Hittade ingen direkt passande del av forumet för detta så jag lägger det här istället.
Vad har ni för erfarenheter vad gäller orkidéer?
Har en riktigt fin orkidé (hittar tyvärr inte namnet på den) som växer ur sin kruka. Rötter går åt alla tänkbara håll och har spräckt den innerkrukan den sitter i nu så det behöver göras något.
Den blommar för fullt, men enligt vad jag hört ska det vara bättre att chansa att plantera om den medans den fortfarande blommar och mår bra än att låta den vissna då risken tydligen ska vara större att den dör då. Vad har ni för åsikter om det?
Likaså, flera av de långa rötter som finns där idag är ganska vissna men verkar fortfarande leva. ska något av det klippas bort vid omplantering?
Ska alla rötter ner under jorden (har köpt speciell orkidéjord) eller trivs de bättre att växa med några rötter ovanpå då de alltid börjar växa så förr eller senare ändå?

För övrigt, eftersom man tydligen inte ska plantera om en orkidé för ofta, hur mycket tycker ni att man ska öka diametern på krukan per gång? (Den har idag bara en 11 cm kruka)

Tacksam för alla råd man kan få.

Vi planterade om 4 orkidéer för ett tag sedan och gick ganska hårdhänt fram med dem, så pass vi var fundersamma om de skulle överleva. Vi hade fått rådet att plantera dem i vitmossa vilket vi gjorde. Resultatet är över förväntan, alla har klarat sig mycket bra och en har redan börjat blomma på nytt. Min rekommendation är alltså att använda vitmossa efter "slakten".

Vitmossa? Bara ett förtydligande då, den riktiga vitmossan eller renlaven som många av oss värmlänningar felaktigt kallar vitmossa?

Ska fråga hustrun, själv är jag inte expert på området, men jag vet att det finns att köpa på Blomsterlandet i Karlstad, återkommer....

"Vitmossan" som säljs i handeln verkar vara renlav. :)

Edit: I alla fall den som man stoppar i sina adventsljusstakar. Handlare som har bra utbud för orkidéer har kanske riktig vitmossa att sälja.

Redigerat:
Har kollat med experten, det är riktig vitmossa som gäller, inte renlav, egenhändigt plockad i Nusnäs. Vi har glaskrukor till våra orkidéer, ca 15 cm i diameter, nästa helt fyllda med vitmossa och på toppen orkidé-kompost. Blommorna vattnas normalt genom att sänka ner dem i vattenbad, men nu under "konvalesensen" får de vatten på vanligt sätt för att mossan inte skall bli helt genomdränkt. Hoppas att du har någon användning av vår erfarenhet.

Jag skulle väntat med omplantering till efter blomningen. Risken finns annars att den släpper alla blommor. Orkidéer trivs i små krukor och de behöver inte omplanteras varje år. Jag brukar återanvända samma kruka (rengjord) när jag omplanterar. Skär bort lite rötter för att den ska få plats.

Här finns en bra beskrivning med bilder på hur man omplanterar:
http://www.orchidehuset.se/Arkiv/Omplantering.htm

Orkidéhuset avråder från glaskrukor. Glaskrukorna har i allmänhet ett väldigt litet hål så man får verkligen se till att vicka på krukan efter vattning så att det inte blir kvar för mycket vatten. Det finns också en risk att rötterna bränner sig, så man får vara observant på att orkidén inte får direkt sol på sig om man har den i glaskruka.

Plastkruka är bättre. Om man vill öka ventilationen i krukan kan man bränna upp hål i krukans sidor också (vilket kan behövas för speciellt känsliga orkidéer) Enda nackdelen är att krukorna är så lätta så att orkidén lätt välter. Brudorkidéer tar till sig solljus via rötterna också så därför har man dom helst inte i ytterkrukor (vilket skulle kunna förhindra att dom välter)

Tack för alla tips!
Just nu blommar den för fullt så det kanske är bättre att jag väntar då...

Bjurran skrev:
Tack för alla tips!
Just nu blommar den för fullt så det kanske är bättre att jag väntar då...
Ja :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.