Skratta hela vägen till banken, låna å bygg säger jag! :) Hördudu, om ditt yrke inte kräver någon extrem specialkompetens, trafikpilotlicens eller dylikt får du gärna pm:a mig vart jag ska skicka min CV! ;)

rebmic skrev:
Man kan ju inte riktigt heller snacka procent här eftersom om man lägger 30% av sin inkomst på boende så kanske man har 20000 "kvar". Men om man tjänar mer och lägger 40% så kanske man ändå har 35000 "kvar".
Kan och kan...

Jag kan ju bara gissa hur du spenderar dina pengar som blir över, jag kan ju inte veta vilka omkostnader du har för övrigt eller vilka "hobbys" du har som kostar pengar. Med höga inkomster brukar många skaffa dyra nöjen..

Varför jag nämnde 40% var för en jämförelse med hur det ser ut för många andra. Om du tycker det är en dålig jämförelse så betyder det alltså att du egentligen tycker du kan låna MER pengar än det du frågar om. Då förstår jag inte ens varför du ställde frågan i första läget eftersom det blir massor av tusenlappar över vid ett sånt lån.

Jo det förstår jag ju......tack för input:)

"Jag lever livet nu faktiskt;)......arbetar 5 dagar, ledig 4 dagar. 9 veckors semester per år. Inkomsten baserad på frugans 50% arbetstid."

Har du så grovt med pengar har du väl ett jobb med en rejäl utbildning i ryggen. Eller i alla fall skalle nog att kunna räkna ut vad som är mycket eller lite i lån. Man når inte till en sådan löneliga genom att jobba som städare.

Därför anser väl jag att du torde ha bra koll på din ekonomi och veta vad som anses vara sunt för den. Om inte så är det dags att plugga på hushållsekonomin.

Bara du känner dig trygg vid ett eventuellt lån, med räntehöjningar, vid arbetslöshet där en inkomst försvinner, så ska du slå till. Det gäller att ha koll på oförutsedda händelser, rimliga sådana förstås. Sedan verkar det som att ni kommer bygga på ett väldigt attraktivt läge, så pengarna i huset kan inte förvaltas bättre inför kommande generationer.

Mvh

Redigerat:
imported_Anders_S skrev:
Lustigt att folk ska råda till mindre jobb för att någon tjänar lite mer stålar än övriga... Ger ni det rådet till alla som tjänar mer än er själva?
Du vet ju inte vad jag tjänar :)

Klart man får göra som man vill...bara min syn på saken....

martin_johanssonn skrev:
Får man fråga vad ni jobbar som?
Monos inlägg ger en bra ledtråd.....;)

Trafikpiloter kan tjäna rätt bra vid rätt bolag :)

Om du redan nu sprar så får ni ju snabbt en buffert -och om ni sedan amorterar rätt kraftigt, vilket ni borde ha råd till, så borde det inte ta alltför många år att komma ned till mer rimliga lån om räntan skulle stiga och/eller ngt i familjesituationen skulle försämras :)

Glöm inte att hålla oss uppdaterade om/när du sätter igång med bygget - alltid kul att se andras projekt, speciellt med lite högre budget vilket torde tillåta en del riktigt juste lösningar !? :)

/K

Det är väl så jag tänker också ungefär.

Jag hoppas kunna återkomma med info ang. bygget senare.

S
jag vill bara tillägga att om det är mest du som står för pengarna så kan det gå rejält åt helvette om du blir arbetslös, sjukskriven eller dylikt. Man vet ju faktiskt aldrig det kan hända att man gör sig rejält illa och inte kan sköta sitt jobb på väldigt länge. Det gäller då att partnerns lön (+eventuell sjukpenning eller dyl) klarar av att betala huset.
I erat fall är det ju uppenbart att nuvarande inkomst klarar av huset, det är inga problem, ta istället en titt på "scenarion där det kan gå åt helvette" och gör något åt dem, kanske går att köpa någon bra försäkring eller dylikt.

Som sad_ant säger, lånet är väl inga problem, men fundera på vad som händer om den som tjänar mest av er blir arbetslös/långtidssjukskriven.

Hur stor del av investeringen utgörs av tomt? Allt ovan jord kan du betrakta som konsumtion, som rent tekniskt, leder till framtida behov av reparation och underhåll. Därför bör du kalkylera med halvannan procent av bygginvesteringen som årlig kostnad (avskrivning). Till en viss gräns motiverar högre kvalitet en högre kostnad. Men över given nivå får du varken billigare drift eller underhåll. Istället får du ren lyx, som dessutom riskerar att föråldras i förtid.

Hur oberoende blir du av villans framtida andrahandsvärde och av bostaden som sparande? Den svenska marknaden för "andrahandsobjekt" är avhängig landets skattesystem. Hushållens inkomstavdrag för låneränta är begränsat. Detta begränsar i sin tur andelen hushåll som kan konkurrera om de dyraste objekten. De mest kostbara villorna riktar sig till en (trots allt) den lilla grupp hushåll som kan betala mycket mer kontant än de flesta. Kanske alltihop. Dessa köpare kan kosta på sig att vara kräsna. Och det denna målgrupp efterfråga är ICKE ett alldeles så välbyggt och elegant chateaux som ligger offside. Vad de mest köpstarka efterfrågar är - LÄGET.

Summa summarum: Köp hellre dubbelt så attraktiv tomt än du tänkt dig! Och bebygg den bara hälften så stort och dyrt! Ja, jag fattar lyxens lockelse. Men man ska inte försöka lura vare sig själv eller någon annan med att det i grund och botten är någon skillnad mellan lyxiga hus och exempelvis lyxiga bilar eller lyxiga pälsverk: De ger sällan hygglig avkastning.

billy_baver skrev:
Summa summarum: Köp hellre dubbelt så attraktiv tomt än du tänkt dig! Och bebygg den bara hälften så stort och dyrt! Ja, jag fattar lyxens lockelse. Men man ska inte försöka lura vare sig själv eller någon annan med att det i grund och botten är någon skillnad mellan lyxiga hus och exempelvis lyxiga bilar eller lyxiga pälsverk: De ger sällan hygglig avkastning.
Tycker nästan tvärtom jag. De dyraste och lyxigaste husen i min kommun, runt 5 mille går snabbast vid försäljningar. Ett ruttet hus på attraktiv tomt känns sådär, tycker jag.

Alternativ A: Toppentomten som kostar mer än själva villan.
Alternativ B: Halvbra tomt med villa som kostar tio gånger mer.
Vilket ger bästa utfall RENT ekonomiskt?

Vi tar ett exempel från utanför Landskrona. Här står en mäklare och bjuder ut en tomt för 495 Kkr. Det går kanske till och med att pruta några tusenlappar. Tusenlappar man kan lägga på finare kakel och tjusigare fönster. På denna tomt skulle man mycket väl kunna bygga ett egnahem för fem miljoner. http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/299577

Samtidigt på "Skånes riviera" - Falsterbo näs - står en annan mäklare och bjuder ut en JÄTTETOMT med toppenläge. Igår var det måndag. Mobiltelefonen piper som besatt när spekulanterna bjuder över varandra När mäklaren gick hem låg högsta budet på drygt fem miljoner. Idag är det tisdag. Nu är buden upp i nästan sju miljoner. http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/395808

Att snacka om 2050-talet låter lite avlägset. Vi talar om fyrtio år. Men för fyrtio år sen - På 1970-talet - var det närmast chockerande att betala en halv miljon för en egnahemstomt. För den summan gick det utan vidare att få ett par färdiga villor i något kommunalt villaområde. En villa för en halv miljon var stor och flott. En mansålder senare har vi facit i hand: Halvmiljontomten i Skanör stannar inte på fem miljoner. Men vem betalar fem mille för en stor och halvsunkig sjuttitalsvilla i Landskrona?!

Jag ær førsækrad mot sjukdom: en halv miljon i engångsbelopp + 70 % av min løn + full pension (20% av løn.) till jag ær 60 år= pensionålder.
Om jag kan arbeta med annat arbete så får jag fortfarande mina pengar från førsækringen.
Arbetsløs kan jag naturligtvis bli men i vårat føretag så avskedas det strikt enligt "sist in først ut principen". Och jag ligger så pass høgt nu på listan att konkurs skulle vara den enda møjligheten att få gå.
Tomten jag køper ligger inte så attraktivt som Falsterbo men ændå attraktivt læge och kostade 1,5 milj. Tomten ær inræknad i totalen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.