Ska köra upp roth multipex genom golvet upp till en handukstork med hjälp av deras multigenomföring men vad ska jag sätta för avslutning på slangen för att koppla på kopparrör upp till handukstorken?

Är det enda jag behöver en Roth väggbricka 15 mm x R20 med väggkåpa?

Nu är inte jag VVS are...men

Fungerar inte en vanlig rak klämringskoppling som övergång från PEX till CU.

Vad är det för dimensioner på rören du ska ansluta? Är det samma dimension underlättar det ju lite.

Sök i RSK databasen på detta nummer 1946748

Rör genom golven är inte att föredra i badrum...tänk på det.

glöm inte stödhylsan på pex - det funkar med 12mm Cu´s stödhylsa om det inte finns för 15mm pex

Jo det funkar säkert med en vanlig klämringskoppling men det är ju inte speciellt snygg att ha ett pex rör stickande upp med en klämringskoppling på...

Vet att man ska undvika rör i golvet men jag är tvingad efterson handukstorken sitter mot en ytterväg där jag inte kan dra nya pexrör.

He he...skall du köra med multigenomföringen i golvet?? =)...kan du inte ta bild på det och visa upp hur du skall fästa genomföringen.

Jag tror att du kan skita i att köra med multigenomföringen om jag skall vara helt ärlig eftersom enda anledningen till att använda det är för att få ut en bra vinkel från vägg och rätt cc avstånd med hjälp av en monteringsskena eller om man nu bankar ihop 2st i varandra för att få cc 40. Om du nu skall ha det till handdukstorken och måste gå genom golvet så räcker det nog med ett rörböjstöd och sedan rätt upp ur golvet http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/rorkoppling_etc/pex/mont_tillb.html (om du drar vattnet i bjälklaget).
Om du drar vattnet från våningen under och så rätt genom golvet så hade jag valt att ta övergången mellan koppar och pex där, om det går och ser bra ut, annars så får du nog stå ut med att ha ett pex rör som sticker ut. Det du kan fundera då på, är om man kan använda samma väggfästen som man har till tex tvättställsblandaren och fästa den på golvet samt komplettera med packningssats för pex rör samt en rak koppling (allt finns på den här sidan
(http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/rorkoppling_etc/vaggkopplingssstem/mora_upl.html) för vidare rördragning till torken. Men som sagt jag vet inte om det funkar... du får nog höra med en röris eller nått för att vara på den säkra sidan

(Det finns ju FMM oxå om inte mora passar dig i smaken ;-))

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.