Jag funderar lite på hur jag ska planera för eldragning till dels ett boningshus och dels en friggbod. Mätarskåpet har vi placerat i anslutning till stolpen där luftledningen kommer in på tomten. Från skåpet tänkte jag mig en ledning till boningshuset och en till friggeboden med egna centraler på respektive ställe och den enklaste vägen att dra kablarna är under en gäststuga som står på plintar och sen vidare nergrävd till friggebod och boningshus. I boningshuset blir närmsta vägen att gå in i krypgrunden på hörnet och sedan vidare och upp genom golvet till det rum där jag tänkte mig elcentralen.

Nu till frågan:
Någonstans har jag för mig att jag har läst att man inte får förlägga kabel i krypgrund/torpargrund, men stämmer det verkligen? Det måste väl avse en oskyddad kabel? Att dra jordkabeln i krypgrunden måste väl anses som vara likställt med "öppen förläggning på berg, stolpe eller byggnadskonstruktion" och då borde det gå bra så länge man har ett kabelskydd (rör eller U-profil) ?

/RedTop

I sommarstugeområdet där jag har stuga är alla VP-rör dragna i krypgrunden och spikade i bjälklaget. Är ju visserligen 40 år sedan de drogs så det kan ju ha ändrat sig. :)

Jag tror inte att min elektriker hade varit så glad att dra VP-rör synligt i grunden pga av kondensrisken.
Om det är tillåtet eller ej vet jag inte.

Redigerat:
Om du klamrar din kabel under bjälklaget i krypgrunden så behöver du inget skyddsrör, det är ju först när kabeln riskerar att utsättas för mekaniska påkänningar som det behövs.

använd kabelskyddsrör under krypgrunden om det ska ligga på marken.

Hmm, på grund av risk för möss med smak för "starkvaror" då?

Skydd mot krypande hantverkare utan tanke på starkvaror :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.