prototypen skrev:
Återkom när dottern sabbat 2 kablar så ska vi ordna en lösning.
Lösningar på ickeproblem känns så meningslösa.

Protte
Tack för dina sarkastiska svar. Hur stora eller små problemen är för mig är av mindre betydelse, jag sökte efter en produkt och bad om tips. Jag tackar för de vettiga svar jag fått men klarar mig utan spydiga kommentarer på vad du anser vara ett ickeproblem.

Rj 45 och dess småsyskon som sitter i telefoner, titta på lurkabeln, tål så fruktansvärt mycket stryk. Jag har efter 15 år faktiskt bytt lurkabeln men mina barn töjer den så långt det går (och lite till) och den höll i 15 år.

Ganska ofta är det LAN-party här och switchar häger i kablar från taket och det snavas över kablar men det är mest mjukvara som krånglar.

Nätverkskablar är INTE så känsliga, går att klämma i dörrar, trampa på, rycka i.

Om problemet är stort för dig ser jag en annan möjlighet, starta ett företag som löser detta problem och sälj till andra med liknande problem. Det finns en nisch att fylla. Jag har själv ett "nischföretag" där jag ensam tillgodoser större delen av Sveriges behov inom min nisch.

När man nu spånar vidare så poppar en lösning upp:

Thorsmans matarkanal i lämplig dimension med gavlar som man sågar upp hål i botten och sätter över uttagen.

Protte

Det är inte kabeln som är problemet. Kablar kostar småpengar men kontakten (honan) i väggen av hårdplast sitter inte så speciellt bra och sviktar bara man lägger lite handkraft på. Att ett barn då tycker det är intressant och vill tyckia/dra/trycka eller slita så har vi då en trasig väggkontakt som är bra mycket bökigare, och dyrare, att byta än en kabel.
Om jag ska starta ett eget företag som tillverkar någonting så är du den första jag vänder mig till. Ska kolla upp golvkanalerna också. Tack.

C
Alternativt, som sagt, ett uttag där man sticker i kabeln typ underifrån..?

cheetah1 skrev:
Jo kanske det, men kontakter är rätt klumpiga oftast, eller har du någon speciell i åtanke? Annars är det nog bättre med en kabel som har en vinklad kontakt. Det finns sådana hdmi-kablar tex så borde finnas nätverkskabel också kan man tycka. Får kolla runt lite.

Om jag läser detta rätt så verkar det som om du behöver en typ av dragavlastning plus ett accessskydd. Det som slår mig lite obetänkt är vad hander om du tar av fronten på nätuttaget och sätter överdelen från en tvättmaskinsdosa där?

1.Upp fostra ungen

2.Ställ en kruka eller likn i vägen.

3.Klipp av flärpen på kabeln, då kommer den lossna så fort hon rör den.

Selga fungerade inte tidigare men titta på 11 591 57

Protte

mats_o skrev:
Om jag läser detta rätt så verkar det som om du behöver en typ av dragavlastning plus ett accessskydd. Det som slår mig lite obetänkt är vad hander om du tar av fronten på nätuttaget och sätter överdelen från en tvättmaskinsdosa där?
Jag tror inte att dragavlastning blir nödvändig så länge man får över ett skydd. Det där med dosan lät intressant. Vad för tvättmaskinsdosa menar du?

el_richard skrev:
1.Upp fostra ungen

2.Ställ en kruka eller likn i vägen.

3.Klipp av flärpen på kabeln, då kommer den lossna så fort hon rör den.
1. Hur tycker du att jag ska "upp fostra" ungen?

2. Jag vill inte ha en blomma i vägen

3. Det blir så jobbigt att titta på TV om kabeln lossnar hela tiden.

prototypen skrev:
Selga fungerade inte tidigare men titta på 11 591 57

Protte
Jag förmodar att det är selga.se du menar. Är det andra ett artikelnummer eller liknande? HIttade ingenting vid sökning.

Redigerat:
cheetah1 skrev:
Jo men det finns ju. Du kan kolla en leverantör som typ Blackbox som har det mesta i nätverksväg med tillbehör. Lite halvdyra ofta, men finns det du vill ha så har kanske dem det.
http://www.blackboxab.se

Redigerat:
shieldfire skrev:
Jo men det finns ju. Du kan kolla en leverantör som typ Blackbox som har det mesta i nätverksväg med tillbehör. Lite halvdyra ofta, men finns det du vill ha så har kanske dem det.
[länk]
Tack för tipset. Ska kolla in sidan.

Om det är för att skydda uttaget från att gå sönder så tycker jag att det räcker med att klämma ihop en egen kabel. En hemmagjord rj45-plugg utan brytskydd sticker inte ut lika mycket som en färdigköpt. Därmed är uttaget skyddat från brytning.

Tar du dessutom bort snäpplåset från pluggen, som el_richard föreslog, så förhindras skada genom dragning. Pluggen sitter kvar i uttaget utan att trilla bort själv, men drar hon i den så åker den lätt ur.

Barnet kommer snart att tappa intresset för kabeln ändå. Det går ju inte att skydda allt från ett barns påverkan. Skydda sånt som är farligt för barnet istället.

Det är inte endast skydd för barnfingrar jag är ute efter utan även att kunna dölja kabeln. Detta blir ju en mer eller mindre fast installation. Då skulle ett färdigt plastlock tillsammans med en vanlig vit kabbellist duga utmärkt. Diskret och så håller den klåfingriga fingrar borta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.