva hörselskydd/skyddsglasögon samt dammask på "småkillarna" som nyss gått ut bygg när de gör arbeten ihop med oss gamlingar...Kan fundera hur det står till där uppe med tanke på att jag varannan månad måste in till farbror doktorn för att plocka ut samt få salva och ögonen rensköljda, ty att riva skivor i tak av gips/spån ger ett rejält ras i skallen ibland...

Gammal är klok????:rolleyes:
som sagt det behövs inga morrande maskiner för att göra sig illa
det gör ont som fasiken med smuts i ögonen, tror ni gubben lär sig någon gång!
 
Kompisen har mekanisk verkstad!
Bytte en remskiva som satt fast, avdragaren(manuell) small sönder,slog rakt in i ögat,han blev hämtad av ambulans på sågen där han var..
Har ett öga kvar..
Klarade sig dock, men inte ögat..
26 år hmmm!
spelar för visso ingen roll om han varit äldre..
"byggare"
 
Drog på en bult med full kraft. Den billiga nyckeln slant och jag slog handleden i maskinen. Trodde det var en spricka, men det slutade värka efter någon månad. Numer drar jag alltid med kontroll och är mentalt förberedd på släpp.

Skottade pinnmo med sandaler på mig. Pinnmo är rätt träligt att skotta så därför har man bra schvung på skyffeln för att tränga in. Sista skyffeltaget för den dagen visade sig innehålla mest matjord och skyffeln fortsatte in i stortån. Sedan den dagen gör jag aldrig något sorts arbete i vanliga skor. Har många gånger tappat saker på tårna efter det och inte mer än ryckt på axlarna.

Knackar alltid fast spiken innan jag drämmer in den, så att jag först kan avlägsna handen. Alla har vi varit där och fattar varför. Svårt att lära oss har vi också och står där med våra blåa fingrar.

Står aldrig framför spiken jag slår i, utan på sidan. Har fått mittbena ett par gånger av rikoschetterande spikar.

Hanterar alltid tryckat virke med handskar. Den minsta sticka blir till envisa inflammerade sår.

Gjorde arbetsplikt på båtklubben och använde klubbens handcirkelsåg. Klingskyddet kärvade och gick inte igen varje gång utan manuell påverkan. Vi fick upp ett rätt bra tempo och efter varje kapning lät jag högerhanden med klingan hänga. Vid ett av tillfällena drömde jag när klingskyddet hade hängt sig och klingan tuggade i sig halva spikfickan.
Arbetar aldrig med maskiner som har defekta skyddsanordningar. Skrotar eller reparerar, annars kan man få ett minne för livet.

Har startad bränder med hjälp av vinkelslip. Ibland kan man inte göra så mycket åt sprutet eller omgivningen, men har släckare, vatten eller sand i beredskap så jag slipper springa runt som en yr höna när det väl börjar brinna. Kastar ett getöga över axeln då och då när jag slipar.
 
Detta (kopierat från denna tråd:http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/117922-beroende-av-festool-2.html) har jag också lyckats med:

[Diskussion om handskar eller ej när man jobbar]

"Jag brukar alltid köra utan handskar, med fingrarna på skruv/skruvskalle (dock på området närmaste skallen, utan gängor), och den enda gång jag har skadat mig var när jag satte upp OSB och använde tunna och smidiga montagehandskar för att slippa få spinkor i händerna. När jag som vanligt har skruven mellan tumme och pekfinger så fastnar fingertoppen på pekfingret på något konstigt sätt, förmodligen i ett hack eller liknande på skruvhuvudet, och eftersom jag inte hade en chans att hinna släppa avtryckaren så rullas det flexibla tyget i handsken runt skruven och sen kläms fingertoppen rejält. Sjukt störigt Har du aldrig det problemet med handskar?"

Låter kanske lite mesigt, men känseln i fingret var knappast på topp resten av dagen - vilket är rätt störigt när man skruvar.
 
Hej
Svetsade utan svetsglasögon förra helgen, riktiga män behöver inte skydd.
Lyckades dra på mig svetsblänk, dvs hål i hornhinnor. Känskan kan jämföras med att byta ut ögonen mot köttbullar samt hälla grus under ögonlocken. Jag skall tipsa CIA om att detta kan fungera för att få talibaner att erkänna vad som helst, otroligt obehagligt (det hjälper inte att blunda och svetsa enligt uppgift...)
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Ring skrev:
Hej
Svetsade utan svetsglasögon förra helgen, riktiga män behöver inte skydd.
Lyckades dra på mig svetsblänk, dvs hål i hornhinnor. Känskan kan jämföras med att byta ut ögonen mot köttbullar samt hälla grus under ögonlocken. Jag skall tipsa CIA om att detta kan fungera för att få talibaner att erkänna vad som helst, otroligt obehagligt (det hjälper inte att blunda och svetsa enligt uppgift...)
Svetsblänk är verkligen ultra-djävligt, kan hålla med om det, träffsäker beskrivning:) En gång o aldrig mer i min oerfarna ungdom.

Intressant läsning, har inte så mycket att bidra med egentligen vilket man väl får vara glad för, försöker alltid vara "förklok" och inbillar mig att det har räddat några situationer.

Ramlat/hasat ner från ett par meters höjd en gång, gammal trästege på målat golv som gled undan, topp-änden fastnade dock i nåt på väggen och jag tappade fotfästet och slog i smalbenen rejält i stegpinnarna, inga skador men sanslöst ont.

Det jag egentligen ville berätta är en annan grej som inte kan klassas som olycka men ändå kanske har med ämnet att göra är mina händer, har fått handexem som förmodligen beror på kontakt med oljor o sådant, översta skinnlagret på och mellan fingrarna flagnar och huden under spricker rejält djupt o blöder, speciellt om man gör nåt som gör att huden sträcks, t.ex griper tag i nåt eller på annat vis sträcker huden, vissa dagar gör det så ont att hela dagen blir pest, andra dagar kliar det så man blir vansinnig.
Har sprungit till vårdcentralen o hudläkarmottagning i ett o ett halvt år nu, efter sista besöket med nya krämer o.s.v verkar det gå mot bättring iaf. Så mitt råd är att skydda händerna när ni handskas med oljor, lösningsmedel, färg m.m. så att ni inte drabbas av samma eländiga skit.
Gör inte som målaren på gamla jobbet, ta en stor trasa med thinner och tvätta av armar o händer när arbetsdagen var slut:).
 
Which reminds me of...

Galvfrossa. Har undvikit det själv, men en kompis berättade. Det var inte trevligt alls. Skall man svetsa galvat så bör man nog använda någon sug. Har själv svetsat galv, men lyssnade på varningarna och höll andan. Det luktar verkligen pyton.

Hydraulolja och händer. Har fått veta att om man vidrör hydraulolja så ger blodprover utslag efter 10 sekunder.
 
Ring skrev:
Hej
Svetsade utan svetsglasögon förra helgen, riktiga män behöver inte skydd.
Lyckades dra på mig svetsblänk, dvs hål i hornhinnor. Känskan kan jämföras med att byta ut ögonen mot köttbullar samt hälla grus under ögonlocken. Jag skall tipsa CIA om att detta kan fungera för att få talibaner att erkänna vad som helst, otroligt obehagligt (det hjälper inte att blunda och svetsa enligt uppgift...)

Blunda och svetsa skyddar ögonen, ögonlocket är tätare än svetsglaset. Det det däremot inte skyddar mot är UV-strålningen. Inte lika intensiv vid pinnsvetsning på grund av att beläggningen på elektroden skärmar av en del, dock värre vid MAG-svetsning.

Men jag håller med, svetsblänk är bland det jävligaste man kan dra på sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.