17 208 läst · 62 svar
17k läst
62 svar
Värmepump på sommaren
golv värmesystem ställer till det ännu mer för en värmepump (& sin ekonomi)
då dessa stänger av slingan helt i kombination med att betongen gör systemet trögt.
genom att betongen är trög så är det mycket stor fördel att ha vatten cirkulerande hela tiden ( annars vill värmepumpen då o då spetsa med elpatronen för att hinna med at värma up betongen)
då dessa stänger av slingan helt i kombination med att betongen gör systemet trögt.
genom att betongen är trög så är det mycket stor fördel att ha vatten cirkulerande hela tiden ( annars vill värmepumpen då o då spetsa med elpatronen för att hinna med at värma up betongen)
Det bör gå att justera in så det blir bätter (den pumpen kan jag hyfsat bra)fsn skrev:Kan det mycket väl göra om man inte har en aning om vad man håller på med. Termostatstyr man får man antagligen ett trevligt inneklimat men VP kan mycket väl gå med tokkorta cykler och flera grader för hög framledningstemp. Vad är det för skillnad mellan strypning och fast injustering? Känns som samma sak.
Under senvintern så trimmade jag in flödet på varje golvvärme slinga samtidigt som jag trixade fram lämpliga framledningstemperaturer vid olika utetemperaturer (styr endast med utegivare). Rumstermostaterna hade jag vid intrimmningen alltid öppna. Efter intrimmning så ställde jag termostaterna på en eller ett par grader över önskat intrimmat värde (tror att det var en rek. från bla. CarMan) för att ändå få en reglering om det tex är mycket folk i ett rum eller sol genom stora fönster. Efter intrimmningen så fick jag längre cykeltider.
Nu på sommarn så har jag samma problem med många starter och korta gångtider. Antar att det inte är mycket att göra åt det. Jag har starttemp 37grader och stopp på 50grader på varmvattnet på sommarn. I vintras har jag för mig att jag körde 37-47. Är det helt åt skogen???
En Nibe 1225-6
fsn skrev:Och hur många av alla VP-ägare vet det tror du? En försvinnande liten del gissar jag på.Fördelningen på öppna termostater:
36,4% öppna 100%
36,4% öppna 98%
27,2% öppna 93%
Jag skulle med lätthet kunna höja framledningstemperaturen 5 eller 10 grader, få betydligt sämre ekonomi med exakt samma inneklimat. Så tror jag att dom flesta kör.
Problemet är väll att instalatören inte kan deta så bra & då inte informerar om det. I kombination med att dom ska leverera att system som ska fungera problemfritt. (det är enkelt att få systmet att fungera problemfritt, bara ställa pumpen på standardvärdena för din stad & låta termostatarna styra.)
På så vis får du varmt, men sen så kanske det blir dyrare än vad det behöver vara & upmpen kanske går sönder 5-10 år för tidigt (det bryr sig inte instalatöran sig om)
Där har jag nog inga problem. Har ingen tröghet då slingorna ligger flytande över betongen. Har inte haft en minut elpatron ännu (förutom vid forcerad varmvattenprod.).CarMan skrev:golv värmesystem ställer till det ännu mer för en värmepump (& sin ekonomi)
då dessa stänger av slingan helt i kombination med att betongen gör systemet trögt.
genom att betongen är trög så är det mycket stor fördel att ha vatten cirkulerande hela tiden ( annars vill värmepumpen då o då spetsa med elpatronen för att hinna med at värma up betongen)
Skulle inte ha varit lika lätt att balancera flödet i dom olika slingorna med trögheten i betongplattan.
CarMan skrev:
Har du några tips på hur jag skall få ner antalet starter på sommarn? Och kanske några bra värden för värmeprod också. Kör kurva 5 -1.
Finns nåt bra sätt att docka på en större tank för varmvattnet? Vill inte ha nåt elpatronvärmt utan nån tank som ger mig lite mer varmvatten. Jag lider inte av för lite varmvatten idag utan syftet skulle endast vara att få ner antalet starter.
Om vi återgår till grundfrågan i tråden. Kör pumpen enbart för att producera varmvatten över sommaren och stänger av värmedelen när utomhustempen är lämplig. Här nere i södra Sverige brukar det bli i månadsskiftet maj/juni och sedan på igen någon gång i september. Rör inga cirkulationspumpar utan de får snurra.
Men jag har haft funderingar att låta den stå på Auto även på sommaren då det ändå innebär minimal gångtid för uppvärmning och då endast om tempen sjunker nattetid. Skulle tro att skillnad mellan enbart varmvatten och alltid köra i Auto-läge är försumbar.
Men jag har haft funderingar att låta den stå på Auto även på sommaren då det ändå innebär minimal gångtid för uppvärmning och då endast om tempen sjunker nattetid. Skulle tro att skillnad mellan enbart varmvatten och alltid köra i Auto-läge är försumbar.
Jag låter min stå på som vanligt (IVT) men jag har gränsen för värmesystemet satt till 16 graders utetemp (lägsta som går att sätta) och fördröjning 12 timmar. Det innebär att värmesystemet i praktiken aldrig är på så länge det är över 16 grader på dagarna, vilket det ju är nästan hela sommaren.
Varmvattnet värms av pumpen som vanligt, det sparar in några hundra kWh i månaden jämfört med att bara köra elpatronen. Jag oroar mig inte för att pumpen slits, jag förutsätter att den byggd för det och frågan är om det är så mycket bättre att låta den stå avstängd hela sommaren.
Varmvattnet värms av pumpen som vanligt, det sparar in några hundra kWh i månaden jämfört med att bara köra elpatronen. Jag oroar mig inte för att pumpen slits, jag förutsätter att den byggd för det och frågan är om det är så mycket bättre att låta den stå avstängd hela sommaren.
Anders S. Stängs inte cirkulationspumpemn till värmebärarkretsen av när du stänger av värmen? Pump på eller ej. Om cirkulationspumparna går konstant förbrukar de väl ca 2kWh dygn? 40+70 W *24h = 2,64 kWh. Detta stämmer väl inte, låter högt. Om det stämmer skulle man kunna stänga av och använda el till varmvattnet om man har väldigt liten förbrukning under en period. Jag misstänker att cirkulationspumparna endast är igång "vid behov". Hur ofta kan detta vara i så fall? Normal elförbrukning för cirkulationspumparna?
CP (circulationspump) för brine (berget) går bara när pumpen/kompressorn går.
CP för värme/varmvatten går när den värmer något. Typ. på vintern alltid och på sommaren när den värmer varmvattnet.
Så är det på min Nibe.
Jag vet att det är rätt så vanligt att installera en extra CP för IVT-pump. Då blir det en till, som går på vintern.
Strömförbrukningen varierar beroende på hastighet (kör min på lägsta, förutom Brine-CP som går på högsta. Kan dra 170 W). Tyvärr har jag inte strömförbrukarmätare inkopplad ännu, då hade jag enkelt kunnat se förbrukningarna.
CP för värme/varmvatten går när den värmer något. Typ. på vintern alltid och på sommaren när den värmer varmvattnet.
Så är det på min Nibe.
Jag vet att det är rätt så vanligt att installera en extra CP för IVT-pump. Då blir det en till, som går på vintern.
Strömförbrukningen varierar beroende på hastighet (kör min på lägsta, förutom Brine-CP som går på högsta. Kan dra 170 W). Tyvärr har jag inte strömförbrukarmätare inkopplad ännu, då hade jag enkelt kunnat se förbrukningarna.
rätta mig om jag har fel, men exakt hur mpnga watt pumpen drar berorväll på hur hårt pumpen får jobba i just det radiatorsystem den siter ti (varierar alltså från hus till hus, även om man kör på samma hastighet)
men det är nog ett bra riktvärde & kan väll inte skilja allt för mycke.
det är ju samma cirkulationspump som andvänds vid varmvatten värmning, så det är ingen fara för cirkulationspumpen att stänga av husvärmen, den kommer ju att gå några gånger/ dygn ändå vid varmvaten värmning.
men växelventilen kommer då inte att växla o dne kan då kärvaihop om manhar otur, så det kan vara att föredra att inte röra nått (desutom mycket bekvämt)
men det är nog ett bra riktvärde & kan väll inte skilja allt för mycke.
det är ju samma cirkulationspump som andvänds vid varmvatten värmning, så det är ingen fara för cirkulationspumpen att stänga av husvärmen, den kommer ju att gå några gånger/ dygn ändå vid varmvaten värmning.
men växelventilen kommer då inte att växla o dne kan då kärvaihop om manhar otur, så det kan vara att föredra att inte röra nått (desutom mycket bekvämt)
CarMan skrev:rätta mig om jag har fel, men exakt hur mpnga watt pumpen drar berorväll på hur hårt pumpen får jobba i just det radiatorsystem den siter ti (varierar alltså från hus till hus, även om man kör på samma hastighet)
men det är nog ett bra riktvärde & kan väll inte skilja allt för mycke.
det är ju samma cirkulationspump som andvänds vid varmvatten värmning, så det är ingen fara för cirkulationspumpen att stänga av husvärmen, den kommer ju att gå några gånger/ dygn ändå vid varmvaten värmning.
men växelventilen kommer då inte att växla o dne kan då kärvaihop om manhar otur, så det kan vara att föredra att inte röra nått (desutom mycket bekvämt)
Helt sant men 54W eller 66W spelar mindre roll. På lägsta hastigheten som en normalförbjuden glödlampa ungefär. Kanske läge att kicka igång cirkulationen i golvvärmen nån dag i månaden för att motionera växelventilen.
Jag tror att min växlar ändå. Upptäckte det för några veckor sedan och blev fundersam. Det finns kanske en anledning till att den gör det. ...blev dock lite osäker nu... Jag kanske borde kolla upp det!CarMan skrev:
Jag har en Thermia Villa från 2001 och när jag kör enbart varmvatten så tror jag att cirkulationspumpen fortfarande snurrar, men har faktiskt inte kollat. Men säg 2kWh(dygn) blir inte mera än 50:-/månaden och det är max 3 månader man kan stänga av värmen i vårt hus, ett tidigt 60-talarestorkarp skrev:Anders S. Stängs inte cirkulationspumpemn till värmebärarkretsen av när du stänger av värmen? Pump på eller ej. Om cirkulationspumparna går konstant förbrukar de väl ca 2kWh dygn? 40+70 W *24h = 2,64 kWh. Detta stämmer väl inte, låter högt. Om det stämmer skulle man kunna stänga av och använda el till varmvattnet om man har väldigt liten förbrukning under en period. Jag misstänker att cirkulationspumparna endast är igång "vid behov". Hur ofta kan detta vara i så fall? Normal elförbrukning för cirkulationspumparna?
När jag läst inläggen så har jag kommit fram till att i fortsättningen köra Autoläge året runt.