S
Jag tänkte sätta el-golvvärme i ett golv men undrar hur elen ska dras då jag har tagit bort vägg-gipset och nu kan välja var dosor och rör ska finnas. Jag förmodar att det finns en sladd för termostaten och en strömkabel för golvvärmen som ska vara kopplad mellan tarmostat och golvvärmen.

Ska man ha en dosa så nära golvet som möjligt eller ska man dra sladden rakt in i golvreglen och ut i golvet så den blir osynlig? Ska tarmostatdosan sitta på en höjd av 1,7m?

Jag tar tacksamt emot alla tips och råd!

mvh
Daniel

S
Verkligen ingen som vet? :(

Är det 230V? Har du jordfelsbrytare? Slingorna ska dessutom isolationsmätas mellan de olika arbetsmomenten bl.a. Så det finns många fallgropar med golvvärme. Bättre du tar det direkt med din elektriker istället så det blir rätt. :)

Termostaten är väl lämpligt att ha på 1,7 m, kanske lite lägre.
ett rör till slingan och ett till termostaten (som ska pluggas i änden så det inte rinner in flytspackel eller betong i röret.
Allt det där står i installationsanvisningen.

Och ett rör för matningen från någon annan dosa.

Protte

S
snaggletooth skrev:
Är det 230V? Har du jordfelsbrytare? Slingorna ska dessutom isolationsmätas mellan de olika arbetsmomenten bl.a. Så det finns många fallgropar med golvvärme. Bättre du tar det direkt med din elektriker istället så det blir rätt. :)
Ja, 230V.

Ja, jag har jordfelsbrytare.

Ja, tanken är att jag tänker använda en eletriker för installationen av golv värme. Men jag tänker inte dra ditt fanskapet för att få reda på var jag ska sätta VP-rör och dosor. Skulle aldrig betala en spänn för något sådant. Kostar säkert 1000kr + moms för den hjälpen.

S
prototypen skrev:
Termostaten är väl lämpligt att ha på 1,7 m, kanske lite lägre.
ett rör till slingan och ett till termostaten (som ska pluggas i änden så det inte rinner in flytspackel eller betong i röret.
Allt det där står i installationsanvisningen.

Och ett rör för matningen från någon annan dosa.

Protte
Ok, så om jag fattat rätt så ska el gå in i termostat dosan och från termostaten till golvet så ska det gå två vp-rör, ett för golvvärmen och ett för "termometern"?

Dessa VP-rör ska även gå lägre ner än golvregeln, dvs att man får göra jack i golvregeln?

Ja. Matningsström skall gå fram till dosan där termostaten skall sitta.

Från termostatdosan drar du två flexrör ner till golvet (brukar vanligen medfölja golvvärmepaketen) ett för matningen ner till Värmekabeln. Det röret skall sluta strax utanför väggen nere i golvet. Det andra flexröret drar du ut en bit på golvet (ca 1 m) sensorn som medföljer termostaten skall sedan matas in i detta rör. Låt sensorn ligga ca 3-4 cm in från änden i golvet och dra ut sladden uppe vid termostatdosan. Änden i golvet måste tätas ordentligt med tex tejp (då kan du byta sensorn i framtiden om du skulle ha oturen att den går sönder).

Informaion om detta skall också medfölja i instruktionerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.