Y
När jag tidigare har presenterat drömmen att göra ett källarrum för hemmabio så har ni avrått dessa funderingar, men jag fick aldrig kläm på varför. Så fick jag höra att grannen hade grävt ut under sitt hus som förvisso är av betydligt äldre och stabilare sort men ändå.

Det är ju lite retsamt när jag redan har ett 2meter högt tomrum under huset, gräver jag ut 50cm till så kunde jag väl nästan pusslat ihop ett rum? Faller huset verkligen ihop bara för det? :)

kallaren-mar-inte-bra141.jpg

• javillhakallare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjuter du bara något som väggarna kan stå på som ligger en bit under utgrävningen så är det väl inga problem. Du får nog gräva och gjuta och mura i etapper under dina befintliga väggar. För att lite mer detaljerat få reda på hur du ska göra får du nog ta ett snack med någon som är lite kunnig.

B
har en känsla av rummet blir lågt i tak med golvet och taket

Allt går att lösa, det är bara lite olika lång väg dit. Själv saknar jag en stor källare i mitt hus så jag är nog bara avundsjuk.

Nog går det att lösa, det jag spontant tänker på är att du kommer att få arbeta en hel del med ljuddämpning/resonansåtgärder för att kunna spela högt därinne. Dessutom är ett långsmalt rum inte optimalt för hemmabio, snarare ett lite bredare än vad det är långt. Men vem vill inte ha ett riktigt dedikerat hemmabiorum.

Y
norrbottenstorpet skrev:
Dessutom är ett långsmalt rum inte optimalt för hemmabio, snarare ett lite bredare än vad det är långt.
Man kan väl sitta vänd mot en långsida :)

Ja eller så får jag ha den däruppe på andra våningen iaf, men jäkla trappan är så himla dumt placerad... stön..

byggare henke skrev:
har en känsla av rummet blir lågt i tak med golvet och taket
Tja, som sagt så får man ju gräva sig ner en bit. :)

B
hur nytt är huset??
tänkte om du träffar på isoleringen.
sen är nog inte inne miljön där så bra.
tycker du ska fixa lite ventiler där nere.
ser inga

Redigerat av moderator:
Y
1981, och jodå det är allt ventilationer lite överallt fast de kanske inte syns på bilden bara.vissa kanske fått sig en smäll så öppningarna inte är riktigt som de ska iofs men finns gör det iaf.. :)

En bit hemifrån såg jag i våras ett äldre hus där de hade tagit hål tvärs igenom källaren och stuckit in en maffig HEA-balk. Undrade vad de skulle göra. Nu har jag sett att de har rivit en bit av källaren där balken sitter, murat upp nya murar och gjutit ny platta, och de verkar flytta sig bit för bit. Det ser alltså ut som att de håller på att byta ut hela källaren i etapper.

Så visst, allting går, men skulle man göra det själv? Inte jag, tror jag, och på det här stället ser det också ut att vara proffs i farten.
Så tänker jag när jag ser ditt projekt också - visst går det men är det ett GDS-jobb? För vissa kanske...

Du måste ju förlänga grundmurarna nedåt, gräva och gjuta och mura i etapper som Gnilrub säger. Hur mycket i taget du kan ta och hur det ska gå till måste du nog ta in expertrådgivning om... Sen när det är klart (eller nästan, kanske praktiskt att ha en bit öppen för att kärra ut skrotet) gräva ut bottnen. Eventuellt finns det VA som måste flyttas eller grävas ned djupare. Sen lägga makadam, isolera, dra värme och gjuta. Den utvändiga dräneringen måste förmodligen läggas om, djupare ned, och då är det lika bra att passa på att isolera utvändigt också. Sen är det bara inredningen kvar! (Jaja, och lite el och sånt då.)
Om man jämför med vanliga "källarprojekt" (har inte gjort något sånt själv, men många som har gjort det verkar tycka att det är det drygaste de har gjort) så låter det här som ett sånt gånger två med tanke på grundmurarna. Men visst går det, det är bara en väldig massa jobb (varav somt inte helt trivialt) och knappast billigt heller.

Inte för att vara negativ, bara realistisk. Men visst vore det ballt om du gick iland med det.

Mycket arbete. Dessutom viktigt att göra rätt och inte minst ta hänsyn till markförhållanderna. Är marken stabil och står kvar när man gräver, eller kommer det att rasa? En länk, till en som orkat göra det du tänker: http://www.james-lotta.se/utgravn_kallare.htm
Lycka till!

Vad säger kommunen stadsplan? Får du bygglov för källare? Dyrt att återställa efteråt.

Y
um, måste man ha bygglov för det alltså.. inte bra, hehe

Tror inte det behövs bygglov för detta. Du har ju redan källare och gräver du djupare tappar ingen utsikten för det.

Det blir ett dyrt svartbygge. Det finns ingen källare nu och då ändrar du byggnaden avsevärt. Kan dssutom vara så att kommunens avlopp inte ligger tillräckligt djupt för att kunna ansluta golvbrunnar från den nya källaren.

2 m i takhöjd? Jag har 1,95. Tog för givet att det var en källare. Ser mer ut som det åtminstone.

Y
um, nu har jag förvisso egen brunn såsett.
Men ja, jo, klart man skulle prövat ansöka först om det krävs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.