2 400 läst · 13 svar
2k läst
13 svar
Lite för fort
Tjena!
Igår var jag och min sambo och pratade med en försäljare från smålandsvillan om att bygga hus. Vad vi kom dit för att prata om och få lite kalkyler om var priset på vad huset med utrustning m.m skulle kosta. Nu är vi ju ganska säkra på att bygga med smålandsvillan men man vill ju kolla alternativ m.m.
Nu till problemet, jag gillar ju inte direkt när det går för fort med stora projekt m.m men nu gjorde det väl till viss del så. Vi skrev ett entreprenad kontrakt i all hast pga lite "oklar" fakta.
Hur bindande är ett sådant här kontrakt och vad innebär det egentligen? kan man bryta det? Vad händer om man bryter det och vad händer om det rinner ut i "sanden"??
Jag vill ju inte direkt binda mig innan jag har kollat med fler hus företag men jag är rädd att jag gjorde det eller vad säger ni???
Kom gärna med hur mycket info som helst!!!!!!
Ber om mycket hjälp här för det känns som något som jag inte har 100% koll på nu
MVH
Putty
Igår var jag och min sambo och pratade med en försäljare från smålandsvillan om att bygga hus. Vad vi kom dit för att prata om och få lite kalkyler om var priset på vad huset med utrustning m.m skulle kosta. Nu är vi ju ganska säkra på att bygga med smålandsvillan men man vill ju kolla alternativ m.m.
Nu till problemet, jag gillar ju inte direkt när det går för fort med stora projekt m.m men nu gjorde det väl till viss del så. Vi skrev ett entreprenad kontrakt i all hast pga lite "oklar" fakta.
Hur bindande är ett sådant här kontrakt och vad innebär det egentligen? kan man bryta det? Vad händer om man bryter det och vad händer om det rinner ut i "sanden"??
Jag vill ju inte direkt binda mig innan jag har kollat med fler hus företag men jag är rädd att jag gjorde det eller vad säger ni???
Kom gärna med hur mycket info som helst!!!!!!
Ber om mycket hjälp här för det känns som något som jag inte har 100% koll på nu
MVH
Putty
Vad står det i detta entrepenadkontrakt då? Och varför skriver man ett kontrakt p.g.a. oklara fakta?
Jag vill inte skrämma dig i onödan, men din underskrift på fel ställe kan kosta dig hundratusentals kronor. Du får bli MYCKET bättre på att ta alla papper med dig hem, läsa igenom dem, fråga om allt du inte förstår, och sedan skriva under dem.
Jag vill inte skrämma dig i onödan, men din underskrift på fel ställe kan kosta dig hundratusentals kronor. Du får bli MYCKET bättre på att ta alla papper med dig hem, läsa igenom dem, fråga om allt du inte förstår, och sedan skriva under dem.
Medlem
· Västra Götaland
· 9 inlägg
Innan man skriver på ett kontrakt om att köpa hus måste man ju ha ett lånelöfte från banken. Även om inte ni tänkte på det, så ligger det väl minst sagt i säljarens intresse att ni har ett lånelöfte.
Har du satt din signatur på pränt tror jag du har ett par alternativ:
1) Kontakta säljaren, säg som det är och be att han/hon river kontraktet
2) Om inte säljaren vill backa, kontakta husföretagets VD och be att han/hon kontaktar säljaren för att riva kontraktet
3) Kontakta Allmänna Reklamationsnämnden, och förklara att ni har blivit "hetsade" att skriva på ett kontrakt utan att ha klart något lånelöfte. Kanske står de på er sida, och Smålandsvillan som är ett seriöst företag lär följa ARN:s utslag.
4) Ring Aftonbladet och be dem skriva ett reportage om Smålandsvillan som hetsar sina kunder att skriva under kontrakt. Sådan publicitet lär de sky som pesten.
5) Om inget annat hjälper, ring Plus och be Sverker att ta tag i ärendet!
Hoppas det går bra för dig. Du är inte den första att bli hetsad att skriva under ett kontrakt, och inte den sista heller. Ytterst handlar det om att en del människor har en fantastisk övertalningsförmåga och den är inte alltid så lätt att värja sig mot.
Och för övrigt: Om det nu ändå blir så att ni "åker dit" och måste bygga huset, gör i så fall det bästa möjliga av situationen. På sikt brukar det vara en bra affär att bygga hus, så på något sätt ordnar det sig i alla fall.
Lycka till!
Har du satt din signatur på pränt tror jag du har ett par alternativ:
1) Kontakta säljaren, säg som det är och be att han/hon river kontraktet
2) Om inte säljaren vill backa, kontakta husföretagets VD och be att han/hon kontaktar säljaren för att riva kontraktet
3) Kontakta Allmänna Reklamationsnämnden, och förklara att ni har blivit "hetsade" att skriva på ett kontrakt utan att ha klart något lånelöfte. Kanske står de på er sida, och Smålandsvillan som är ett seriöst företag lär följa ARN:s utslag.
4) Ring Aftonbladet och be dem skriva ett reportage om Smålandsvillan som hetsar sina kunder att skriva under kontrakt. Sådan publicitet lär de sky som pesten.
5) Om inget annat hjälper, ring Plus och be Sverker att ta tag i ärendet!
Hoppas det går bra för dig. Du är inte den första att bli hetsad att skriva under ett kontrakt, och inte den sista heller. Ytterst handlar det om att en del människor har en fantastisk övertalningsförmåga och den är inte alltid så lätt att värja sig mot.
Och för övrigt: Om det nu ändå blir så att ni "åker dit" och måste bygga huset, gör i så fall det bästa möjliga av situationen. På sikt brukar det vara en bra affär att bygga hus, så på något sätt ordnar det sig i alla fall.
Lycka till!
Medlem
· Västra Götaland
· 9 inlägg
Just det, en sak till: Bli nu inte stressad av kommentarer som "det kan kosta dig hundratusentals kronor". Det värsta som kan hända är att ni bygger klart huset, bor där ett par år, väntar tills priserna går upp igen och så säljer ni kåken. Visst, om ni bryter kontraktet kan det bli dyrt, men håll hellre ut lite i så fall.
Tackar för alla bra råd som man fått nu!
Har nu suttit och läst i kontraktet och det är mycket som inte stämmer om vad vi har pratat om. Och det är även flera andra fel + att vi skrev en säkerhetsåtgärd att om vi inte får lånelöfte så behöver vi inte betala något. Eftersom att vi inte har varit på banken än utan tänkte mer ha detta i ryggsäcken när man kommer till banken. Kollade även Konsumenttjänstlagen och där har vi rätt att häva kontraktet eftersom att det inte har kostat något. Men det är ju inte så att vi vill dra oss ur, mer att det blir rätt och man är mer med på vad som händer. Har även pratat med säljaren om ett till möte inom snarast för att rätta till missförstånd samt att skriva ett som stämmer och säljaren verkar vara väldigt bra.
Tack för alla svar och jag hoppas att fler skriver och tippsar.
Har nu suttit och läst i kontraktet och det är mycket som inte stämmer om vad vi har pratat om. Och det är även flera andra fel + att vi skrev en säkerhetsåtgärd att om vi inte får lånelöfte så behöver vi inte betala något. Eftersom att vi inte har varit på banken än utan tänkte mer ha detta i ryggsäcken när man kommer till banken. Kollade även Konsumenttjänstlagen och där har vi rätt att häva kontraktet eftersom att det inte har kostat något. Men det är ju inte så att vi vill dra oss ur, mer att det blir rätt och man är mer med på vad som händer. Har även pratat med säljaren om ett till möte inom snarast för att rätta till missförstånd samt att skriva ett som stämmer och säljaren verkar vara väldigt bra.
Tack för alla svar och jag hoppas att fler skriver och tippsar.
Ja det bästa tipset har ni redan fått av swetrot.
Stressa aldrig. Ta god tid på er för alla beslut.
Var också försiktig med vad ni säger, hela tiden.
Alla utfästelser man gör kan ge problem senare, så säg så lite som möjligt i första skedet, hela tiden. Det gäller allt ifrån när problem med bygget uppkommer, när besiktningar sker, när ev kompensation erbjuds som kvittning mot fel eller försening.
Tänk igenom och fråga (även vänner + detta utmärkta forum), innan det skrivs nåt, godkänns nåt eller beställs nåt.
Stressa aldrig. Ta god tid på er för alla beslut.
Var också försiktig med vad ni säger, hela tiden.
Alla utfästelser man gör kan ge problem senare, så säg så lite som möjligt i första skedet, hela tiden. Det gäller allt ifrån när problem med bygget uppkommer, när besiktningar sker, när ev kompensation erbjuds som kvittning mot fel eller försening.
Tänk igenom och fråga (även vänner + detta utmärkta forum), innan det skrivs nåt, godkänns nåt eller beställs nåt.
Du förutsätter att man får tillbaka pengarna ett nytt hus kostar?fredrikpartille skrev:
Funkar säkert i Partille, men i Gislaved eller andra möjliga avkrokar i Jönköpings län?
Om jag inte kommer ihåg fel så ska du betala en handpenning om 25.000kr inom 10 dagar från det att entreprenadkontraktet skrivs. Sedan står det väl att om bygglov inte går igenom upphör kontraktet att gälla och 20.000kr betalas tillbaka.
Vet inte dock inte vad som händer om man som kund backar.
Vet inte dock inte vad som händer om man som kund backar.
Skriv ALDRIG på något som ni inte har full koll på vad det innehåller.Putty skrev:
En underskrift gör ju att man binder sig till det som står i avtalet. Vad detta innebär beror ju på vad som står i just ert avtal och de bilagor som är tilämpliga. Dock får man aldrig avtala om sämre villkor än de som lagstadgats i konsumenttjänstlagen.
Ett råd är att aldrig skriva på ett avtal vid sittande bord.
Ta med avtalet hem och läs igenom i lugn och ro. Låt ev. någon som är entreprenadjuridiskt kunnig eller byggkunnig titta igenom allt åt er om ni saknar de konskaperna själva.
Gå inte på säljarens argument om rabatter som upphör imorgon, denna veckan etc. Det finns alltid ett annat erbjudande runt hörnan.
Det finns ingen anledning att skynda med sitt livs största investering.
Medlem
· Västra Götaland
· 9 inlägg
Många meningslösa råd här. Tror att familjen mer än väl har fattat att de nästa gång ska sitta ned i lugn och ro innan de skriver under något. Men nu var det ju så att de bad om råd att komma ur situationen, inte om en massa pekpinnar.
Visst, om huset ligger på en oländig tomt mitt ute i skogen stämmer inte mitt resonemang om att man får tillbaka pengarna. Men jag tror knappast att Smålandsvillan har letat upp ett gäng oattraktiva tomter. I så fall skulle de få lägga ned orimligt mycket säljtid på att kränga tomterna. Alltså lär familjen få tillbaka sina pengar om de säljer.
Visst, om huset ligger på en oländig tomt mitt ute i skogen stämmer inte mitt resonemang om att man får tillbaka pengarna. Men jag tror knappast att Smålandsvillan har letat upp ett gäng oattraktiva tomter. I så fall skulle de få lägga ned orimligt mycket säljtid på att kränga tomterna. Alltså lär familjen få tillbaka sina pengar om de säljer.
Handpenning behöver inte läggas förrens allt är klart och som det ser ut nu så kommer allt att lösa sig. men man blir ju nervös som fan, detta kontrakt som vi skrev nu är bara ett "för" kontrakt för att vi ska kunna hålla tomten en längre tid innan vi betämmer oss.
Det är bara att säga till säljaren att ni tyckte att det gick alldeles för fort och vill riva kontraktet. Går han inte med på det så är det bara att prata med banken och be dem att ni inte får lån(!). Funkare inte det gå vidare till ARN, men det behövs med all säkerhet inte! Ta det lungt, det kommer att lösa sig! (Alla säljare är inte skitstövlar, de flesta är väldigt bra att ha att göra med!)
Om meningslösheten i råden kan endast läsaren bedöma. Det är många här som läser andras trådar och som kan ta lärdom av andras misstag.fredrikpartille skrev:
Ett underskrivet avtal är civilrättsligt bindande och gäller för det som står i avtalet men undantag av sådana partier som andra lagar reglerar. Vad de kan göra är antingen att gå med på avtalets innehåll så som det är formulerat eller bryta kontraktet med straffavgift som trolig följd.
Exakt vad som är lämpligast för just dem kan man inte hålla en allmänt hållen diskussion kring på ett forum som detta. Då behöver man ha avtalet i sin helhet och övriga fakta vilket de i detta fallet bör gå till någon avtalsrättsligt kunnig med fr att få specifika råd.
Dock anser jag att inlägg av denna typenär ovärderliga för andra att lära av.